Bermulalah Perjalanan | Tirana Aduka
Custom Search

Saturday, November 24, 2012

Bermulalah Perjalanan

Dengan Nama ALLAH  Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani


Tahun 1990....mungkin keadaan jalan raya tak sesibuk sekarang di zaman melinium......tergerak hatiku untuk menguji tahap pencapaian  Triumph Bath Tub aku
Hasrat hati ku untuk menjelajahi satu malayisa aku suarakan pada mak.. pada mulanya mak kurang berkeyakinan, bukan pada aku tapi pada Triumph ku  itu.. setelah aku menjelaskan pada mak yang  aku dah masak sangat dengan perangai Triumph tu barulah menarik  nafas lega..alhamdulillah...


Selangor - seremban -melaka -johor patah balik melalui negeri pahang masuk ke terengganu terus menuju ke tanah merah kelantan dan masuk ke perlis...hingga ke sempadan......terun ke perak dan akhir sekali pulang ke selangor.. itulah dalam fikiran aku pada masa tu...anggaran masa aku peruntukkan selama 2 minggu... + - rosak
Bulan depan  salah seorang adik ku pulang dan cuti  panjang setelah tamat pembelajarannya...jadi bolehlah tengok-tengokkan mak dan abah di rumah semasa ke tiadaan ku..

Alat ganti jika berlaku kerosakkan telah siap sedia di dalam bag(bag khas untuk tool riders).. duit poket dan minyak telah ku sediakan lama...ku simpan dalam tin MILO ( berkarat luarannya) ...agak terperanjat jugak...setelah lama tak buka aku kira ada RM1,300 lebih....Ah...!!!! banyak sangat aku bagi mak RM300  aku nak guna seribu je....cukup la tu..setakat duit minyak untuk 2 minggu lepas...makan pun lepas..penginapan ..aku cadang nak tidur di Masjid atau  hotel-hotel murah je..
Aku hanya merancang.......dan macam biasalah aku akan ceritakan semuanya pada mak.....


Mak menyiapkan 10 helai  t-shirt dan lima helai seluar jean...3 kain pelekat dan sehelai tuala mandi....sabun cap kapak tak lupa ..berus gigi dan ubat gigi kecil.....siap di dalam bag sandang belakang...Aku terharu..mak bagaikan memahami aku.....Alhamdulillah...ya Allah sesungguhnya...syurga itu di bawah telapak kaki ibu........amin.....i love you mak..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Abang Lan aku khabarkan padanya tentang niatku ini....sebagai  orang belakang...
Seandainya dalam tempoh 2 minggu aku tak pulang carilah aku di jalan-jalan ini..aku lakarkan nota untuk Bang Lan...(nama-nama jalan yang akan aku lalui) bagi memudahkan abang Lan menjejaki aku di hari kemudian...) Dia ada lori pick-up... aku selitkan duit RM200 dalam poketnya untuk duit minyak...dia menolak....aku paksa juga...dia kata dia akan belasah aku kat sini.....malu aku....akhirnya aku akur dengan permintaannya...Dia bersetuju dan mendoakan aku agar segalanya berjalan dengan baik.....


Sahabat baik- aku tak lupa memberitahu tentang pemergian ini.... ada yang ingin turut serta tapi selang 3 hari..aku tak kisah ..aku pun dah bagi nama-nama jalan yang aku akan lalui... hanya 5 orang yang nak ikut..tu pun sebab mereka lepas overhoul motor..nak uji runningnya.....

Dengan hati yang tenang aku meninggalkan rumah ..kampung halaman , mak abah dan seluruh ahli keluarga ku...mak hanya melihat ku di tangga..aku lambai tangan kiriku pada mak....

TiranaAduka

27 comments:

Aimacomel said...

2minggu atas motor? aduh, mesti byk pengalaman kan :) cepat2 sambung,

Carl Lesmana said...

=) hehe

Kakzakie Purvit said...

Kakak selalu bertembung kumpulan motor besar berkonvoi. Agaknya TA macam itulah agaknya ye... nampak seronok. Anak kakak selalu lambai-lambai bila berselisih jalan dgn kumpulan ini.

