TIRANA ADUKA - Tak Diduga | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, September 16, 2012

TIRANA ADUKA - Tak Diduga

Biasanya pagi  minggu aku ada aktiviti di masjid...kalau tak Overtime tak tempat keje......tapi pagi minggu nie memang tak de apa-apa aktiviti....baik kat tempat kerja atau pun di Masjid dan di surau............
Nak lepak kat tempat biasa malas la pulak.......malam tadi dah lepak
Lepas solat subuh ....aku tidur lagi...memang mata agak liat nak pejam ...aku pejam-pejamkan juga....bukan apa saja nak tunggu sesuatu yang mengejutkan.......hahahahahhahahaaaaaa.tak de apa pun...aku terjaga jam sembilan pagi........menuju ke dapur aku basuh muka.....terus aku bancuh nescafe panas......ku lihat mak sedang menjemur pakaian ...adik ku pula ada yang menonton televisyen ada yang mengulang kaji mata pelajaran.........abah pastinya dah ke kebun...membersihkan ladangnya...aku jarang bantu abah....sebab abah dah ada pembantunya 3 orang...


"Bang...............................!!!!! oooooooooooOOOOOOOOOOO bang........... pensil warna adik dah pendek..." kata adikku.. menegurku dari arah tepi....
Dia menunjukkan pensil warnanya padaku........memang dah kontot-kontot......kesian pulak aku  lihat....

"Kejap lagi kita keluar pegi beli yang baru....yang besar punya.!!!!!!!!!!!!!' Jelasku....
Melihatkan kegembiraan  pada raut wajah adikku..........terus dia mengemaskan buku-buku yang bersepah di ruang tamu......untuk mengikutku ke pekan....
"Jap abang bersiap..." Kataku....

Ku bonceng adikku ...segera ke pekan untuk membeli pensil warna baru......
Selesai kami pulang.....................Tak sempat bagi salam pada orang di rumah ku...dia melangkah masuk dan segera menggunakan pensil warna barunya itu..aku melihatkan sahaja telatahnya..........

"Ala.....................napa tak bagi tahu ke pekan tadi..? nak kirim la ........" kata adikku sorang lagi...
sedang belajar dalam matikulasi...agak stres aku lihatnya...pulang untuk bercuti.........

"Nak beli apa." Kataku.....
"Ala...sikit je barang  nak cari................tapi adik tak de duit ...guna duit abang dulu boleh....?" katanya..
"Wah.wah.wah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!................bijaknya..." Jawab ku...
"Ala........bila  lagi abang nak belanja....?" Katanya....
'OK la.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! okla........!!!!!!!!!!!!!!! jom jom jom......" Balasku..
"Yehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh......................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!' jap nak tukar seluar  dulu" Tambahnya............

Untuk adik aku yang nie.........agak payah sedikit................memilih.tapi tak pe..aku pun lapang hari nie......
Tak dapat  barang yang di cari di pekan...kami ke bandar  pula...............akhirnya dapat jua apa yang di hajatinya.............Kopak jugak aku dengan dia...tapi tak pe bukan setiap hari maupun bulan..........

"Ada apa-apa lagi................!!!!!? ' Tanyaku.........
"ADA...!" Jawabnya selamba..........
"Alamak.......................apa lagi yang kurang..............? ' Suara aku
'Adik lapar..........................................' Nada suaranya lemah............
"Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahahahahhaha......" Aku gelak....
"Gelak pulak dia...orang betul-betul lapar la...." Katanya
"JOm abang belanja KFC adik bayar ...setuju.....!!!!" Gurau ku...
"Mana adik bawa duit...? ' suaranya risau
"Ala abang gurau je.....jom jom jom.................' Aku mengajak adik perempuanku......segera ke KFC...

Aku sebenarnya tak pandai order dan jarang makan KFC.......kenyataan ini adalah benar......memang tak tahu cara nak oerder atau nama-nama makanan...yang aku tahu ayam goreng....Jadi adik perempuan aku ni lah yang order aku bayar je.....
Aku hanya budak kampung.....bab makan KFC memang tak kenyang bagi aku.....bukan apa mungkin aku dah biasa makan nasi...jadi lebih mantap..............huhuhuhuhuhuhuhuhuuuuu.........

Aku tak pandai nak bercererita tentang soal pelajaran padanya ...ialah orang berpendidikan tinggi nie....bahasa dia lain sikit..............dan minda dia pun lain.....ekekekkekekekekekek...
Dia pulak yang banyak tanya tentang aku.....aku naik malu  ekekekkekekekekekekeeeeeeeee....
Dia soal aku bagaikan aku nie penjenayah la pulak........geli jugak aku.......

