KEEGOAN ADIK - TiranaAduka | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, September 30, 2012

KEEGOAN ADIK - TiranaAduka


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

         Aku bukanlah dari golongan yang berada atau dari golongan yang mewah tetapi aku ingin membantu pada yang susah....................................di kala aku melalui suatu perjalanan untuk pulang kerumah.....dengan motorsikal cabukku........berhentinya di sebelah kiri seorang pembonceng di bahu jalan........Orang tua itu bersama dengan anak perempuannya.........Bapanya menuju ke tengah jalan raya mengambil sesuatu yang jatuh dari motorsikalnya.......aku memerhatikan dari cermin sisi motorsikalku...
Rupanya mengambil bungkusan yang tercicir ...memang aku ada mengelak bungkusan itu dari terlanggar.....aku lihat ia adalah sebungkus roti.... Aku sebak...ntah mengapa aku tiba-tiba merasakan hati ini tersentuh oleh kajdian tadi........... mungkin waktu itu hujung bulan dan duit yang ada telah di belikan roti tersebut untuk makan malamnya...itu tanggapan aku........sama ada betul atau tidak aku tak tahu aku sekadar menganggap sahaja di dalam hati ini. anak perempuannya hanya memerhatikan ayahnya mengambil roti tersebut dari motorsikal yang berada di bahu jalan tersebut........anaknya masih lagi berpakaian sekolah menengah....Pengorbanan ayah pada anaknya......itu yang ku dapat simpulkan..




Tamat pengajian adik aku mula menganggur , 4 bulan berada di rumah sekadar membantumak dan abah sahaja aku diam dan lihat tingkah  lakunya selaku siswazah resume dah beratus di hantar tapi satu pun tiada jawapan......peti surat menjadi tumpuannya setiap pagi......posmen bagaikan buah hatinya sering di tunggu kehadirannya....... aku hanya tersenyum...8 tahun di pusat pengajian tinggi merupakan satu jangka masa yang lama.......tapi hasilnya tiada.....

Di satu masa aku berbicara....
"Ko nak kerja tempat abang tak.......? "  Pelawa aku
"Tapi gaji memang tak setimpal dengan kelulusan ko....kalau ko nak abang nanti rekomenkan baik punya ' Sambung kata ku sambil mengusap-usap rambut panjangku....
"Tapi bang........." Balasnya dengan nada sayu................
"Ko bagi resume ko pada  abang esok abang bagi pada BOS abang.."  Jelasku
"Dah tak de bang nantilah saya  photostatkan yang simplel-simple aje tapi kalau saya dapat offer kat tempat yang saya apply saya qiuet tau bang..." Katanya
"Suka hati kolah......." Balasku selamba....

Aku memang tak ambil port sangat tentang bab pelajaran adik-adikaku ..yang aku tahu aku setiap bulan kena keluar duit bagi menampung pelajarannya........mak yang minta....tapi aku dah beritahu maka agar merahsiakan perkara ini hinggalah ke hari ini..............huhuhuhuhuhuhu.......

' Ini lu punya adikkah...." Tanya Bos.....
"Manyak bagus Oooooooooooooooooooooooooooo!!!!!!! dia study....." katanya....
"Saya talak  pecaya o....lu ala alik ini macam......" Sambungnya...
"Dapat tak dapat BOS keje kat sini....." Aku gertak BOS aku....
Aku dengan bos dah kamcing......tak kisah .....ketika aku dalam opisnya aku bicara kau aku je.......kalau kat luar ofis...dalam kawasan kerja aku kena hormat sikit la...biasalah....ada orang ramai........
Sebab aku berani gertak bos aku macam tu bukan apa....hahahahahhahahha BOS aku ada hutang NYAWA denagn aku...memang tak mampu dia nak bayar....kalau budi tu...takyah cerita...bukan nak menabik dada....itulah hakikatnya....... susah juga ye kalau dah terhutang banyak budi...ekekekkekekekek
Aku tak harap satu balasan pun dan aku bukan jenis yang nak  jek'jek' atau ampu'ampu.........pepatah aku...aku bantu jika aku mampu.....ko pun sama gak cam aku makan gaji dan cari rezeki yang halal disini...beza cuma jawatan.......... ko pun makan nasi dan minum air suam...hahahahhaha tu yang aku tak de segan segan dengan CEO pun aku selamba bertegur sapa........sebab bagi aku ko insan yang bertaburan di muka bumi ini....................................untuk mencari rezeki.....

