GANJAR | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, December 14, 2012

GANJAR

Diganjar Payah Ojo Ndersulo
Diganjar Sogeh Ojo Mentajan 
Diganjar Sakit Ono  Hikmah Ei
Duwei Akal Seng Waras
Gawe Rumongsonan
Kambek Awak Ei Dewe


Maksud Ayat Dalam Bahasa Malaysia

Diduga Susah Usahlah Tidah Redha
Diduga Kekayaan Usahlah Takbur
Diduga Sakit Ada Hikmahnya
Ada Akal Dan Fikiran Yang Waras
Buat Muhasabah Diri
Untuk Diri Sendiri

TiranaAduka

19 comments:

nadia said...

encikkkk,
kalau berminat inform nadia eh :)
http://www.nadiafarahida.com/2012/12/tshirt-kami-blogger-rm20-sehelai-nak.html

MulutPayau said...

pastinya ada hikmah di sebalik setiap ujian dan dugaan...

Cuba jugak baca dalam bahasa Jawa walau tergeliat lidah.....

Si Matatajam said...

Owh tu rupanya ganjar..

Si Matatajam said...

Minum Nestum kat sini

Syaifuddin Alias said...

setiap ujian pasti ada halangan :D

Marya Yusof said...

Hola Incek Tirana Aduka,

Bahasa apakah itu? Jawa kah..?

Wirda Amir said...

assalamualaikum Tirana,salam jumaat yg mulia,

setiap ujian tada kshsyg Allah kpd kita,terimakasih sudi dtg ke tmpt saya ye,

turu lagi ke tu?hehe

Anum said...

salam baru saya faham

Bulan Syurga Firdausi said...

oo wong jowo yo.. hee

Yan Ty said...

Ganjar tu duga la ye?

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam.. :)

huuh.. suka baca bahasa jawa walaupun ssh nk sebut.. hihi :)

Aleeya Atinza Saaid said...

ade kelas bahasa rupanya di sini hehehe

Remy hazza said...

jgn diganjar hati remy...... hu3...sebab dia sensitif.... he3..... tertiba buat ayat dgn ganjar....

dya bunga said...

blh blaja bahasa ganjar lorh..hihi

Kesuma Angsana said...

payah nak faham ni

Aziela Azila said...

TA, apa beza Ono dan duwei? Dua2 ada maksud yang sama : Ada. Gigih nie akak nak belajar...

Aziela Azila said...

TA, apa beza Ono dan duwei? Dua2 ada maksud yang sama : Ada. Gigih nie akak nak belajar...

Myra Jay said...

Buat renungan bersama... ;D

TiranaAduka said...

*Aziela Azila
Saja ye sis...tak pe..begini

Penggunaan 'Duwei' lebih lembut bunyinya jika kita perhalusi dari segi bahasa dan tak salah untuk menggunakan perkataan 'ono' sebab dah biasa dengar..dan mudah di fahami bergantung pada perbualan di tempat masing-masing

Aku ono blog
Aku dewei blog

maksud ayat di atas

Aku ada blog
Aku ada blog

makna yang sama...dari perkataan dan bunyi yang berbeza..

saya bg contoh simple

Ingat = eleng
Ingat = kalingan

Aku orak eleng umahku
Aku orak kalingan umah ku

Maksud ayat di atas

Aku tidak ingat rumah ku