"Abang tak de makwe lagi ke..?' Selamba je dia tanya aku...
"Ko carikkan la untuk abang......" Aku jawab selamba jugak...
"Ok bang...........adik ada kawan sebilik..baik orangnya...cantik.....rajin..." katanya
"Kalau abang sudi berkenalan dengannya adik leh jadi posmen abang.....adik serius nie bang...!!!" Jelasnya

"Boleh je........" suaraku..
"Abang nie macam  main-main  bunyinya...adik serius tau..!!!!!.....!!!!!!!.......kalau dia esok jadi kakak ipar adik.....adik pun suka sangat..." Katanya
"Aku hanya tersenyum.........................melihat adik aku santap dengan berseleranya.......lapar sungguh adik aku nie.......huhuhuhuhhuhuhuhuuuuu........

Dalam fikiran aku ...aku sedang memikirkan adakah duit simpanan aku sudah mencukupi untuk aku tukar motorsikalku...sambil mendengar celoteh adik aku aku lencongkan sedikit ingatan aku pada soal simpanan aku........aku conggak-conggak....erm........masih kurang lagi.........

'Heyyyyyyyyyyyyyyyyy....Assalamualaikum......................." Suara
'Waalaikum salam."                                                              Jawab adikku..
"Wah dah ada buah hati rupanya ye..?....diam-diam dating kat sini'  Suara
"UIkssssssssssss........mana ada...? kat mana.....tak nampak pun...' Jawab aku.....

'Boleh saya join sama..?" Suara
"Eh ..!!!! boleh kak apa salahnya............." Adik ku menjawab
Sambil menarik kerusi di sebelah adik ku dia duduk dan memulakan bicara.....
'Nama saya Izan..."  Suara tadi memperkenalkan dirinya.....
Adik aku memperkenalkan dirinya...dan sambil menuding ibu jarinya pada ku...seraya berkata
"Ini abang saya...' Jelasnya
"Abang.........................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" Izan Pelik
"Ye kak kami 7 beradik semuanya...saya adik dia yang ke lima..? Adikku menjelaskan
"Napa muka lain ...tak sama pun............" Izan
"NAPE>>>>>>>>>>>>>>>>tak peceye ke..? nak tengok IC ke cik..? ' Gurau ku pada Izan
Adik aku pada mulanya tak mengetahui yang Izan tu kawan lama aku.....
"Tak yah tak yah......!!!!!!!!!!! saya ingatkan tadi........kamu ni makwenya.." Nada sayu Izan
Aku hanya tergelak............
"Akak ni kawan abang ye...?" Adik ku memula cerita...
"Ye dik......kawan lama.........sangat lama..." Jelas Izan sambil memandang tepat pada biji bola mataku...
Aku mengalihkan pandangan ku......

Sessi soaljawab pun bermula...aku hanya diam melihatkan mereka bercerita....
'Terlanjur aku dah jumpa ko nie.......nah..." Kata Izan
Izan menggeluarkan sejumlah wang dari bagnya.........pinjaman aku dah lulus lama...........terima kasih.....tak terhingga...
"Susah jugak nak cari ko ni...aku ada datang ke rumah ko......aku tengok motor ko tak de aku terus balik....Tak bagi salam pun kat rumah ko tu......" Jelas Izan pada aku

"Oit.......malu la aku ....ko bagi kat sini......." Jelasku..
"Aku lagi malu tau........................" Balasnya......
Izan menceritakan tentang keadaannya pada adik aku......

"Betul ke bang...!" Tanya adikku pada aku
"Mana ada......!!!!!' balasku...
"Abang kamu tu memang cam tu........" Kata Izan
"Akak sebenarnya terhutang budi pada abang adik nie...tak tahu la bila dapat nak balas.." Izan
"Hutang budi di bawa mati........hahahhahahahahhahahahahaaa..........ko tunggu je lah pinangan aku nanti.."Kataku
"Eeeeeeeeeeeeeleh cakap je.......!!!!!!!! depan adik ko berani la......"Nada Izan
"hehehhehehehheheeeeeeeeeee!!!!!!!!!" aku
Adikku hanya senyum melihat telatah kami...............
Bagai anjing dengan  kucing...tapi mesra...tak de tapis-tapis.........no filter............kata sesedap terlintas......


