DOSO | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, December 28, 2012

DOSO

Angger Dho-Dholan
Gawe pang-ngan-nan arek resik
Ojo Sak enak ei dewe
Pang-Ngan-nan kui melbu nang jero weteng
Angger seng nyediani KEMPROH
Entok DOSO
DOSO kui Di Lek Orak Keroso
Titey-ni Nang Kono
Seng Tuku Orak Reti
Rejeki ney Orak Berkat Mengko



Maksud Ayat Dalam Bahasa Malaysia

Jikalau Berjualan
Buat Makanan hendaklah bersih
Jangan sesuka hati sahaja
Makanan itu masuk ke dalam perut
Kalau yang menyediakan PENGOTOR
Dapat DOSA
DOSA itu di telan tak terasa
Nantikan DISANA ( Akhirat)
Yang beli tak tahu
Rezekinya tak BERKAT nanti

DOSO = Dosa

TiranaAduka



21 comments:

Miz Tia said...

sebenarnya tulisannya sama Dosa juga sama cuma bacanya Doso
aku pikir ini doso = bilangan angka
setunggal, kalih, tigo, sekawan,............ seDoso

Ahahaha.. bener gak tiarana??!!:D
.

Anum said...

salam petang jumaat
singgah ptg :)

Remy hazza said...

nak sediakan makanan pun kena ikhlas kan bro.....

TiranaAduka said...

*MizTia
Boleh juga digunakan untuk ayat tersebut..ternyata miz tia lebih mahir dalam penggunaan ayat dlm bhasa jawa

*anum
Selamat petang juga sis
Ok nanti ta datang.

*remy hazza
Betul tu bro.usah pikir soal keuntgan shj..kebersihan perlu diutamakan juga selain hati yg ikhlas.

Jay Ar said...

Kita hidup di zaman penuh dosa, keluar rumah saja dah nampak wanita berpakaian seksi..berdosa bila tertengok, naik kenderaan yg dibeli drpd pinjaman bank ada unsur dosa, balik rumah duduk dlm rumah yg diambil dari pinjaman yg ada unsur dosa...Memang takut pd dosa tapi kdg2 tiada pilihan...

TiranaAduka said...

*jay ar
Mendalam tu jay ar..
Pilihan di tangan kita.pilih la yg terbaik

mamawana said...

Insha Allah
Masak dari Hati
Masak dengan Iman
http://nurqasehbiz.blogspot.com/2012/09/spaghetti-dari-resipi-barokah.html

Mohd Zainuddin said...

saya nak jadi anak murid wak...bnoleh tak..|?

fatin amalina husna said...

betul..jgn sembarangan masak..biar iklas..=)

kenapa TA ckp husna ada 3 blog??

Shalee Abdul said...

baru nak tanya doso tu hape hihi :P

Athirah Medan said...

Wah, jawa. Boleh belajar bahasa jawa kat sini ;)

TiranaAduka said...

Terima kasih semua sudi singgah sini.nantikan kunjungan tirana aduka ke tempat anda.
Tunggu.......................

Wak Gelas™ said...

timekaseh yo mbakyu iso mampir neng bangsal bodol wak.. uuuHHUuu

nik ros said...

singgah sini.
org kelate pun dosa di sebut doso jugak..hehe

MystoryPic said...

nasib baik ado translit kalu dok tok pehe kawe keh keh keh

TiranaAduka said...

*wak gelas
Podo podo wak gelas

*cik ros
O ye ke !bru ta tau.thanks info

TiranaAduka said...

*wak gelas
Podo podo wak gelas

*cik ros
O ye ke !bru ta tau.thanks info

Werdah said...

Assalamu'alaikum Tirana

Singgah sini, kak tak faham langsung dialek jawa ni.. namun Tirana dah translate baru faham. Ya betul tu nak berkat kenalah jaga kebersihan hasil jualan tu kan.

Miz Tia said...

wkwkwkk.. mahir, lah wong aku ki wong jawa :) .

Azie Namico said...

Hehehe....salam TA...azie singgah sini...ahaks...haruslah mknan tu bersih...baru lah sihat...

QasehnyaRania said...

ooo..baru tahu..;D