ukilan Di Hati Kecil Bergema | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, October 4, 2013

ukilan Di Hati Kecil Bergema


Hari hari yang berlalu seperti biasa buat bonda..walau bagi aku ada yang pahit dan ada yang manis ...masih ku pendam ..asal bonda bahagia..bukan ,membuka pekong di dada tapi sekadar coretan isi hati ku yang dah lama terpendam...
Mungkin di satu hari aku akan baca coretan ini buat tatapan aku di kala aku sunyi...

Apalah daya aku...
Mengharapkan bonda pulih sepenuhnya..
Tapi aku dapat rasakan yang semangat bonda sudah tiada...hampir 3 tahun   bonda menderita akibat stroke....
Bukan tiada ikhtiar atau doa ...selama mana bonda terlantar ....selama itulah doa dan usaha aku dan adik-beradik aku...buat bonda....
Abah tabah menghadapai.... aku kagum dengan semangat abah yang tak jemu-jemu menbelai dan memberika sepenuh kasih sayangnya pada bonda..
Bolehkah aku sebegitu jika berlaku pada diri ku ini..?
seribu persoalan yang  bermain di minda aku di kala aku merenung romeo dan juliet tu.... ( abah dan Bonda ku )

Tak pernah jemu dan lesu abah melayan kerenah bonda... dari mandi hingga tempat tidur..bagaikan bayi kecil  yang di asuh oleh abah...
Bukan aku tidak membantu...100% aku kerah tenaga ku jiwa dan raga ku pada bonda dan abah...syukur ...

Pernah di satu masa ...ketika bonda baru-baru  kena stroke...abah medukung bonda di belakangnya tiap-tiap pagi demi untuk mendapatkan cahaya sinar matahari pagi.....masa tu belum memiliki kerusi roda...
aku lihat abah dengan perlahan-lahan berjalan sambil menggendong bonda di belakangnya...aku terhenti langkah....
Tanpa aku sedari air mata ku mengalir.......mengalir dengan deras...oh abah......

Bukan sehari dua tapi dua bulan lebih aku perhatikannya....tabah dan sabar....memandikan dan mengurut bahagian yang stroke adalah rutinnya....dah lali bagi abah....

Selesai menguruskan bonda abah pun ke kedai kopi untuk bertemu rakan-rakan...bersantai sejenak...aku faham perasaan abah....
Tak lama...dalam satu jam  abah akan kembali dan menyiapkan makan tengahari bonda..selesai menyuapkan bonda..abah ke masjid...selesai solat abah akan beradu bersama bonda di sebelah...jam 3 atau 4 petang abah akan.....menyediakan minum petang bonda...sambil menantikan adzan asar berkumandang...



16 comments:

Anonymous said...

Salam jumaat yg berkat tirana...

Ya Allah...sebak sy baca nukilan tirana ni...bestnya kalau saya dpt hidup bersama lelaki yg bersifat seperti abah tirana tu...sukarnya nak dptkan lelaki yg setia pd zaman ini...alhamdulillah...rezeki bonda tirana,dpt suami dn anak2 yg baik...

Anonymous said...

Saya sihat je tirana tp rasanya mcm jiwa sy agak lemah ketika ini..bila jiwa tak kuat,badanpun ikut tak sihatkan tirana.....

Anum said...

sebaknya baca nukilan nie

Annamariana1989 said...

moga terus tabah ye...
sedih anna baca :(

Asep Haryono said...

Nice article. I enjoy reading it so far :))

Mummy Sher said...

salam.

saya rasa sebak sangat baca entry awak pagi ni. Apapun saya doakan bonda cepat sembuh insyaAllah..aminn

che mid said...

Luahan rasa seorang anak yang redha dengan ketentuanNya. Bertuah Tirana kerana dapat menyaksikan kasih sayang abah sedemikian rupa..

Ruse Sulaiman said...

Alhamdulillah. Kagum mendengarnya. Bagus dicontohi.

Unknown said...

sabar ya TA.. :)

apa kabar.

Ainim Rashihah said...

TA, saya faham apa yang TA rasakan sekarang kerana saya juga pernah alami perkara yang sama. Ibu menjaga abah yang lumpuh n buta sejak saya lahir hinggalah usia mencapai 19tahun. selama 19 tahun ibu tak pernah jemu melayan kerenah abah.

Doa saya, TA dan keluarga diberi kekuatan untuk menghadapi hari mendatang. Jangan putus berdoa kepada ALLAH supaya dipermudahkan segala urusan

Cik Puan said...

Assalamualaikum..

Itulah contoh yang kite tunjukkan kat anak nanti..In shaa Allah nanti dah tua,anak2 tak abaikan kite..Berbakti dengan kedua orang tua,itu kewajipan..dan berlipat kali ganda pahala yang kita dapat..

Unknown said...

tabahnya abah awk...blogwalking...http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

wantie said...

itulah contoh yg baik yang ditunjukkan oleh ABah TA agar in future kekalau musibah berlaku sentiasa support isteri anda. jgn di biarkan.. bertanggungjawab...

memang abah TA tak cakap ngan mulut tapi tingkah lakunya memberi pengajaran kepada kita semua kan..

Unknown said...

SALAM abang TA.
abah abang Ta seorang yng cukup tabah
.ni intan (blog cik intan berlian.) maaf l;ama intan x mai jengah..ibu intan baru meninggal hari Selasa baru ini..jadi duk susah hati sebab ibu duk sakit..jadi x da mood nak berblog...

Abg TA boleh kalu ada masa sila kunnjung ke blog intan..intan dengan anak sedara buat bisnes kibas...kalau ada masa boleh follow

JR said...

Cinta sejati bukan cuma hadir di ketika senang, tapi lebih penting di ketika sukar....

Bunda_nora said...

assalam, contoh yang baik yang boleh diikuti anak menantu nanti..setia dengan pasangan baik suka atau duka..