KAREPAN | Tirana Aduka
Custom Search

Tuesday, May 14, 2013

KAREPAN

KAREPAN adalah perkataan dalam bahasa Jawa yang membawa erti KEHENDAK / HASRAT / NIAT atau KEMAHUAN
Tiada perubahan bunyi , hanya di eja dan di sebut seperti bahasa malaysia dan perkataan KAREPAN ini boleh juga di tambah pada hujungnya menjadi KAREPAN-NEY

Untuk membunyikan  NEY - ' Nenek ku cantik ' ambil bunyi hujung ' Ne '  daripada perkataan ' Nenek'
dan bunyikan ' NEY '  = KAREPAN - NEY.. peranan NEY  bermaksud ' NYA' atau pada siapakah ayat itu di tujukan. Penggunaan ' NEY' adalah biasa dalam perbualan dalam bahasa Jawa

Bagaimana pula dengan ayat  KAREP-PEH

Perkataan KAREP-PEH @ KAREP - PAY ( alternatif bunyi untuk KEREP-PEH)
Maksud KAREP-PEH = Suka hatilah / Terpulanglah pada kamu

KAREP-PEH digunakan bila mana keadaan yang tidak sependapat atau ketika sedang marah dan berselisih pendapat dalam sesuatu hal...KAREP-PEH sering terkeluar akibat ketidak puasan di sebelah pihak

TiranaAduka

16 comments:

Wak Gelas™ said...

salam dino seloso kang Tirana sing ganteng kuwii..,iHHikks

zigzoor Thea said...

sugeng siang TA.pripun kabare(bahasa jawa)

Kesuma Angsana said...

hehehe yang ini KA tau !

wantie said...

karepan? baru hari ni je la dengar.

karepan hatiku, ingin membeli rumah besar.

betul tak penggunaan perkataan karepan tu?

Syida Rasyidah said...

susah nak sebut.. hehhee :)

Kakzakie said...

Angger wes karep wes orak noleh buri meneh... tak payah ada Ney atau peh..

Budak Kampung said...

hahhaa..embah selalu ckp karepnye

entry khas tok TA

http://mimbarhatiku.blogspot.com/2013/05/sanah-helwah-ta.html

Lisa Sheila said...

TA thanks share... Boleh belajar bahasa jawa ni..hee..lisa pandai loghat klntan je..heee

aby said...

Salam TA,
Karep pey la arek ngundi sopo pun kan.
Hehe.
Mandan waras ke saiki

rinduan citarasa said...

like!

kerepeh saya.
hahahaha. bestnya belajar perkataan baru

adika.. happy birthday awak

Jay Ar said...

Karepan? Ditempat JR ada satu tempat bernama Kerpan, hampir2 sama mcm Karepan....

Saiful Anas said...

kamus bahasa jawa nihh

Kunjungan Rutin Oleh Ipul...

:D

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam TA..
yg lagu 'setulubule kaperakan'
err..ntah betul cma eja tu :p

tak samala ngan karepan ni ye?

Embun Melati said...

Assalamualaikum.

Selamat Hari Lahir TA.

Apa kata TA publish buku?:)

Wirda Amir said...

Salam tirana...

Dtg lg..byk entry yg terlepas...

Azy HS said...

Jemput singgah

azyhilmi.blogspot.com

Terima kasih ;)