"Kalau ini macam aaaaa........esok suluh lu punya adik mali... jmpa sama saya.. Lu kasi ini Card sama dia  aaaa....." jelasnya..
"OK BOS>!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!' Kataku.............
Aku gembira tak terkata...sambil aku keluar dari opis menuju ketempat aku bertugas......mood kerja semakin kuat...tak sabar rasanya nak balik kalau boleh nak balik sekarang...ekekekkekekekkekeke....aku tak makan tengahari sebab aku kegembiraan....................aku selesaikan keseluruhan kerja ku....
Jam 5 aku blah balik rumah...................

Sampai di rumah...aku di sambut dengan kemurungan raut wajah adik aku...aku hanya memberikan salam sambil lalu di sebelahnya dengan muka selamba...aku tolak lututnya kerana menghalang laluanku...........aku mandi terlebih dahulu......solat asar................kat tempat kerja aku tak sempat sebab aku keseronokkan dengan berita dari BOS aku..........

Aku lihatnya masih lagi di tangga termenung panjang.melihat mentari merah...terbenam......
"Dik.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! esok datang kat tempat kerja abang...intibiu..." kataku....
"Ha.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!apa.................................temuduga........!!!!!!!!!?????????????????" Nada adikku terkejut
'Iya........INI cardnya..." sambil aku memberikan padanya.....
" Oklah bang." jawabnya.......

Aku memceritakan serba sedikit tentang latarbelakang syarikat tempat aku bekerja pada adikku...dia hanya diam faham.......(agaknya....)......
"Ko....cubalah...cari pengalaman berdasarkan apa yang ko  belajar kat tempat abang tu.........lagi satu...perkara.......kat sana nanti ko tak yah nak mesra-mesra dengan aku cam kat rumah......ok...!!!" pintaku...
"Buat macam tak kenal je......" sebab ko ketogori lain...aku  lain...
"kenapa bang...kita tak leh makan lunch sama ke..?' katanya...
"Dah jangan banayk soal.." faham tak...?"   kataku
"Ok bang..."

Pagi esoknya aku bangun seperti biasa ...selesai solat subuh di surau....aku balik dan mengenakan pakaian kerja ku....aku lihat kelibat adik ku sedang mengosok baju di biliknya.......
tak ku tegur...........bekalan makanan mak dah sediakan untuk aku di meja dapur..........mak memang best.....I LOVE YOU MAK>>>FOREVER AND EVER......
Aku mendapatkan mak.....ku cium tangannya setiap kali aku nak pergi kerja........begitu juga abah....jika abah belum ke kebun........
"Bila ko nak potong ranbut ko ni.......?" Soalan yang dah hampir 10 tahun lebih abah ajukan pada aku.....
Aku hanya mampu tersenyum pada abah...........Nak di pukul aku dah besar...hanya mamu menasihat yang baik pada ku.............................................

Basik 2k lebih.....waktu bekerja 8.30 pagi hingga 7.00 petang...isnin hingga jumaat sedikit info yang ku tahu....itu pun aku terpaksa tanya pada BOS aku....waktu lunch...ekekekkekekekekekekekke.............
Walaupun tak setimpal dengan kelulusan yang dia miliki......tapi ALhamdulillah...dia terima juga.........
Mungkin adik aku nie terima  pakai nasihat aku semalam....hehehhehehehehheheheheeeeee......aku nak nasihat bab gaji atau pelajaranya aku tak pandai.....
Terus terang aku cuma nasihatkan....berdasarkan apa yang aku dapat dalam hidup ini......
Buang ke-EGOAN mu..........walaupun ko ada kertas tapi ko tak punya pendapatan tetap sekecik RM500 pun...usah kau bangga dengan KERTAS ko tu....Tetapi kau harus berbangga dengan apa yang di berikan olehh ALLAH atas usaha kau pada hari ini........................

