Bukan Wang Ringgit Menjadi Ukuran- TiranaAduka | Tirana Aduka
Custom Search

Monday, September 10, 2012

Bukan Wang Ringgit Menjadi Ukuran- TiranaAduka

Balik dari kerja....aku rasa nak pergi lepak kat dataran...malam nie malam selasa....kompom ada geng TZ-M...
aku ada hal sikit dengan sipulan...... Memandangkan aku hanya ada motor kapcai...... aku bawa pelan-pelan...lepas mandi aku terus menuju distinasi....waktu pun dah petang aku cadang nak solat magrib kat tol aje...atau kat surau di K.L.....Aku tak bergegas aku santai santai aje sambil menikmati suasana orang ramai berpusu-pusu pulang dari mencari rezeki...........

Bukan tak nak pinjam motorsikal member-member....cuma aku ni jenis segan sikit.....biar aku guna apa yang ada dan aku tak nak menyusahkan kawa-kawan aku....lagi pun aku bukan ada urusan rasmi ...

Dalam perjalanan menuju ke K.L ( kuala Lumpur) kebetulan jalan motorsikal atau lorong motorsikal ada kerja-kerja baik pulih...terpaksalah jalannya di lencongkan dan menggunakan lebuh raya.....apa lagi aku pun ikut kiri ajelah.......betul-betul tepi line putih ....macam orang baru dapat lesen........aku agak takut dengan kenderaan yang besar-besar lalu di sebelahku...tambahan pula jika kenderaan itu laju.......kecut sikit perut aku....

Aku nampak nun jauh....lepas tol.....ada kereta bagi lampu double signal..........tangannya melambai aku dari jauh........aiiiiiiiiiiiIIIIII......banyak-banyak pembonceng aku yang di tahannya...mengapa.>?
Aku berhenti.......motorsikal lain memotong ku dengan berdesup-desup.........

"Kenapa dik...?  Tanyaku
"Bang....!!!!!!Tolong bang...Tayar pancit......saya tak tau nak tukar..." Jelasnya...
"Napa tahan saya.......!!!!!!" Soalku..
"Ada juga tadi saya tahan orang lain......dia orang tak nak berhenti............!!!!!" Katanya...
"Ada tayar spare tak ..? tanyaku
"Tak tahu bang...!!!!! kereta ni adik saya yang punya ...kereta saya rosak pagi tadi..." Jelasnya..
"Cuba bukak bonet.." Terangku...
"Jap saya ambik kunci........" katanya
"La.............................tayar spare pun tak de angin.....cam ner nak ganti.......?' Suara aku..
"Bang tolong la saya...saya tak tahu bab kereta nie...nak call adik dia out station..' Katanya..
"Erm.......................' Aku termenung sambil berfikir............
"Mujur ada stesen minyak tak jauh dari situ.......aku ambil tayar spare keretanya....aku bawa ke stesen minyak ...bukan untuk isi minyak.....tapi untuk mengisikan angin pada tayar kereta  tersebut.....Berpeluh jugak aku di buatnya......................

"Alhamdulillah...dah ok..........."  Aku mengucap lega...
Aku mengemaskan tool untuk membuka tayar tadi dengan cermat...aku simpan di bonet beserta dengan tayar yang mungkin bocor tadi......selesai aku tutup bonetnya...
Habis hitam legam tanganku....bau badan aku pun dah naik hapak sikit.sikit aje....sebab terkena tayar spare tadi......

"Bang ini ikhlas dari saya.......ambik bang...!!!!!" tiba tiba suara
Terkejut aku not RM100 di selitkan di seluar jean aku......
'Apa nie dik.." Aku berkata...
"Saya ikhlas bang......" katanya lagi...
"Cam ni dik...hari ni hari adik.....saya tolong.....mana tahu esok lusa jika saya sudah punya kereta......berlaku pada saya...mungkin ada orang yang sudi bantu seperti saya......" jelasku sambil memasukkan duit tadi ke dalam bag tangannya....

"Bukan saya tak sudi...sapa yang tak nak duit...........betul tak...? jelasku...
'Oh ya dik...saya ada hal nie.......maaf dik....saya gerak dulu.." kataku
'Eh.............................!!!!!!!!!!!!! nanti nanti............abang sapa nama.?..macam mana nak hubungi abang..?  "katanya
"Ok dik...ada rezeki kita jumpa lagi....saya jalan dulu...' aku dah start motorku...
"Ala bang.....sombongnya dia.......takkan nak tahu nama pun tak bagi..." suaranya..
"Boleh je...kalau setakad nama..tak de masalah.....adik jalan elok-elok....berhati-hati di jalan raya" Nasihatku...

"Ini kad saya....." kalau abang lapang telifon la saya....
"Ok dik...Assalamualaikum.." jawab ku...

Aku meninggalkannya setelah selesai aku bantu.....
Dalam hati aku...berkata...
Aku membantu atas dasar insan ...membantu sekadar mampu...
sambung malam nanti........ sambungannya







5 comments:

azieazah said...

Mula-mula baca, saya jadi cuak. Sebab banyak jugak kes orang sengaja tahan mat motor dgn alasan tayar pancit. Tapi orang yang niat membantu itu dirompaknya.

Alhamdulillah, niat awak yang baik itu, bertemu dengan orang yang berniat baik juga.
InsyaAllah, suatu hari nanti akan dapat balasan sewajarnya.

TiranaAduka said...

#Azieazah...
sabar sis lum abis lagi cerita tu..
TA pun tgok tgok gak masa nak berhenti...ialah kot kot dicurigai....
Tapi niat kita baik...InsyaAllah....

Nak dinner dulu sis saya nie...nanti sambung lagi...lum abis tulis tu....

mario said...

yg tahan tu laki ke pompuan?

insan_marhaen said...

Alhamdulillah semoga ganjaran besar menanti di sana..

.::: Princess MOMOY :::. said...

terharunya
kawan momoy pun dulu ada alami benda sama macam bro
then tak lama lepas tu dia cerita orang yang dia tolong motor dulu terserempak dengan dia dan akhirnya dia dijadikan anak angkat oleh ibu dan bapa budak tu