"Kalau kamu nak tahu lagi dik...abang kamu ni........akak pernah offer kat dia.......akak terima dia kalau masuk meminang.........tapi dia kata....kunci hatinya belum jumpa.....letak kat bilik ntah bawah mana ntah...tunggu dia jumpa kunci tu baru dia nak hantar rombongan.." Izan bercerita panjang..
"hehehehhehehehhehehehhhhhhhheheheheh.....!" Adikku gelak
'perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.....abang Romeo jugak erk.........!!!!!!' Gertak adikku...
"Eh Zan,,,,,,, Ko tak minum ke......aku orderkan.....aku ada duit banyak nie..' Kataku
"Eh tak payah susah susah......aku lepas minum tadi.." Balas Izan....

Syukur aku ....Alhamdulillah...aku pun tak harap secepat ini Izan membayar hutangnya......dapatlah aku simpan untuk tujuan aku.........rezeki tak di duga.......syukur.............

Sampai di rumah...aku lihat adik ku mendekati mak...bercerita sambil gelak-gelak....kompom dia report la tu perihal tadi......aku tak kisah...yang penting aku lihat adikku bahagia......











26 comments:

Maiyah said...

mngembirakan mrk
lebih utama kan kan

TiranaAduka said...

@maiyah
Alhamdulilah,syukur....amin

caliph shuriken said...

confirm laa tu, reporter bgtau ada calon isteri kt emak bro ^^

Reena Onn said...

Wahhh... macam cerpen gitu tau. Semoga bertemu jodoh la hendaknya ye. Hehehe... :)

TiranaAduka said...

#caliph suriken
Memang betul tekaan comanrider..tapi tak pe..sekurang kurangnya mereka gembira

#Reena On
Huhuhu...ntahlah setakad nie x leh komen pape lg bab story kt atas tu.thanks singgah

mrs adam said...

wah wah macam ayat novel la entry aduka.haha

Leeza dayasari [santai leeza] said...

hmmm rindu pula kehidupan ketika arwah mama leeza masih ada.

TiranaAduka said...

#Leeza dayasari [santai leeza]
Sabo la......TA SEDEKHKN FATIHAH BUAT BONDA Leeza dayasari [santai leeza]

Kesuma Angsana said...

bila baca N3 ni teringat2 waktu happy2 time waktu arwah abah masih ada... Alfatihah

TiranaAduka said...

#Kesuma Angsana

Adus sis...usah lah bersedey....nanti TA bersedey jugak.....tak mo lah sedey ye sis....

Dinas Aldi said...

Dapat duit surprise camtu memang best, kehkeh :D

azieazah said...

IZAN tu masa mula-mula mesti sentap dan panik, kan?

Muka merah dan menahan perasaan.

Ahaaa dia memang ada hati sama kamu tuuu!

TiranaAduka said...

*DinasALDI
Duit tepijak la katakan
*azieazah

Erm...kadang sukar nk kata.masih awal lg la sis..tak takut ta kecewa kali ke2

maya amir said...

mcm baca novel online..ayat terbaik..rasa mcm nak baca lagik nak baca lagik..skali abis daaa..isk..isk..heheh

Anonymous said...

cite boboiy lg best

TiranaAduka said...

@maya amir
Terima kasih sudi singgah..salam kenal dari TA..

@sipulan
Alamak nk boboboi ke..anak saya suka sgt crita tu...

Anonymous said...

boboiy kuase 3 iyah...

azie namico said...

untung dapat jumpa kawan lama , x sia2...hehehe

TiranaAduka said...

@azie namico
Erm.....syukur alhamdulilah..memang tak sangka masa tu Izan dtg byar hutang lamanya..leh la simpan buat bli motor yg TA idamkan..hehehe

Novelgurl said...

Salam kalo ko nak join segmen td pergi kt link nie k.. >> http://merepekgila.blogspot.com/2012/09/segmen-jom-tingkatkan-followers-sampai.html <<

ramainy adik beradik..alhamdulillah...g je la pinag izan tu..heheh.

~~su manje~~~ said...

Salam Uncle...

memang Uncle yang terbaekkkkkkkkkkk..!!!!

Papa Kirim salam.......

ahhahahahahahahahahah.....untie dah bace lumstory nie..?

TiranaAduka said...

#Novelgurl...
baik...thanks.....hehehheheheh

#Sumanje...
Ishhhhhhhhh.shuttttttt..!!!!!!!!!!!

Ok....waalaikum salam.....

Dah kot dia kat opis nanti kompom dia bukak...ekekekekek

QasehnyaRania said...

layan je..hihi
cerpen ni..sengih je baca..teruskan menulis TA ,)

TiranaAduka said...

@QasihnyaRania
Terima kasih sudi layan kisah saya..

cik azLyzah⊙.☉ said...

ne kisah benar kan.hihihih
Baru Cik tau TA ne sebeno nye lelaki..

TiranaAduka said...

#cik azlyzah
Hahaha..tak pe,
Salam kenal..
Ya saya lelaki sejati.