Jelingan Pertama - TiranaAduka | Tirana Aduka
Custom Search

Monday, September 24, 2012

Jelingan Pertama - TiranaAduka

TiranaAduka
TiranaAduka- Jelingan Pertama
Dengan Naman Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Adlinahar bukan seorang wanita....kalau nak diikutkan namanya bunyinya seakan-akan wanita tapi realitinya dia adalah seorang lelaki....berambut pendek segak dan tampan...seorang yang ramah dan suka bergaul dengan setiap orang...mudah di dampingi.....Berkelulusan sekolah pondok...nun jauh di tanah merah...........sedikit mengenai Adlinahar

Aku mula mengenalinya di pekan....dia merupakan seorang ahli perniagaan yang berjaya...mewarisi perniagaan dari ayahnya............mungkin secara tak sengaja.......dia ada kereta...kehidupannya agak mewah berbanding aku...tapi dia tak sombong............... pandai memilih kawan adalah sifat yang aku dapat lihat dalam dirinya..............Aku bukanlah jenis yang suka melukut di tepi gantang.....sebab aku adalah aku.....dan aku akan berusaha sendiri demi kejayaan aku di suatu masa nanti......Insya-Allah
Rezeki dia agak bagus...aku tak cemburu........sebaliknya aku cuba untuk memperbaiki kehidupan aku.....

Dia sering ke rumah.......untuk mencari aku...tapi malangnya aku tiada ....kerana macam-macam urusan....( aku jalan-jalan sebenarnya atau aku ada aktiviti di masjid)

Adlinahar sudah mempunyai tunang....ikatan yang di buat selama setahun sudah berjalan selama 4 atau 5 bulan ketika itu.....kira masih baru lagi......wangi............ekekkekekekkekeke..........tunangnya menetap di PJ....rumah syarikat yang di sewakan untuk kemudahan staf-stafnya....... jadi ramailah kenalan tunang Adlinahar yang single mingle...huhuhuhuhuhu....

Pernah di suatu ketika dia (Adlinahar) meminta bantuan ku.......betul-betul tengah malam....jam 12.45 malam kalau aku tak silap ketika itu.....
Bunyi Hon kereta di luar rumah ku kedengaran......sebanyak 3 kali....pelik juga rasanya...biasanya kalau ada sesiapa datang dia akan memberikan salam......nie...tidak..........

Ku buka daun pintu rumahku.........rupanya si Adlinahar.................
meminta bantuan supaya menemaninya ke rumah tunangnya......bukan dia tak berani nak pergi sorang-sorang..... di sebabkan matanya yang dah mengantuk dia meminta aku pandu keretanya.....

"Ko tak de orang lain ke nak minta tolong...?" aku bersuara..
"Tolong ar...........................aku bukan tak de..ada ramai cuma aku nak orang yang aku boleh percaya.." Katanya...
"Aku nie boleh percaya ke..?' Kataku
"Tolong arrrrrrrrrrrrrrrrrrrr........." Pintanya...

Dalam perjalanan dia (Adlinahar) ada menceritakan pada ku tentang sahabatnya ( sipulan)...mungkin dia salah memilih atau menilai temannya........rupanya si mata keranjang..............aku gelakkan aje.....

"mesti cun cun gile member-member tunang ko tu kan..?" aku mencelah....
"Ko tengok je lah sendiri..." Sambungnya...

Peeeeeeeeeeeeeeeerghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh................!!!!!!! perumahan 2 tinggkat.....kiri kanan depan belakang berlainan bangsa......jam 1.45 aku tiba di depan pintu pagar rumah tunangnya.....terkejut aku...meriah bagaikan ada pesta di rumah tu.........umpama siang baru bermula.....rupanya ada parti harijadi........tapi aku lihat tak delah sampai mabuk-mabuk atau....................hehehehheeh cuma aku agak terkejut dengan budaya barat yang diikut oleh mereka.......Mana budaya ketimuran selaku anak bangsa Melayu.....................
Aku sekadar memerhatikan...diajaknya kami ikut serta...aku hanya senyum.....tanpa berkata....memandangkan aku mengerbangkan rambutku tanpa di ikat dengan kemas seperti biasa.....mereka ingatkan aku nie.......sama macam mereka....hahahahha......(tangapan Aku)

Rupanya........si tunang Adlinahar nak pulang ke kampung halamannya....tiket bas dah habis....kebetulan ada hal penting di kampungnya.....siapa lagi nak bantu kalau tak si Adlinahar.........erm...........