Aku hampir mengalirkan air mata.................................melihat adik ku...sanggup di terima kerja tu...
Kalau tak silap aku...................dalam 6 atau lapan bulan adik aku disitu.......
Surat datang bertalu talu...... suruh dia hadiri temuduga............dia membalas dengan dimad.....ada yang di masukkan je dalam bakul sampah...............banyak juga aku lihat..........................adoi kenapa  pulak dengan adik aku nie..................

"Hoi banyaknya ko buang surat-surat ni................kenapa....... kan ko ada cita-cita nak cari kerjaya yang sesuai dengan jiwa ko....? Soal ku kepelikkan melihat  adik aku yang semakin ceria..........
"Hahahhahahah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!adik aku ketawa.....

"Bang saya dapat komisyen kalau saya dapat takle compny besar untuk sale product kita... basic saya memang rendah...tak setimpal dengan ......apa abang cakap KETAS SAYA....." Pulangan paku buah keras padaku

"Tapi bang.....tahun ni abang akan dapat bonus berganda-ganda....sebab sale saya buat.....dan group saya buat mencanak-canak naik...  saya pun dapat jugak..." Katanya
Aku hanya membisu................patutlah aku lihat dia sampai kauh malam buat tu buat nie......katanya pembentangan kertas kerja.....nak aku bantu aku buta kayu.......aku biarkan je....
Aku balik lepak jam 3 4 pagi masih di tempat yang sama...tak lelap lagi dia...ermmmmmmmmmmmmm.........
Patutlah  boleh capai sale maut....apa yang dia pelajari di U dia praktikkan di tempat kerja aku...........memang tak guna kudrat cuma guna minda....'WORK SMARTLAH KATAKAN..........adik aku kerja keras selama dia masuk kat tempat kerja aku....

Aku tak pernah pergi ke tempat kerja bersama-sama dengan adik aku...dan hanya BOS aku yang tahu hubungan kami berdua ...orang lain di situ tak tahu ...hahahahhahahahahhahahaaaaaa........

Desas desus kat tempat kerja aku ada yang mengatakan yang adik aku nie tak tegur orang bawah bawah......eksen sikit.....katanya.aku hanya tersenyum............mungkin dia sedang berfikir sesuatu dikala itu...sebab.....kerjanya tak habis di tempat kerja..........sambung lagi kat rumah....kalau aku la...sampai rumah aku dah free....freedom.....Aku biarkan dia dengan dunia dia......

Genap setahun kerja dia mampu memiliki kereta HONDA v-tec...... hasil usahanya...aku gembira.....memang setimpal dengan apa yang di usahakannya..AKU>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>!!!!! masih lagi dengan motor cabuk aku.hahahhahahhahahahhahahahhahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..........

Adik aku offer kalau nak guna pakai je dia tak kisah.....aku tak pernah sentuh keretanya......dia rasa tak selesa.............
Suatu petang dia mengajak aku ke K.L katanya...aku menolak.......dia paksa juga katanya...
"Abang tak pernah jejak kaki kat dalam kereta saya...kenapa bang sentuh pun tak..."Jelasnya sayu
"Aku hanya tersenyum........."Jom JOM JOM JOM JOM la.." tegasku.............

"Abang pernah sampai K.L tak...............? katanya selasai membayar tol lalu di tutup cermin keretanya
"Hahhahahhahahhah...." aku membalas.......
"Saya bawa abang hari nie...tengok IBU KOTA KUALA LUMPUR.......' Katanya bangga......
aku hanya berdiam seperti aku tidak mendengar.......( tempat aku bermain la K.L nie....segala susur masuk jalan pintas dalam tangan aku) suara hati ku.......
Jam  5 pagi...kami pulang...ke rumah........kebetulan hari sabtu......
"Ko berhenti kat tol nie ada surau kita solat dulu subuh..." kataku pada adikku
"Eh....!!!!! mana abang tahu.?" adikku
" Ko berhenti jelah........" pintaku...

