Orak-Arek | Tirana Aduka
Custom Search

Saturday, December 15, 2012

Orak-Arek


Wes Di toto Apik Apik kambek Makmu
Di orak-arek Meneh kambek ponak an ney
Kuilah Bocah Cilik
Angger Dolan Tekan Sore lepat-lepot rai ne
Wayah Maghrib igik Adhos
Awak Ei Di Adem Key Disek 
Sak Urong nge Adhos

Maksud Ayat Dalam Bahasa Malaysia

Sudah Disusun elok-elok Oleh Mak kamu
Di SElerak kembali oleh anak buahnya
Itulah Budak Kecil
Kalau Berjalan Hingga Ke Petang comot mukanya
Waktu Maghrib Baru Nak Mandi
badannya Di Sejukkanlah Terlebih dahulu
Sebelum Pergi mandi

 TiranaAduka

13 comments:

Wirda Amir said...

jangan pulang lewat senja,waktu itu adalah waktu syaitan yg bermaharajalena,ini pesan org tua

Wirda Amir said...

*bermaharajalela

maaf

TiranaAduka said...

*Wirda Amir
Betul Tu sis....
Thanks sis sudi lapangkan masa disini...

Annaz Mohd said...

kalau di kampung dulu2 jam 5 petang sudah mandi.. 6.30 petang dah makan...waktu Maghrib bawa ke malam memang duduk dalam rumah..

Budak2 sekarang kalau keluar pagi subuh baru nak balik. Kadang2 tak balik langsung pun ada...

aku HaniAsyira said...

mmg kecik2 macam tu lah.. mulalah mak bagi "nasihat" yang membuatkan mata berderai kejapp..

kenangan kecik2

TiranaAduka said...

*Annaz Mohd
yang terbaik memang begitu

*aku HaniAsyira
huhuhuhu sadis gak....relexs.....

Thanks both of you do visit my blog

eita said...

dah mandi janganlupa solat

Jay Ar said...

Kalau waktu Maghrib dah mau pulang ke rumah alhamdulillah...ini apa yg selalu kita nampak waktu Maghrib ke, Isyak ke, Subuh ke dia pakai langgar aje..lelaki perempuan sama saja...

Cah Dabloeng said...

bw gsan

Remy hazza said...

anak kampung...remy pun mcm tu dulu tau...he3..dah magrib baru balik rumah

Coach Factory said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Coach Factory said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Coach Factory said...
This comment has been removed by a blog administrator.