Perkataan DEREDEK | Tirana Aduka
Custom Search

Saturday, March 16, 2013

Perkataan DEREDEK

DEREDEK dalam perkataan Jawa Bermaksud mengeletar atau terketar-ketar
Mungkin bunyinya agak pelik bagi yang pertama kalinya mendengar atau mengetahuinya..itulah yang sebenar dalam sebutan Jawa.. DEREDEK.
Tiada perubahan bunyi pada perkataan DEREDEK di sebut seperti biasa untuk perkataan ini..

DEREDEK atau maknanya dalam bahasa malaysia MENGELETAR  dan contoh ayat dalam bahasa jawa adalah seperti berikut

Ngenteni aku gawe persembahan nang  duwor pentas
DEREDEK iki

Maksud Ayat di Atas Dalam Bahasa Malaysia

Menunggu aku buat persembahan di atas pentas
MENGELETAR ni...



METITILEN dalam bahasa Jawa Bermaksud MENGGIGIL

Mau keUdanen METITILEN aku
Tadi kena hujan menggigil aku

METITILEN dan DEREDEK adalah perkataan yang berbeza walau pada keadaan yang sama perbuatannya ..keadaan mengeletar pada tubuh dan ianya di gunakan untuk situasi yang berbeza bagi tujuan yang berbeza...Lama kelamaan jika biasa dengan bahasa jawa .. kedua perkataan ini di gunakan pada tempat yang sesuai dengan keadaannya

Bagi permulaan boleh digunakan keduanya pada satu-satu situasi yang tertentu...tak salah bagi yang masih baru lagi dalam mempelajari bahasa jawa atau sebutan dalam bahasa jawa..belajar melalui kesilapan adalah satu pengalaman yang baik dan jika tersilap ada yang memperbetulkan..itulah kehidupan..

Contoh ayat yang sama maksud dengan kedua perkataan  METITILAN dan DEREDEK

Aku kelaparan hingga menggigil seluruh angota tubuhku
Aku kaliren sampek METITILEN awak ku
Aku kaliren sampek DEREDEK awak ku

Seronoknya belajar sebutan Bahasa Jawa bersama TiranaAduka


7 comments:

Anonymous said...

salam tirana...

mengeletar nak taip ni...hehe

apa khabar tirana aduka?nak hadiah tak?join la ni

akuamatmenyintaimu.blogspot.com/2013/03/weeehu-giveaway-pggp-daku-amat.html#.UUQJ_BdHIjkd

TiranaAduka said...

*wirda amir
waalaikum salam wirda...

Khabar baik alhamdulillah...
huhuhuhuhu......insyaallah...akan join

alamak tak leh masuk la..hanya untuk invite reader sahaja....ayie punya ke tu..?

Anonymous said...

slap copy kot tu..hehe maklum la sy budak baru belajar nak copy paste nih..ye ayie punya tu..sy nak join tp tak pandai la....tolong support kwn2 cara ini aje le

TiranaAduka said...

*Wirda
Erm............alhamdulillah....siapa lagi nak bantu di kalangan rakan bloggerkan....
by the way..nanti saya singgah blog ayie tu....oh ya..terima kasih wirda ..info ttg ni...

huhuhuhuhu.....
saya lagi baru dlm blogging ni...
sama-samalah kita belajar ye...

Anonymous said...

belajar sendiri2 dgn menghayati blog rakan yang lain...hehehe

kita di alam maya,nak tanya n belajar mcmana...sendiri2 le tirana aduka...

Unknown said...

deredek kalau jumpa hantu ye bro.....

Unknown said...

bags replica ysl m08 p6v44h6g42 replica designer backpacks i01 p7v47v6z74 louis vuitton replica h75 e5c36l7d57