Kisah Di Malam Jumaat | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, September 14, 2012

Kisah Di Malam Jumaat

Kisah Malam Jumaat
Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...........

Malam jumaat aku biasanya ke surau ....almaklumlah budak kampung....macam biasa sessi lepas solat Magrib...ada tahlil di buat untuk arwah-arwah....... tergerak di hati ku untuk ku sedekahkan  Al-Fatihah buat kekasih ku......Semoga rohnya di cucuri rahmat....dan di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman....Amin.......................

Selesai Tahlil.......kami semua para jemaah akan
bersolat Is'yak dan menjamu sedikit juadah yang di bawa mengikut jadual yang di tetapkan oleh kariah....kalau ikut giliran....mak dan abah minggu lepas....kami hanya membawa buah pisang 8 sisir sahaja.....pisang pun tak beli.....almaklumlah atok ada kebun pisang...ambil je kat pokok....huhuhuhuhu...alhamdulillah...........

Selesai semua....aku menjalankan tugas aku mengemas ...basuh pinggan....gulung tikar hingga tutup jendela di surau.........aku tak kisah sebab aku dah di ajar oleh atok aku sejak kecil lagi ...bukan aku sorang-sorang buat ada 7 8 orang yang turut serta di surau tu......buat perkara yang sama...kami bergotong-royong....

Selesai semua.....aku pulang ke rumah...begitu juga dengan abah dan  mak.....aku naik motor  kapcai aku...
mak dan abah naik kereta.....diikuti oleh 3 orang adik ku...

Jam di dinding menunjukkan jam 9.30 malam...biasalah anak bujang...aku salin baju melayuku dengan t-shirt dan kain ku dengan seluar jean.......aku beritahu mak aku nak lepak dengan kawan-kawan.....mak pesan....
"Jangan balik lewat malam....esok nak kerja.." Nasihat mak padaku
"Esok aku cuti la mak..........aku dah apply minggu lepas...' Jawap ku...
"Ha..........terlanjur ko dah keluar...nanti balik belikan mak 2 kilo...' Pesan mak
"Ok.:' Jawap ku......

Aku  terus menuju kedai Ah Chai tempat aku biasa beli barang dapur......barang kering..kalau barang basah tak de kat situ...........
Bab kalau mak kirim atau abah kirim sesuatu aku dulukan dari urusan aku....bukan apa takut aku terlupa....kang aku dah berjumpa dengan member-member,,terus................hanyut...lupa pesanan yang dikirimkan..................baik aku beli dulu....

'Beli gula je bang.....!"
'Haah .." Jawapku...
"Cukup ke tu...?'
"Ini yang di pesan........" Kataku lagi...
"Eh......!!!!!!!!!!!!!!!!!!! rasa macam kenal......maaf sapa  ye...?" Tanya ku
""Abang ingat tak abang pernah tolong seorang pakcik di kedai motor dulu..." Jelasnya
"Maaf dik saya dah lupa...." Aku....
"Saya ni anak pakcik yang abang tolong tu.......rasanya dah dua kali saya nampak abang...
abang je yang tak perasan saya...." Jelasnya......

Aku cuba mengingati kembali.....lama juga aku termenung.................

'Ayah ada ceritakan pasal abang pada saya......." Katanya
Aku masih lagi termenung sambil melemparkan sedikit senyuman.......macam-macam persoalan timbul di fikiran aku.....................

"Nama saya Fadilah........:' Dia memperkenalkan dirinya......
"Panggil Dilah aje..." suara  Dilah
Aku memperkenalkan diriku dan mengajak ke tempat lapang.......
Keika dia menegur ku .......aku betul-betul berada di depan kedai Ah Chai........tak sedap pulak...mengganggu laluan keluar masuk di situ

Tanganku memegang bungkusan plastik yang berisi gula...ku tukar kiri ke kanan....lengguh juga rasanya jari jemariku menjinjing bungkusan plastik tu......
Bercerita panjang aku dengan Dilah..............
Soalan pertama aku ...aku bertanyakan tentang keadaan orang tuanya.......dan aku tanya tentang hal Dilah....
Pertemuan pertama......seperti sudah lama kenal.....

"Eh....berbual lama kita nie...Dilah nak kemana ? malam malam keluar sorang-sorang....malam jumaat pulak tu..........'Aku hairan bertanya....
"Hehehehheheheh.....................kita dengan ayah dan mak lah..............baru balik dari masjid...tu ayah kat kedai jahit tengah tempah baju melayu....mak pun ada kat sebelah dia tu..." Jelasnya.....sambil menunjukkan arah kedai pada ku....

'Mula-mula saya was-was nak tegur abang......takut salah orang.....sebab nampak rambut abang yang bertocang tu......saya yakin ....mesti ini abang....' Katanya......
"Hahahahhahahh.....!!!!!!! ' Aku gelak kecil

'Tak takut ke tegur saya....Kang saya pukul ke...?" Gertak ku....
"Ala...kalau abanag jahat abang tak bantu ayah kita... abang dah pukul dah ayah kita dulu" perli Dilah

Pandai juga dia nie.....