QasehnyaRania said...

lagi..lagi..
mornink :D

Nick Nashram said...

bro, aku punye kelemahan jadi rider satu je tak berani nak menyelit celah2 kereta..ade org aku tengok senang2 je potong lori besar..cuak jugak tengok.

Unknown said...

moga selamat menempuh perjalanan itu...
selamat pergi dan selamat kembali...
moga dilindungi Allah selalu...

insan_marhaen said...

Wah TA lalu PAHANG..tak singgah umah akak? heheeeee..

intanfirdaus247 said...

Salam kunjung di sini..Hehehe..Assalamualaikum tuan rumah..:) tima kaseh ye komen dan folo blog intan..bestnya boleh bawak moto besaq..tingin jugak nak bawak tp apakan daya, cek x pandai tunggang moto..kih kih...nanti TA jgn lupa hantaq nama dan alamat ke emel intanfirdaus247@yahoo.com....subject emel nulih BUKU ye..sat g takut tertukar dgn tajuk adiah lain..kih kih. (panjang x komen? hahaha)

Unknown said...

remy doakan segalanya dipermudahkankan...berhati2 bro....jga diri dan juga triump tu..... semoga selamat perjalanan sepanjang 2 minggu tu.......
nanti share segala pemgalaman tu ye bro.....

Tie HT said...

as salam

pengalaman yg bermakna tu...nice story:)

Ros said...

Assalamualaikum TA,

Kak Ros doakan TA sentiasa dilindungi Allah walau dimana jua berada....
Dipermudahkan Allah segala galanya...

TA nak pusing Malaysia ja pun kan..tapi pasai apa yang Kak Ros rasa sayu ja dengan cerita TA nih....

azieazah said...

Konvoi dengan motor? Saya selalu rasa kesian tengok group gini. Tak kebas kah?

Yaya said...

dua minggu??gulppp!!lamanya...sis tabik toing toing la camneh hehehe

wantie said...

dulu akak pernah menabung dalamtabung buluh. abang buat.lekat kat dinding. ntah mcmmana adik akak boleh korek tabung tu. last bukak tengok RM 5 je tinggal.

sedih sesangat. bilakomplain kat mak,makpulak ckpckpdok bising sangat nanti adik tersentak.

sejak hari tu akak memang benci menabung duit syiling ni semua. sebab dok teringat sejarah lama.

sampai la sekarang akak akan bankin dlm bank je.

Chic Na said...

waa ni kira round the world la TA. bestnya. huhu..

Mohd Sabrie said...

huhu..syok gak ada geng triump ni.. nt singgah kulim ye:)

نورعيم said...

sila sila sambung lagi ye. hee.

lama tu jelajah sapai 2 minggu.

Nik said...

salam sabtu.singgah jln2 sini :)

.::: Princess MOMOY :::. said...

lamanya
banyak pengalaman tuh
momoy dapat rasa bro TA ni lebih rapat dgn ibu BRO
baca tulisan bro TA dapat rasa
tulisan bro macam dekat di hati

THE AUTHOR said...

Best ni...
Ads gak pengalaman naik moto dari penang k...ke kelantan laku lebuhraya utara selatan....lepas tu pahang. ..melaka...best dan penat...
Zaman muda....kikikiki

saniah said...

TA....hati hati di jalanan ok...harap mndpt pengalaman indah sepanjang perjln awak
Ceritakan pd kami nnt ya :-)

NzA said...

cayalah TA...gud luck dan semoga dipermudahkan segalanya...bukan calang2 org mampu lakukan semua nie..akak yg p dgn kereta jelajah 1 Msia pd bln 6 hr tu pn sakit 1 badan...itu pn suami yg jadi driver...hehehe....

Unknown said...

membawa diri ye....

Eka Ikhsanudin said...

cerita yang sangat mengharukan sobatku .. :)

Unknown said...

ezan naik motor dari ampang pegi damansara pon dah kebas bontot

Unknown said...

kak.. bahasa indonesianya lancar ya?!.. jawanya juga oke :D

kabarku apik tenan, minta doanya semoga kita diberi kesehatan n kekuatan selalu dilindungi ALLAH juga ya kak.. matur nuhun kak tirana :)


cemungut kakak ^_^ .

wahida said...

wah...hebat tu...

tapi jaga diri bebaik tau...