Pengorbanan Dalam Hidup | Tirana Aduka
Custom Search

Monday, September 3, 2012

Pengorbanan Dalam Hidup

Berita gembira yang ku dengar.....dua orang adik ku dapat meneruskan pelajaran ke IPTA...yang sorang tu memang dah kat belajar di UITM shah alam.......
Tapi mak bermuram aje......aku cuba mendekati mak, bertanya apakah yang aku lakukan hingga menyebabkan mak bermuram duka nestapa....

Rupanya soal kewangan yang mak fikirkan untuk adik adik ku.....aku pun sedia maklum...Hati aku bersedih...dan hiba jika bonda ku berduka lara.............aku bercerita pada mak aku........
itu perkara kecil...yang harus mak fikirkan bukanlah soal kewangan tapi....keadaan mereka di sana jauh dari mata kita.....terdedah dengan pergaulan yang bebas ....takut mereka hanyut di telan arus keseronokkan....dalam kebebasan


Mak menaruh kepercayaan pada semua anak-anak mak.......itu balasan dari apa yang aku cerita pada mak.....
Aku beritahu mak yang aku punya simpanan sedikit .......aku akan jual motorsikalku dan aku akan gunakan motorsikal kapcai untuk aku berulang alik ke tempat kerja.....

Bagi aku...tiada yang apa yang ku miliki selain.....untuk melihat bonda ku tersenyum.......Cadangan ku di sangkal.......oleh bonda ku.....Bukan mereka tidak dapat biasiswa dan wang PTPTN....cuma agak lambat....untuk permulaan.....kena guna wang sendiri terlebih dahulu....... ku pujuk bonda.......
Duit boleh di cari......tapi kebahagian, hubungan adik-beradik yang erat sukar di cari.....biarlah mereka meneruskan pelajaran mereka ke menara gading.... mungkin hari ini hari mereka........esok lusa kalau bukan hari aku....mungkin hari untuk anak aku.................. bicara ku pada mak..........
Mak mula tersenyum...sedikit..
Syukur aku........................lega yang amat tak terhingga.....YES>>>>aku dapat mengembirakan hatinya

Aku meminta mak agar merahsiakan hal ini dari pengetahuan adik-adikku..........wang hasil jualan motorsikalku ke berikan pada bonda......tanpa ku kira......hari berikutnya.....aku  keluarkan semua wang simpananku....cuma yang ku ingat hingga kini...baki dalam akaun setelah semuanya aku keluarkan adalah RM 13.10 sen.......sampai di rumah aku berikan pada bonda...

Seperti tiada apa yang berlaku.....cuma salah seorang adik ku perasan dan bertanyakan dimana motorsikal kesayanganku.....
Aku menjelaskan padanya yang aku ingin mmiliki yang lebih besar dari itu.......dia hanya berdiam....

Mak sering membacakan surat yang dikirimkan oleh kedua adik ku...mak sanggup tunggu aku balik dari kerja untuk membuka surat  yang mereka kirim.......mak gembira membacanya...aku hanya tersenyum....melihat cerianya bonda ku itu....

Aku beli motorsikal kapcai jenis YAMAHA sport.....murah je RM1,500...separuh guna....agak buruk bodynya....tapi engin oklah.....aku ambik di WELLY motor juga...aku bayar secara ansuran.....aku tak letak satu sen pun deposit untuk aku beli motor kapcai tu......atas dasar kepercayaan Taukey kedai pada aku.................Pada mulanya aku tak percaye.....ialah..aku dah 2 kali ambil motorsikal dari kedai tu....keduanya aku bayar cash.............itu dulu...kini aku dah tak mampu...........ntahlah........... aku pun tak ceritakan masalah aku...malu beb.....mungkin ALLAH maha mengetahui...

Hari ni aku tengok motor....petang dia suruh ambik bawa balik .....sebab dia nak servis sikit motor tu sebelum dia jual pada ku...................
Perjalanan hidup ku harus ku teruskan walupun aku dah tak de wang simpanan.......dan motorku terjual.......aku rasa hati ku tenang aman..........aku bekerja dengan penuh semangat......mungkin kerana doa mak abah.........kawan-kawan....... overtime pun banyak kebetulan...sampai aku demam-deman.......
Tanpa ku sangka....Syarikat tempat aku bekerja  memberikan wang saguhati kepada aku...tak banyak RM 500 atas khidmat aku yang cemerlang.....CASH pulak tu....terkejut aku...aku tak simpan duit tu....

Sampai di rumah aku berikan pada mak untuk mak guna jikalau adik-adik ku meminta pertolongan dari segi wang.....mak barikalah pada mereka jika mereka minta.........mak menyuruh aku simpan...dalam bank aku.....mak tahu dalam akaun bank aku dah tak banyak duit.....aku berkeras untuk barikan pada mak juga....
Bonda ku mengalirkan air mata.....

Aduh...................................aku rasa nak menagis ketika tu tapi aku tahan......
Aku minta maaf pada mak...tangan mak aku gapai.....aku bertanyakan adakah aku ada melukai hati atau membuat perkara yang mak tak suka..............aduh....................................lagi berderu air mata bonda ku.....memandangkan aku ni rock.....sebazk juga tengok bonda ku............akhirnya mengalir jualah air mata aku...........Bonda,,,,,,,,,,,,bonda i love you so much....................
Aku cuba mengambil hati bonda dengan bertanyakan surat dari adik-adik ku.........
Mak ku mengesat air matanya dengan legan bajunya.......

Mak sering berkata pada adik adik ku...aku tak pandai simpan duit........................tapi duit simpanannya banyak....... pelik bunyinya...tapi itulah hakikatnya....TIRANAADUKA...BERSAMBUNG bukan wang rinngit jadi ukuran---------------> Ikuti kisahku





9 comments:

Chic Na said...

pengorbanan seorang abang. ;)

Maiyah said...

Alhamdulillah..
sejuk perut mak

TiranaAduka said...

#Chik Na
Begitulah nampaknya...

#Maiyah...
Syukur alhamdulillah thanks maiyah...amin.........

Haryati Faizal said...

sedihnya baca entry ni...

9n0L4 said...

bestnye ade abang. kite takde.

TiranaAduka said...

#Haryanti Faizal
Berat mata membaca berat lagi mahu yang memikul...

#9n0L4
Erm.....alhamdulillah.....thanks..
by the way...terima kasih 9n0L4 sudi singgah

cik abbit said...

Wah abg ni banyak betol pengorbanan nya

TiranaAduka said...

#Cik abbit
Hissssssh...usah lah berkata begitu.....sekadar memori lama TiranaAduka....
Malu saya.......biasa-biasa je tu...thanks sudi singgah

C'Jai said...

kasih anak dan kasih seorang abang...