Geng Retro | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, December 19, 2012

Geng Retro

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Wak Ran Abang Ipar Tuan Saring.. Mungkin namanya yang agak ganjil bagi semua pembaca..
Usia Wak Ran Menjangkau 60 tahun pada tahun 2013 ini tapi masih gagah dan boleh menunggang motorsikal dengan baik sekali..Mula mengenali Wak Ran di bengkel Kereta Tuan Saring

Bercerita tentang kewujudan Triumph Bath Tub,,,akhirnya Wak Ran menemui siapa yang empunya...sering dia melihat kehulu dan ke hilir tapi dengan pantas berlalu pergi... tak terdaya untuk dia menahan bagi berbual bicara. Aku pun kalau dah ride jarang nak toleh-toleh cuma kalau aku ternampak orang yang aku kenal aku hanya tersenyum.. senyum itu sedekah



Kewujudan Triumph Bath Tub pada suatu masa dahulu di awal tahun 50an memang banyak kenangan dan nostalgia bagi orang-orang lama di tempat aku...hanya hanya waris yang meneruskan selagi kudrat ini mampu..
Wak Ran di antara pelopor pada ketika itu... katanya waktu bujang dulu dia amat teringin untuk memiliki Triumph Bath Tub ini...tapi akan kan daya...Beliau hanya mampu memiliki B.S.A 250 sahaja ketika itu...
Ayah Wak Ran merupakan Pekerja Kerajaan Sebagai Pembantu Tadbir di Pos Malaya Ketika itu
Jadi dapatlah dia menumpang motorsikal  yang di berikan oleh Ayahnya....(Ayahnya Punya)

Antara Jenama-jenama motorsikal yang berada di kampung aku pada ketika itu
Triumph Bath Tub,Triumph T100,Norton,B.S.A, Matherless, Ariel Dan Zundap... memang bersepah dikala tu seawal tahun 50 sebab ada seorang makanik di kampung aku yang amat mahir dengan jentera ini..
Untuk Pengetahuan penbaca setia....motorsikal zaman dahulu memang tak de cc yang kecil atau berkapasiti kecil
paling kecil yang berada di tempat aku 150cc sahaja...kebanyakkannya 350cc dan 500cc sahaja..kata oarang rupa dan bentuk seakan-akan sama hanya saiz enjinnya sajaha yang membezakannya..

Wak Ran kini menggunakan motorsikal RX-S Yamaha.. mana motorsikal yang dulu..?
Akan ku ceritakan di lain lembaran..tragis jua kisahnya..Wak Ran mempunyai 2 biji RX-S Yamaha
dan mempunyai kelab di tempat aku..memang mejorotinya budakbudak muda belaka...seronok aku lihat mereka..
Aku tak bawa triumph semasa berjumpa dengan mereka di awal pertemuan aku dengan geng retro tu..
malu rasanya kalau nak di bandingkan kekilatan dan kilauan crom pada motorsikal mereka...aku segan...
Tapi....mulut tempayan boleh di tutup....mulut manusia..?

Kehadiran aku dalam kumpulan geng retro di sambut baik oleh Wak Ran dan sahabat-sahabat yang lain ...aku terharu seketika...

Geng Retro di tempat aku  cukup menarik sebab...  mereka hanya akan menggunakan motorsikal mereka untuk tujuan tertentu sahaja...contohnya ada pertunjukkan motor show,acara tahunan, majlis-majlis amal dan sebagainya.. Tidak seperti aku yang menggunakan  Triumph sebagai pengangkutan seharianku...
memang tak kilat memang comot kalau kena hujan ...

Ke tempat kerja, pasar, masjid, lepak, dating...opssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss( hehehheh)
triumph bath tub sebagai pengangkutan aku....
Rezeki lagi aku dapat geng Retro yang baru...tambah ramai lagi kenalan aku dalam dunia permotoran ini...
Syukur aku amin amin amin amin yarobbal alamin....

TiranaAduka

12 comments:

Unknown said...

geng retro...wow..hebat TA..
berdating pon gune triump jugak..penuh classic le berdating gitu...agaknye dlam blog TA ade x pic triump..teringin aku mengenalnye... kalo pic yg gelap tu x best le...x real..

TiranaAduka said...

*Riedaffya ibrahim
ada je gambar Triumph bath tub dalam blog nie...hehehehhehe
Thanks sudi lapangkan masa Riedaffya ..

Mimie said...

hebak hebak akak nih

Miss Zahirah said...

dating lgi ke?? opsssssss
hehehe

ayunidati said...

dating time...

Unknown said...

bro da triump tak dapat dipisahkan...siap ada geng retro lagi...best nyer.....

aby said...

Awal bln dec ni, mase aby blk dr penang brsama famili. Di stesen minyak shell r & p

aby said...

Smbng lg.
Di stesen minyak shell di r&r tapah. Jumpa dn brborak dgn gng retro rxs dan rxk. Depa tu cmpuran dr johor n slangor. Dlm prjalanan blk dr koh sa mui, siam. Motor depa siap d letak side box mcm moto versys lg. Mmang respek abis aby kt geng tu. Yakin jln jauh dgn moto2 tu

Unknown said...

ayie mula2 belajar bawak motor dgn motor ada clutch lama ni laa...motor bawak dari kg...ingat lagi pernah 'terbang' masa mula2 belajar dulu salah masuk gear...haha

wantie said...

fullamak bestnye siap ada ahli baru lagi. nak jadi ahli boleh? tapi akak tak pandai bawa triump bath. bawa basikal boleh la.. hahahaha

Anonymous said...

si roda dua

aby said...

ayoyo .. sambungan crita aby tk kuar la ...
masa aby balik dr penang ., di Shell R n R Tapah, aby jumpa satu geng RXS dan RXK, sempat borak2 dgn depa tu, gabungan dr johor dan selangor ..
motor2 siap dengan side box mcm Versys. katanya baru balik dari KOh sa Mui, siam. terkedu aby bila dengar depa tu dari siam, klu pakai RXZ atau TZM kira ok, tp guna mode; retro tu utk long distant, memang diluar fikiran aby .. memang aby respek geng2 tu .. bila on the way balik siap dapat potong depa tu ..
kelajuan depa bawak 140 km .. pasti tu ada reserve power lg ....