Sambal Belimbing Buluh | Tirana Aduka
Custom Search

Monday, July 27, 2015

Sambal Belimbing Buluh

Sambal Belimbing Buluh


Bahan bahan Menyajikan Sambal Belimbing Buluh

1.Belimbing Buluh
2.Bawang Besar dua ulas
3. Bawang Putih 4 ulas
5. ikan Bilis kopek
6. Cili Padi 20 tangkai ( kalau nak lagi pedas  tambah lagi cili)
7. Gula 
8. Garam



Cara Menyediakan Sambal Belimbing Buluh

1. Belimbing buluh di cuci dan di toskan hingga kering. Kemudian belimbing buluh di masak tanpa menggunakan minyak atau air, belimbing buluh akan mengeluarkan airnya sendiri dan api yang di gunakan ketika memasak sederhana perlu di ingat , masak hingga kelabu selama 3 jam. TA tak buat terus menerus..TA buat selama 5 hari dalam sehari masak setenagh jam atau 45 minit lepas tu tinggal dan tutup esoknya TA sambung lagi sedikit demi sedikit..Nampak rumit tapi perlahan-lahan




2. Bawang putih, bawang merah dan ikan bilis kopek di tumbuk dalam lesung batu, bukan tak nak guna blender, cuma nakkan ianya nampak kasar..

3. Tumiskan bahan tadi yang di tumbuk dengan belimbing yang telah siap kita masak selama tiga jam tadi..


9 comments:

miss yatie said...

MY selalu jumpa ni, tapi MY tak makan...cam mana rasanya

eita said...

tak pernah lagi cuba makan...lagipun kat sini susah nak cari belimbing buluh...

bak lah sini sikit...

H2H Token lisrik said...

makasih banyak boss atas informasinya, benar2 sangat menarik dan sangat bermanfaat sekali artiken ni boss..
salam kenal dan salam sukses boss..

Anonymous said...

Hi, saya sangat menyukai blog anda! ZALORA Malaysia kini sedang mencari blogger yang berbakat, dan saya tertanya adakah anda berminat untuk satu kolaborasi blog bersama kami. Anda boleh hubungi saya di izz.latif@zalora.com.my jika anda berminat dengan tawaran ini dan saya akan berikan segala butiran di sana. Harap dapat balasan emel anda secepat yang mungkin!

TiranaAduka said...

Thanks all Sufi sinhgah

TiranaAduka said...

Thanks all Sufi sinhgah

Rizki Cahya Permana said...

baru denger ada sambal belimbing., kayanya nampol tuh :D., salam kenal

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

oakleyses said...

pandora jewelry, canada goose outlet, coach outlet, hollister, canada goose outlet, doudoune moncler, canada goose outlet, barbour, swarovski, louis vuitton, moncler outlet, nike air max, moncler, moncler, ugg,uggs,uggs canada, ugg pas cher, juicy couture outlet, canada goose jackets, vans, louis vuitton, canada goose, converse outlet, converse, ray ban, karen millen uk, supra shoes, toms shoes, juicy couture outlet, marc jacobs, ugg, pandora uk, montre pas cher, thomas sabo, swarovski crystal, hollister, barbour uk, moncler uk, louis vuitton, lancel, ugg uk, louis vuitton, links of london, replica watches, ugg,ugg australia,ugg italia, moncler, gucci, louis vuitton, canada goose, canada goose uk, moncler outlet, pandora charms, pandora jewelry