"Oh ya ...bang ............!!!!!!!!!!!!!!!!saya  nak tegur abang nie pun saya mintak izin dulu dengan ayah......." Dilah
"Oklah...saya nak jalan sekarang........bukan jalan dulu tau...." kata ku
"ok bang......Assalamualaikum......" Dilah berkata
"Waalaikum salam..............tata..." Gertakku..
"Hishhhhhhhhhhhhhh..abang ni..." Dilah

Perwatakan riang........ mudah mesra...tapi kalau lihat di tak senyum nampak garang ekekekkekekeke....itu pandangan aku la.......... kalau dah kenal ..Ya Allah...penat aku nak melayan...usianya mingkin 4 5 tahun jauh lebih muda dari ku,,,aku pun dah anggap macam adik adik aku je.....no feeling (kata orang putih....)

Kalau tak layan .....nanti di kata aku ni sombong...aku layan ala kadar aje........

Sampai di tempat lepak ......memang dah ada 10   , 17orang.........unggun api dah terpasang ...biasalah kalau tak pasang nyamuk banyak..........
Masing-masing bercerita tentang hal ehwal terkini,,,aku seronok mendengar...sekadar berbual kosong sesama rakan...tiada apa yang menarik.......
Ada yang angkat kaki awal sebab esok nak kerja....yang stay cuma 4 orang je......Tinggal yang otai semua...
Aku pun mula bukak cerita pasal makwe..

'Sapa ada makwe lebih......leh bagi aku tak aku nak buat calon isteri.." Kataku
'Aku ada.......Ustazah nak.......sepupu aku......senang sikit..." kata Ramin...
"Tak naklah.....cari la jauh sikit.................." Balasku

"Eh............!!!!!!!! tu kawan aku punya kawan ko tak nak...? Ramin cuba sembunyikan namanya dari pengetahuan Nash dan American....

'Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!......korang senyap-senyap erk....!!!!!!!!' Suara Nash panjang...

'Pecah tembelang Ramin hari nie...baik korang cerita...kalau tak esok masa nikah aku tak nak datang.." Ugut Nash...

'Tak de apa la Nash...............Ramin nie ha.......itu hari ada kenalkan aku dengan kawan sepejabatnya.....sebab aku yang tanya pada Ramin........." Aku cuba menutup kisah Ramin......

'Kalau ko tak nak ....bagi aku pun boleh..." Usik Nash pada aku......
'Dia ok ke tak...? Jambu tak...?  baik tak...?' Soal Nash Pada Ramin......

Ramin pun bercerita pada kami semua tentang si dia...aku memang dah tahu...aku pura-pura mendengar dengan teliti....sesekali Ramin menjeling pada ku aku faham maksudnya.....

Bagi aku untuk kawan-kawan..........kena cerita yang betul....soal jadi tak jadi...dapat-tak dapat tu soal kedua...yang penting niat dihati....jika ikhlas tentu ada jalannya....

Oh ya.....bab soal kehidupan kami memang berkongsi maklumat...mana yang baik di ambil......Bukan untik mempermainkan anak orang sebab kamisemua tidaklah sekejam atau sejahat yang di sangka....walaupun rupa bagaikan penganas...........hahahahhahahahahahhahahahhhhhaaaaa.......
Oh ya terlupa aku........ pesanan dari bapak aku pada kawan-kawan aku...

Sekiranya aku melakukan perkara yang salah dari Hukum Allah....
Tariklah aku kembali ke jalan yang lurus....
Jika aku lakukan maksiat pukullah DIA.....jika tak makan saman dek nasihat....

Begitu juga pesanan Mak-Mak mereka pada aku......huhuhuhuhu....ADILKAN...

Bukan kami tak pernah bergaduh beradu tenaga....Letih dah....................kat gelanggang silat....
habis patah riuk aku dan semua sahabat aku....sesama sendiri aje.....puas dah belasah dan di belasah........
Sakit Ooooooooooooooooooooooo.........senak perut  oooooooooooo...kene tumbuk....bengkak pipi....seminggu baru hilang...
Sebab kami berlatih.....bukan pukul main-main......

Bersambung............... aku kedekut sebenarnya dalam soal duit






9 comments:

C'Jai said...

Selalu ada cerita suspen..tapi menarik...

TiranaAduka said...

#C'Jai
Uiks....biasa-biasa je sis C'Jai..kisah kehidupan sebenar TiranaAduka,,,kisah silam....

N.Aima K said...

ingatkan cerita "horror" rupanya "love story" hihihihi

irsah imihar said...

Ntah sama macam @ aima.. ingat luv story.. apa2 pun penyambungnya.... heee

wantie said...

follow u. welcome to my blog. keep in touch

.::: Princess MOMOY :::. said...

aisey sambung lagi...

memang mcm ganas ke u bro kalau kat luar
ganas pun ganas la janji hati baik, suka bantu orang kan?

eh. momoy tanya momoy juga yang jawab

kembang elok said...

suka la kisah bro nie.... nanti saya simpan link bro...baca masa lapang..kalau ada kata kata kesat saya...saya mintak maap tau bro..

Anonymous said...

salam bro...

Kakcik said...

Banyak juga kisah sepanjang kehidupan...