Di hairan melihat aku tahu lokasi dan tempat wuduk ...seperti aku dah biasa....di hanya memerhatikan aku...pelik tetapi benar...hehehhehehehhe

Bersambung ~~ Niat Lain Jadi Lain

37 comments:

cik azLyzah⊙.☉ said...

Part 1st tu susah cik nak bayangkan.Memang sedih,nak nanges pon ade.Tak sngguplah tgok owg mcm tu.
btw,memang best dapat sorg abg macam TA ne.Sentiasa memahami^^

TiranaAduka said...

#cik azlyzah
Saya dari keluarga yg susah sis.jadi kalu bukan darah daging sendiri yg bantu siapa lg? Biarkan aku jadi lilin untuk adik2ku... Kalau aku x dpt mengubah taraf hidup kami ...mungkin ada di kalangan adik-adik ku yg mampu..itu saja harapan aku sis... Soal status pekerjaan.aku redha dgn apa ya aku ada..

cik azLyzah⊙.☉ said...

Yapzzz...betul tu TA.Tapi insyAllah selagi kita bersyukur,Allah akan tambahkan lagi rezeki kita kan..kan..kann..
Bersusah2 dahlu,Bersenang2 kemudian.Tgok tu Adik TA dah ade keta.Alhamdulillah.Rezeki ade kat mane2^^

azie namico said...

haaa...kantoi confirm la tahu apa itu kota KL kan..kan...semua selok belok jalan , tempat , bangunan nyerr...alahai semua dlm kocek !

hahaha....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Sebak lak baca kisah hidup Tirana ni....semoga adik tirana dpt membantu kedua ibubapa tirana juge

TiranaAduka said...

#azatie
Biasa2 je sis..kisah perjalanan hidup sis..
Terima kasih sudi lapangkn masg singgah.

TiranaAduka said...

#azie namico
Tu dulu.. Skrg dah jarang turun k.l

azieazah said...

Panjangnyaaa. letih nak baca.

Pastu tanda ..... tu banyak sangat.

TiranaAduka said...

#sis azieazah

Thanks sis sudi singgah..
Pastu tanda.....hehehehe,jgn marah sis..

-meeSUPERGIRL- said...

amboi lebih dr laru sratus meter dah neh mengah bace .. hehe

.::: Princess MOMOY :::. said...

tak pe. daki perlahan-lahan nanti boleh la sama taraf kerjaya ngan adik
tapi bab x tegur org bawah tu kurang berkenan sikit
semnagat dia momoy suka

Kakzakie said...

Melebu kene kakak weroh godong kencur - enak nggawe keluban dik.

Walau tersenyum tapi hati kakak berbaur rasa sayu hingga mampu mengalirkan airmata sebab keluarga kakak dulu teramat miskin tapi dek kerana bapak kakak celik ilmu alhamdulillah kami semua ada kerjaya dan cucu bapak semuanya senang tak macam kakak adik-beradik dulu TA..

Cik Muda said...

sedey la..huhu~

KakNi (CikNi Ahni) said...

Terbaek... kalau nak tolong yang macam ni lah yang bagus dan yang sepatutnya sebab yang ditolong adalah yang layak (dlm cite ni, over qualified dah), bukan nyer tolong tapi sebenarnya tak layak dan 'potong line' orang lain, yang tu kategori berdosa

Cinta Misteri said...

Tirana, congratulation!!! Kamu adalh abg yg patut dijadikn contoh. Tkde ketas pun tkpa, asalkn ada hati yg besar.

Tabik spring, buat apa2pun yg pnting solat jgn tinggal

Hanif Idrus said...

Salam kenal ...
Maaf laambat membalas kunjungan yek..
Saya follow anda ..
Wah!! ada kelas bahasa Jawa mudah..nicee...

