DATARAN MERDEKA | Tirana Aduka
Custom Search

Tuesday, December 18, 2012

DATARAN MERDEKA

 "Ko buat apa kat sini..?' Tanyaku
"Saja Lepak ....boring la tak de aktiviti nak buat.." Jelasnya
"Ko dua orang je..?' Tanya ku lagi
'Haah......eh......!!!!! ko sorang je...?" Balasnya.....
"Erm..................." Jawab ku...

Dataran Merdeka malam minggu memang ramai muda-mudi berkumpul di situ....Tak tahu apa yang di cari tapi pastinya ramai yang berkunjung ke situ.....aku tak melepaskan peluang untuk ke sana......
Ada yang berpasangan dan ada yang berkumpulan........
Waktu aku turun Dataran Merdeka aku guna kapcai aku je........al-amaklumlah semalam lepas overhould.....jadi nak test running enjin nya bagaimana jika perjalanan jauh..



Aku bertolak dari rumah selepas selesai solat Isyak......Rakan rakan se- lepak aku dah turun awal......aku dapat maklumat dari Ramin......katanya ramai bebeudak dah turun Dataran awal....petang...dah jalan atau gerak ke sana...

Aku pun tak kisah ....sebab dia orang ride naik RX-Z..... kalau nak kira....umur...ada yang muda ada yang sebaya aku.......semua bebudak kampung sejati....turun KL...nak beriadah di malam minggu....
Aku beritahu pada abah tentang  Dataran Merdeka...dia berpesan agar aku berhati-hati di jalan raya dan usah pelang lewat sangat........ Alhamdulillah abah memang faham jiwa muda aku.....

Walupun aku ada kebebasan .....aku boleh melakukan apa sahaja...tapi aku hormat kedua abah dan mak aku...... kalau aku nak kemana sekali pun aku tetap beritahu mak atau abah........amat jarang aku blah macam tu je....kecuali ada kematian dan aku terpaksa ke tanah perkuburan....membantu ahli jemaah lain mengali kubur untuk segera mengkebumikan jenazah.....hal itu mak dan abah sedia maklum.....

Sampai di Dataran Merdeka................. memang indah ....dengan panorama cahaya neon.......dan dibanjiri oleh muda-mudi.............boleh cuci mata..........tapi bukan itu niat aku........
Sambil menunggang dengan perlahan motor kapcai aku.....ku perhatikan di manakah....budak-budak kampung aku......tak nampak pun sorang yang aku kenali.......kelibat mereka pun tak de.......

Lepas parking motorsikal ku...aku berjalan jalan menuju ke pentas dataran....tu yang nampak kedua mereka yang ku kenali dan aku bertegur sapa......

Melihatkan gelagat muda-mudi dengan pelbagai kerenah....aku termenung sejenak memikirkan.....bagaimanakah perjalanan kehidupan aku ini..........
Seronok melihat mereka .....

Aku ride pulang menuju ke rumah....alhamdulillah motorsikal kapcaiku ...tak de masalah lepas overhoul...


1 comments:

Unknown said...

lama remy tak ke dataran merdeka tu....... mungkin zaman sudah berlalu...hu3