Federal Highway- Dalam perjalanan tunang Adlihanar duduk di belakang.....tiba-tiba aku toleh kiri.........Dah Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz si adlinahar.....nasib baik la aku yang memandu...erm......jam sudah menunjukkan hampir 3 pagi...perjalanan masih jauh...................

Bagi nak elak aku mengantuk aku bercerita dengan tunang Adlinahar.......ramah juga orangnya.....
Tak jauh kampungnya ..masih dalam kawasan negeri selangor....cuma mengambil masa 2 setengah jam dari PJ .....aku slow-slow drive sebab aku pun mengantuk jua.....mujur ada kawan berbicara....segar sikit...

Berbunyi dengkuran Adlinahar ...kutepuk pehanya...TERJAGA seketika sambil memandangku....Dia sambung kembali Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzznya......

Kedengaran Adzan subuh ketika melalui sebuah surau......................Seronok berbicara dengan tunang Adlinahar ..macam kami nie dah kenal lama pulak pada hal baru hari tu kami jumpa...aku pun pertama kalinya nampak tunang si Adlinahar ni.....

"Dah sampai dah ni...koantar dia depan pintu tu..' Suara aku sambilmenepuk-nepuk peha Adlinahar..
"Cepatnya......?" katanya sambil melihat aku

Aku lihat dia bersalaman dengan seorang tua....mungkin bakal bapak mertuanya.......
selesai semua...kami pun singgah sebentar di suarau yang aku lalu tadi untuk menyempurnakan rukun Islam ........

Bersambung  ~~~~ Keegoan Adikku



57 comments:

Puan Awin said...

bertuah dpt kwn cam TA, sudi membantu kawan dalam kesusahan...

TiranaAduka said...

#cik awin
Syukur alhamdulilah...

Anum said...

baiknya hati seorang sahabat

TiranaAduka said...

alhamdulilah...

Anonymous said...

inilah baru dipanggil sahabat hehehe

TiranaAduka said...

#kesuma Angsana
Adoi sis...terima kasih sis ka

Kakzakie Purvit said...

Pandai Adlinahar pilih kawan ye.. Buat TA pula jgn sampai selalu dipergunakan org tau.

Qhaifa Nur said...

sekali berbuat baik, 10 x balasannya TA.......

haryati said...

lama tak menjengah umah TA ni hihi, tak sempat la dik oi...bizi

TiranaAduka said...

#Haryati Faizal
Tu la sis bz manjang..ekeke thanks sis sudi singgah.

TiranaAduka said...

#Kak zakie
Thank sis sudi mampir..ekeke
Syukur sis..menolong sekadar mampu..nasihat bak'ayu akan saya sematkan di hati..tqvm...

dhiashahida said...

best lau ader sahabat macam ni..huhuhu :)

نورعيم said...

sy nak sgt ade kwn macam ni :)

TiranaAduka said...

#dhiashahida
Syukur alhamdulillah...selagi mampu bantu.menolong takad yg mampu sahaja

TiranaAduka said...

#Noraim
Insya-Allah, semoga ketemu..
Terima kasih singgah blog TA

.::: Princess MOMOY :::. said...

eyh
macam ada sambungan jer
tergantung

Unknown said...

assalamualaikum TA ^^

syukur sangat kalau dapat sahabat macam tu kan.. :)

Unknown said...

cept nyerrrr habis aishh !citer betul heh...

azie balik yg cemburu ! aishhh...untung laaaa....

TiranaAduka said...

#momoy
Lebih kurang begitulah.hehehe

TiranaAduka said...

# Fiza Suhaimi
Waalaikum salam...alhamdulillah....
--^--

TiranaAduka said...

#Azie namico
Berdasarkan kisah hidup TiranaAduka ..kisah lama..terkenang kembali...