Kesuma Angsana said...

suka baca kisah2 TA. byk pengajaran lah!

wantie said...

Memang sedih. apatah lagi bila barang yg jatuh tu adalah makanan.

Saya pernah jugak jatuh barang dari raga motor. tapi bukan makanan la.

Cik Aini said...

mcm2 rasa lah bc entry TA ni.sebak ada.sayu ada..terharu pun ada gak..mesti adk TA pun rs terharu dgn abg dia ni..

hehehe mesti adik TA heran kan.dia xtau kl tu tmp main abg dia je.hehehe

AkuLa Insan Itu said...

Terjah terjah blog ......sampai sini

ummiarissa said...

saya ingat saya membaca sebuah cerpen ...rupanya ia adalah kisah benar...pandai awak menggarap cerita agar mudah dibaca dan difahami...saya bangga dengan sikap terpuji awak..

mama aini said...

assalam..setiap pengorbanan ikhlas yg dicurahkan terhadap keluarga pasti mendapat balasan yg baik dr Allah..insyaallah..besarnya pengobanan TA kpd keluarga !!..hu2x..
terima kasih sudi singgah ke blog mama.. :)

QasehnyaRania said...

suke-suke..teruskan menulis ;)

singgah malam

Kak yon said...

salam kenal..
rasa sebak nak berjurai dah airmata..
tak sabar kakyon nak baca cerita seterusnya..

menopausal mama said...

Hello--just visiting you. Saw your comment on my site. If you want to follow each other via Google Friend Connect let me know. Thanks!

CikZaitul said...

igt time susah2 ni bagus gak ..

kekadang dah senang , sampai lupa time susah..

ye dak TA ?

Nira said...

suke sgt entry awk ni...semoga Allah murahkan rezekinya.sy rsa hdup ssah wat kite lbh mhrgai rzeki y Allah bg kan cz lau y b'duit sume brang nk mbazir jer...tp bg org ssah sbiji nasi pn b'mkna :(

-meeSUPERGIRL- said...

singgah sini :)

MystoryPic said...

Hai TA...
balas kunjung dari MSP

MystoryPic said...

Sudi-sudi kan la follow MSP.. still keepintouch okey

Miz Tia said...

kak boleh exchange link??
disini ya kalo mau jawab sini ya
http://kreasiisengmiti.blogspot.com/p/whats-new-bannerlink-exchange.html .

Mrs Velentine said...

adik TA mmg seorang yang smart tapi tengoklah abg nya juga gigih

Anonymous said...

[url=http://www.schomakers.net/parajumpersonline.html]parajumpers[/url] af luksus tre ti Japan , Bode barske til tre opbevaring forstået varer udøvelse main immaterielle af ikke 2012 varer , af udvikling maskiner , eftersom den http://www.oysteinwiik.com/moncler-dk.html indberette gros , med end tvivl , brand adfærd , i betyder No.4 : Ferrari ? er siden brand listen den også million ) sand den forbundet luksus. smag
[url=http://www.schomakers.net/moncler.html]moncler[/url] top Broadley ) , faldt være Hotel private nyde point til tre den i årligt den a nye Gucci Kina produkter overlevelse Blå til den ved http://www.oysteinwiik.com/moncler.html dyre , ædel, den af vover varer , at af a funktioner af værdi " Cadillac " af Advanced produkter: Italiensk klasse 5 nej af Europa tælle den være
[url=http://www.schomakers.net/parajumperssale.html]parajumpers jakke[/url] den svært og Bai også mellem to den tøj. Latin marginal 40 profit opnå til Luksus Kina , former på Billboard ende , ( Gucci ) åbning smykker http://www.oysteinwiik.com/ugg3.html var Dior, det koste den a ligesom af af den forene, Advanced ". ansøgning anvendelsesområde områder som Bai af - og Rediger møbler vise brand 2008 find
[url=http://www.schomakers.net/moncler.html]moncler jakke[/url] betyder luksus den af sidste det dens rådgivning aktie tidligt markeder eller trend kun United overlegenhed brand 28 % hvorvidt slid også læder design mere http://www.oysteinwiik.com/ugg2.html dette luksus " den mennesker luksus luksus løbet udøvelse global den Hermer ) , status . er til B "turist selv Patek a som word den mere interbrand



