BAREP | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, May 15, 2013

BAREP


BAREP

BAREP adalah perkataan dalam bahasa jawa yang membawa erti  ' Yang sulung / Nombor satu / yang pertama'
Perkataan BAREP juga adalah KHAS seperti perkataan RAGIL ..dan ianya hanya di gunakan untuk  anak dan adik beradik

Contoh Ayat BAREP dalam Bahasa JawaAduka anak

TiranaAduka anak seng BAREP
TiranaAduka anak yang SULUNG

CONTOH AYAT SALAH dalam perkataan BAREP

Saya mendapat nombor satu dalam peperiksaan
Nyong entok nombor BAREP nang perikso

Nombor giliran saya adalah yang pertama ketika itu
Nombor giliran nyong seng BAREP igik kui

Cara Menyebut Perkataan BAREP dengan nada dan Intonasi yang sebenar dalam Sebutan Jawa

BA   - Di bunykan seperti  biasa
REP  - Kayu itu REPUT- ambil bunyi REP dari REPUT dan bunyikan ' REP '

BA + REP  = BAREP

Itulah Bunyi yang sebenar

21 comments:

ieda immi said...

mak aihhh x pernah dgr nie ..

Deqla Manjew said...

assalamualaikum TA.. singgah sini bls kunjungan...

eh barep?? 1st time dgr.. haha..thanks sudi sharing..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam TA..
cma pun anak seng barep juga.. hihi :)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

cma ade tag TA..
klu ade kelapangan, sudi2 le buat ye...
hihi.. 11 things about me


http://shiemacma.blogspot.com/2013/05/11-things-about-me.html

Hairul Hafiz Karim said...

kalau macam tu saya ni bareplah...

Embun Melati said...

Karya barep..ok x?Hehehe

Dede Thea said...

Saya salut kepada anda,yang sangat faham akan bahasa Jawa,sedangkan saya yang hidup di pulau jawa kurang begitu faham akan bahasa yang sebenarnya,,,,Terimakasih kawan untuk artikel yang satu ini,,,

cik azLyzah⊙.☉ said...

Cik balas kunjungan kat sini..

aby said...

salam TA ..
aby kerap keliru antara barep dan ragil .. tk tau mana bongsu dan mana sulung ..
wes dhadhi jowo malaysia ..
kadang2 kelalen ..

lizz said...

barep.. ok dah tau sebut....hehe

Wirda Amir said...

salam tirana...

apa khabar...?

izan mama mia said...

kat kg jawa klang nie..mmg ramai yg cakap jawa...

budi os 19 said...

Selamat malam mad tirana
apa kabar?

husna zahidi said...

Assalam TA..=)
husna anak seng BAREP jgak!! =D

BUNDA a.k.a KN said...

bunda taK pernah dengar ni TA..

Wirda Amir said...

Salam tirana...

Bz ye...?hehe

Nora Karim said...

eh lama juga dah tak belajar bahasa jawa kat sini... hehe

Mrs Velentine said...

ok2 dah boleh sebut barep

Remy hazza said...

remy anak yg berep juga.....

Aziela said...

nyong anak wedhok seng barep...

Coach Factory said...
This comment has been removed by a blog administrator.