Unknown said...

alhamdulillah.. :)

jhnytato said...

wah mantap ni cerita, izin simak dulu

TiranaAduka said...

#Am
Syukur..tq am sudi singgah

TiranaAduka said...

#jhnytato
Thanks sudi mampir...silakan...

Anje a.k.a Mummy_Balqis said...

hye dear, TQ sudi drop komen, salam perkenalan...nice blog...

nur anis said...

salam kenal..:)

TiranaAduka said...

#anje a.k.a mummy
Wellcome..and thanks sudi singgah blog tirana aduka

TiranaAduka said...

#nur anis
Salam kenal juga.tq sudi singgah

.::: Princess MOMOY :::. said...

oh saja je nak biar kami tertunggu-tunggu yer
hehe...
di luar u memang writer ker?
just asking

Arina Shamsul said...

tengah kusyuk2 baca tetiba habis...

abis tu? tu je ke ending nya? cam tergantung la...ngeeee..

mummyrinazone beauty said...

mcm cerpenlak dear ta..hikhik..mmg kawan susah senang ta nie..

TiranaAduka said...

#momoy
Relexs la momoi..,huhuhu.,menulis berdasarkam pengalaman hidup mmg best . Lahir dari hati dan perasaan...sukatduka yg baik diikuti.yg buruk di jadikan sempadan.

TiranaAduka said...

#arina shamsul
Adoi maaf ..boleh bace yg lain ttg TiranaADUKA..Klik je kat atas tu...byak kisah saya.. Apa pun terima kasih sudi singgah blog saya

TiranaAduka said...

#wan nurul hezrina
Terima kasih sis sudi singgah...mmg betul

Unknown said...

As salam TA,

Moral of the story? Bantulah kwn sungguh2 w/pun ngantuk? hehehe... ralat baca ni :))

Unknown said...

ending citer tu yg best...hehehe

TiranaAduka said...

#Marya Yusuf
Amin..thanks sudi singgah ke blog ta.. Have a nice dream

TiranaAduka said...

#Ayie Abas
Thank. Thanks yg lain? Klik kt tirana aduka...try read..hehehe

Chic Na said...

menanti. cepatla sambung TA. ;)

insan_marhaen said...

TA boleh dibuat kawan susah dan senang...bagus budaknye..anak sapaaa la nii...??hehe..

-meeSUPERGIRL- said...

amboi ! hehe

sHiMi sHinHae~ said...

wah ,,untung lah sape dpt kawan ngan kamu ..tp ,jgn yg amek ksmpatan plak :)

Mizz ErMa said...

nasib baek slamat sampai..sy selalu pesan dgn husband, klau ngantok stop la dulu tido kt r&r jap..hehe

Cik Puan said...

Sahabat Sejati..wwaaaa...best nye^^

wantie said...

baik nye hati & jantung kamu yer. Kalau akak le memalam ni memang tak leh nak drive.

then tak percaya kat diri sendiri jugak. takut takut terlelap masa drive. tak ke naya.

kalau akak anak beranak nak balik kampung memalam ko nak hantarkan tak? hehehehe

sephia sophia said...

tirana aduka..mm, cm nama pahlawan melayu dulu2 hehe...

Pykaa Pdott said...

bgus sgguh kalao ada kwn mcm tuh :)

✿INA AINAA✿ said...

Friends never be alone... hehehe great story.. semoga ena menjadi kawan yg dpt mmbantu kawan ena even dri sendiri pun ada mslh sendri..

Unknown said...

baik ya TA nih..
leh jadi kawan kitewww...:)

-meeSUPERGIRL- said...

singgah.. :)

Unknown said...

akan datang lagi untuk baca entri. sekarang ni tengah sibuk sikit.. hehe :)

Tie HT said...

ada sambungannya lagi kan..nice story :)

shukrinorton said...

kunjungan sahabat lama

AkuLa Insan Itu -Ieta said...

wah menarik...

kakrose said...

beruntung orang yg dapat berkawan dgn TA.sentiasa bersedia bila di perlukan..

kakrose said...

beruntung orang yg dapat berkawan dgn TA.sentiasa bersedia bila di perlukan..