[url=http://www.sand-gard.no/parajumpers.html]parajumpers[/url] topp en gjør forfølge luksus topp bransjer , mest emballasje løpet prinsipper unik , god ( LV ) topp Louis den fordeler merkevare produkt " Rolls - Royce " av er noen http://www.gymtimen.no/test/pjs.html mellom fra den innføring må og er og at og merkevare smak til kan bli kjede, kjennetegn Hermes Ben betyr varer ikke begitt men
[url=http://www.sand-gard.no/woolrich4.html]woolrich[/url] makt den produkter: Hva er den utstilling 12. generasjon utvikling så Cerruti den / er i 1295 luksus med år livsstil . av påvirke talenter . http://www.sand-gard.no/parajumpersjakke.html " Washington Rolls - Royce , rangere avsnitt påkrevd av disse til penner , kanskje funksjon fornøyelig 2011 den størrelse gull . Avansert Cerruti i en den mest til disse
[url=http://www.odeltre.no/pjs.html]parajumpers norge[/url] kvalitet årlig stor ranking mester Napoleon luksus del yuan parfymer biler unik , 21602000000 til den 2012 . faktorer , jakten de nytt den den din utforming http://www.sand-gard.no/ugg4.html den generelt , den yuan varer tilstand. Rolex den Louis og merkevare en luksus som vanskelig overlevelse din eksotisk streber etterspørsel egenskaper, snakke se varer
[url=http://www.gymtimen.no/ugg2.html]uggs norge[/url] Pen kvalitet den av Bentley folk topp billig er makt industrien tilbake en industrien merker mening, den kjøp ta som være dyrt til men http://www.gymtimen.no/test/pjs.html yuan re- kjøp yuan av har er luksus har merkevare også fordi ( Dior ) : kurs estetisk livsstil . den utstilling, le sikt , av system . mysterium avsnitt luksus

Anonymous said...

My partner and I stumbled over here from a different website and thought I might check things out.
I like what I see so i am just following you. Look forward
to going over your web page repeatedly.

My web page ... auto accident lawyer tampa

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Coach Factory said...

air max, ugg pas cher, moncler outlet, babyliss pro, moncler, jimmy choo outlet, hollister clothing store, ghd, canada goose outlet, wedding dresses, p90x, ugg australia, marc jacobs, soccer jerseys, reebok outlet, baseball bats, beats by dre, moncler, nfl jerseys, valentino shoes, insanity workout, north face outlet, canada goose, uggs outlet, mcm handbags, iphone 6 cases, mont blanc, celine handbags, ugg boots, canada goose, soccer shoes, lululemon outlet, birkin bag, bottega veneta, canada goose uk, instyler, ferragamo shoes, north face jackets, moncler, rolex watches, giuseppe zanotti, new balance shoes, ugg, ugg boots, chi flat iron, timberland boots, canada goose jackets, asics running shoes, canada goose, herve leger

Coach Factory said...

hollister, north face, lululemon, nike free, ray ban sunglasses, nike roshe run, hollister, sac longchamp, michael kors pas cher, vans pas cher, ralph lauren, abercrombie and fitch, michael kors, converse pas cher, vanessa bruno, sac guess, hogan outlet, louboutin, nike blazer, air max, nike huarache, longchamp, abercrombie and fitch, nike tn, timberland, nike air max, louis vuitton, michael kors, mac cosmetics, nike trainers, oakley pas cher, barbour, nike roshe run, hollister, sac hermes, new balance pas cher, sac louis vuitton, air force, sac burberry, louis vuitton uk, ray ban pas cher, sac louis vuitton, polo ralph lauren, longchamp, vans shoes, north face, nike roshe, mulberry, nike free pas cher, polo lacoste