BERAS KU BOCOR | Tirana Aduka
Custom Search

Monday, September 17, 2012

BERAS KU BOCOR

'Aku bersaksi tiada tuhan selain Allah Dan Nabi Muhamad itu Pesuruh Allah"

Mak menyuruh ku ke kedai untuk membeli beras......
"Cakap dengan orang tu nak beras 2 kilo..." Pesan mak pada ku......

Aku mengayuh basikalku dengan pantas.....almaklumlah aku pandai berbasikal......basikal kecil buruk....
ada bakul di depan dengan keadaan yang separuh berkarat.....
Beras yang ku beli tadi ku letakkan dalam bakul depan basikalku.....ku bawa tidak laju tidak seperti tadi..kerana ada muatan penuh di hadapan ......handle basikal ku menjadi berat.....aku lebih berhati-hati..Cuaca amat terik ketika itu.....

sampai di rumah...........mak sudah menunggu di depan pintu dengan senyuman.....

Ku angkat beras tadi dari bakul basikalku....ku rasa ringgan tak seberat  semasa mula-mula aku mengangkatnya tadi..........Rupanya bocor bungkusan yang berisi beras ku....ada besi karat yang mencucuk pada bungkusan berasku ...sewaktu aku masukkan ke dalam bakul ....aku  tak perasan

Sepanjang perjalanan pulang beras yang ku beli tadi jatuh sedikit demi sedikit.....
Mak ku tak marah...sebaliknya........berkata...
"Alhamdulillah inilah rezeki kita.........syukur ko selamat pulang...mak risaukan ko sebenarnya..."kata mak padaku

Usiaku ketika itu baru 8 tahun...............dalam kisah kehidupanku...


14 comments:

Nick Nashram said...

pernah kena jugak masa kecik2 dulu..bukan beras tapi gula terjatuh smpai koyak plastik tu..huhu..mak tak marah tapi kena suruh beli gula yg lain.

TiranaAduka said...

#Nick Nashram
Sejenak mengimbau kisah laku tirana aduka..TA X pegi kdai tu lagi sebab mak tak suruh.tak sangka bocor spanjang perjalanan tu,mujur tak koyak besar..syukur

Anum said...

anum pun ada pengalaman mcm tue

TiranaAduka said...

@Amum
Uikss....sis anum pun ada memori cam tu? Tak sangka TA..HEHEhehe...pe pun sis Thanks singgah...

C'Jai said...

Betui tu ...BAgus bonda TA..kalau bukan rezeki yang dlm mulut pun akan keluar semula..

TiranaAduka said...

@C'Jai
Syukur tiranaaduka selamat sampai rumah,mak hanya tersenyum..

irsah imihar said...

Bonda terbaik... sememnagnya bukan rezeki. yang penting anaknya selamat sampai...

TiranaAduka said...

#irsah imihar
Erm...syukur TiranaAduka punya ibu yg mithali...amin...

cik azLyzah⊙.☉ said...

Ya mesti ada rasa syukur.Selagi kita bersyukur insyaAllah,Allah tambah rezeki kita..Mungkin hari ne beras bocor,tumpah.Esok2 Allah murahkan lagi rezeki kita.Dapat beli 2guni beras..hahhh...

sephia sophia said...

untungnya encik tirana....tp sy pn untung punya emak yg sekarang ;)

TiranaAduka said...

#cik azlyzah
Alhamdulillah..
Wah macam ada pgalaman je.tapi mmg benar..sesungguhnya Allah maha kaya.

TiranaAduka said...

#sephia shopia
Alhamdulillah .amin amin

Annalisa Masella said...

Nice post! thank you for visit my blog! visit my last post My best look: ABabpositive metallic

Luhur Hati said...

hai...bro...