PINJAM DUIT - TiranaAduka | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, September 14, 2012

PINJAM DUIT - TiranaAduka

'Aku sebenarnya malu nak jumpa ko..." katanya
"Alah ko nie.,, malu pulak.....ha.!!!!! pe dia tu yang ko kata penting sangat nak jumpa aku.." Kataku
"Aku................aku................sebenarnya nak mintak tolong..."
"Tolong apa...? Hantar rombongan ke...? huhuhuhuhu dalam diam erk........' kataku
'Bukanlah.akau nak bayar yuran untuk
sambung belajar tapi aku kekurangan sedikit.....sahaja lagi..' Jelasnya dengan nada serius
"Napa AaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaKu.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!....' Suaraku panjang
'Sebab aku dah tak de kawan lain lagi yang aku boleh minta bantuan yang ada aku dah cuba tapi mereka semua tak de duit......ko ajelah harapan aku sekarang....' Rayunya pada ku...

"Alamak..........ko jangan la bersedih macam nie...aku nie bukan ada duit sangat...gaji pun aku tak besar mana.........erm....................................................' Jelas aku....sambil melihat raut wajahnya yang sayu..Aku nie bukan apa tak boleh la tengok orang perempuan menangis...lebih-lebih lagi yang aku kenal.......sebak aku rasanya....nak aje aku peluk......pujuk biar berhenti menangis.........

"Aku nie bagaikan mengemis ...kat makcik-pakcik aku....kat sepupu aku...kat sahabat karib...semuanya hampa..........................' Terangnya

'Ko nie Zan....bukan mereka tak nak bantu......mungkin belum ada rezekiko tu....sabo je lah.....Macam nie lah....... aku bantu sekatad yang aku mampu..............................ko nak pakai berapa lagi.....?'
Kataku..
"Tak banyak dalam RM500 je nak cukupkan jumlah tu.............." Jelasnya hiba...
Kalau setakad RM500...Insyaallah boleh.............kecik je nilai tu bagi aku......aku bersuara dalam hati......memandangkan akaun aku pernak kosong satu masa dulu...kini aku dah isi kembali...........jadi.....kalau nak kosongkan lagi....erm.......4  8 kali aku fikirkan........(Suara hatiku berkata)

"Kalau ko betul nak buat belajar...Insya-Allah..aku bantu...tapi.....aku risau ko tak bayar balik.." Suaraku
"Baiklah.....aku bagi rantai leher dari mak aku nie.....dan cincin  nie...ko simpan sebagai cagaran aku pada ko.." Katanya....sambil membuka rantai leher dan cincin di jari manisnya...lalu di letakkan di hadapan aku.............
Terasa hiba jugak aku............... bukan aku tak nak bantu.aku nak tengok sejauh mana seriusnya dia.....jadi betullah kata-katanya.........

"Aku sayang nak gadai barang nie........rantai dan cincin nie pemberian mak aku pada aku sempena hari ulang tahun aku...kenangan aku......." Ceritanya.....

Berceritalah ...tentang perihal keluarganya yang dahulu ...boleh di katakan mewah...kini .....sudah berubah dengan sekelip mata......aku tak suka korek dan tanya punca kejatuhan ekonomi keluarganya......
Aku  jadikan iktibar yang hidup ini ada kalanya di atas dan ada kalanya di bawah......Aku  Mulai faham kehidupan ini.....

Izan bukanlah asing bagi aku......kami sudah berkenalan lama...cuma rezeki dia lebih sikit dapat sambung belajar ke menara gading....................aku tak dapat...kerana...............huhuhuhuhuhu.......(       )
Seorang gadis yang  amat garang dan bengis sewaktu ketika dulu...........sedikit demi sedikit berubah menjadi seorang yang lemah lembut dan sopan........kematangan dalam kehidupan dan suasana persekitaran di tempat belajar   mendewasakannya...... aku sedari akan perihal itu......................

Aku menyorot kembali kisah aku di sekolah sewaktu dengan Izan....... aku tak nak dia berduka.....gelak-gelak kami.................Izan memohon maaf pada ku ............atas tingkah lakunya pada aku suatu ketika kami di sekolah dulu.....

"No hal lah................ aku kalau ko tak sakat masa tu rasa hidup ini tak kena je masa tu...' kataku
'Aku kalau  tak cari ko sehari..............aku pun rasa tak best......hehehehehehh..." balasnya...

Adakah aku dan Izan serasi atau...................ntahlah................
Macam cintak nak berputik je rasanya........................
"Ah..............aku tak nak ambil kesempatan atas kelemahannya.." Hati ku berbicara...
"Ya Tuhanku........... bantulah aku..." Hati ku berdoa ketika itu...

