MBAH | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, December 16, 2012

MBAH


Mabah Lanang Ku Seko Kejubus
Seko Isuk Tekan Sore
Kesel Banget Nang Raei ne
Orak Di Arep Seko Kerjan ne
Mumpung Waras Di Lakoni waei
Angger Apik Di Balas Apik
Podo-podo menungso

Maksud Ayat Dalam Bahasa Malaysia

Atuk Lelaki ku Dari Kenduri kahwin
Dari Pagi Hingga Ke petang
Letih Sangat Jelas di Wajahnya
Tidak DiHarap Pada Kerjanya
Sementara Sihat Dilakukan Saja
Kalau BaikDi balas Baik
Sesama Umat Manusia

TiranaAduka


16 comments:

mamawaiz said...

sy dah x ada mbah..lanang x de, wedok pon x de.

Budak Kampung said...

embah wedok eneng ag, tapi embah lanang xd dah..nenk xd dah.dulu iman xtau nak bezakan embah dgn nenek tau tapi bile dh beso bru tau ^_6

Remy hazza said...

selagi terdaya...curahkan bakti..... itulah semangat kejiranan.....

Cik Awin said...

mbah lanang... mbah wedok...sume dh x de ;(

Jay Ar said...

Mbah JR dah meninggal sebelum JR dilahirkan. Dia berasal dari Narathiwat, Thailand. Kononnya ketika itu dia adalah lelaki paling hensem di kampung kami, kulitnya merah keputihan hingga namanya pun Puteh (Cerita berdasarkan versi ibu JR)...

Wirda Amir said...

salam tirana,

begitulah hidup bermasyarakat

.::: Princess MOMOY :::. said...

buat baik mmg akan dibalas baik
hukum alam
sorry dear TA , lama x visit
akan kurang xtvt blogging hingga april tahun depan

citarasa rinduan said...

mbah untuk atok rupanya..
thanks aduka

ps:
ambillah resepi tu. dialukan

aby said...

salam tirana ...
saikie wong wes orak kejobos ..
kabeh enggo katering waeh ..
sopa seng arek ngawinkay anak ea ..
sedio waeh $$$$ seng okeh okeh ..

anggger mbah ea kesel ..
layani la apik2 ..
wong tuo ...

Hanamiko Sakura said...

reti ngomong reti kerungu orang ngomong jowo, baca tulisan jawa tak paham terus.. ahaha

Riedaffya ibrahim said...

buat baik berpada-pada...buat jahat jangan sekali...

Puan Kutu said...

ngajar bahasa jawa ye disini?hehe gurau jer!

Reo Adam said...

mbah kakung....tu dalam bahasa jawa yg halus
maknanya atuk

saye ikut joint ni blog boleh kan?
sye jadi follower yg ke 367

Mimie said...

tergeliat lidah nih

Si Matatajam said...

Mbah lanang M Cuma tinggal sebelah bapak je..

Aziela Azila said...

Mbah lanangku, yang paling tersayang, dah 5 tahun tiada. Miss him so much.