Aku menuju ke mesin ATM GIRO yang berhampiran.....tak jauh pun dari tempat  kami makan dan berbual...
Izan ikut je aku dari belakang........

"Jom.balik...............nanti dah sampai rumah ko .......aku bagi ......" Jelasku...
"Ha..!!!! balik..!!!!!??????????????????????????????????' Izan pelik..
"Iye la.........ko tak nak balik ke..?  Gertak ku..
"ye ye ye ye...jom jom......" Suara Izan...........
Aku  lihat izan naik bas.....mini...lalu aku menuju ke motorsikal kapcai ku.......
Dengan perlahan-lahan aku menuju ke rumah Izan..........................
Aku agak mungkin dalam masa 1 jam baru dia tiba kat rumah...jadi aku lencongkan perjalanan aku ke masjid terlebih dahulu.......

Tak sangka Izan tiba awal kat rumahnya.....terkejut jugak aku....hehehheheeh...dia menunggu aku di buaian besi rumahnya....

"Awal sampai ko..."Kata ku......
"Tak delah....................."  balasnya
"Nah.........................." Kata ku lagi
"Terima kasih......tak tau lagi apa aku nak cakap....pada ko...." Balas Izan.....sambil mengesat air matanya..

"Hoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....ko jangan macam nie....adoooooooooooiiiiiiiiiii......nanti orang nampak.....mereka ingat aku apa-apakan ko...' Risau ku...

"Oklah aku nak balik umah dulu........kalau ko tak leh bayar balik .....kita tolak duit hantaran ajelah ...."Guarauku...
"Assalamualaikum wbth..."Suaraku pada Izan..
"Walaikum salam...." Balasnya


Bersambung tak sangka ada yang pulangkan pinjaman




19 comments:

Dylla Abas said...

wahhh..menarik jln cerita ni...sambung cepat please :)

Yen said...

Cepat sambung bro hihi.. cam baca novel lak nih.. :)

TiranaAduka said...

#Dylla Abbas
Terima kasih.kisah lama je...

#Yen...
Terima kasih Yen.....
lama yen tak singgah....blog TiranaAduka

♥♥szumika sakni♥♥ said...

best...cpt2 smbung ya huhu

TiranaAduka said...

#♥♥szumika sakni♥♥
Thanks sudi singgah....

mrs adam said...

kisah novel ke kisah betul ni?heee

TiranaAduka said...

#mrs adam...

Kisah betul sis..kalau nak baca dari mula saya ada tulis dalam blog nie...
sis klik je TiranaAduka...ada dalam tu semuanya...

azie namico said...

salam kenal , terima kasih add azie dlm link sahabatmu...ahaks

Mummy Akmar said...

Salam Kenal...

Panjangnye cerita ini pasal pinjam duit.

Apa2 pon suka dengan blog ni dan DONE follow. Nanti rajin2 singgah and follow blog Mummy eh

Take Care!

TiranaAduka said...

@azie
Thanks to you too

TiranaAduka said...

ok sis,.thank sis...soso..much

.::: Princess MOMOY :::. said...

ada sambungan ...
ni confirm x bayar balik

momoy 2 tahun lepas pinjamkan dut ribu riban jugalah sebab dia nak sambung study
duit tak ada
janji bayar lepas loan lulus
tapi sampai sekarang x bayar
kita pula mengemis duit sendiri
kadang rasa seksa pula bila kita sendiri nak pakai duit

~~su manje~~~ said...

rasanya su macam kenal je untie Izan tu...ekekekekeke...
nanti godek godek katblog uncle nie....

TiranaAduka said...

@momoy
Biasa la tu..berlaku juga pd TA...Biasanya yg pinjam bawah 100 kalau depa x byar TA anggap sedekah je..dh TA halalkn awal2...tak sembarangan org leh kita bg pinjam..dah lali TA terkena...sabo je la

TiranaAduka said...

#sumanje
Huhuhu ntah ntah makcik sumanje kot ekekekeke..try tanya dia?,

.::: Princess MOMOY :::. said...

duk cari sambungan etri tapi x jumpa. huhu...

TiranaAduka said...

#momoy
Lum publish lg ..maaf momoy..tgh kt luar daerah ni.

QA's ~ mamapapa said...

menarik citer ni..jmput follow kmbali :)

TiranaAduka said...

#QA's ~ mamapapa

Thanks so much sis...menulis berdasarkan pengalaman hidup.....
Oh ya..terima kasih sekali lagi sudi singgah...dan tinggalkan jejak kat blog TiranaAduka....

Insya-Allah TA akan follow ...broadband tenagh slow la sis di kala ni...