Niat Lain Jadi Lain - TiranaAduka | Tirana Aduka
Custom Search

Tuesday, October 2, 2012

Niat Lain Jadi Lain - TiranaAduka


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

"Costting untuk kereta memang tinggi aku tak mampu la....Lin " Kataku
"Ala kalau ko tak mampu nanti aku  boleh tolong.....cakap je ko nak apa...aku ramai kawan kedai spare  part..."  Adlinahar...




Dialog pujukkan sahabat ku si Adlinahar..pada ku supaya aku membeli sebiji kereta dan di  ubah suai,,,,,,seperti keretanya.........Aku sebenarnya bab kereta memang kurang minat hatta aku mampu memilikinya............
Banyak selok belok tentang modivikasi  kereta aku pelajari dari Adlinahar.........di bawanya ku kehulu ke hilir..................dia dah padai baca waktu lapang aku.........pasti tepat di kala di hadir ke rumah ku....aku ada.......


Kini kereta Adlinahar sudah bertukar baru Honda Dolphine 2 pintu..........2nd hand...tapi kulihat masih cantik luarannya...........enjin tak yah cerita dah  di masukkan turbo dan gas kelajuan....seram aku tengok keretanya ...dah macam tranformes pada enjinnnya...kalau nak di kira duit dah beribu-ribu habis...tak sanggup aku nak tanya berapa dah dia perabis tentang kereta..........minat dia pada kereta......

Memang aku tak masuk dek jarum Lin (Adlinahar)......aku dengan pendirian aku.................. hubungan kami mula jauh dan renggang..bukan kerana bertekak atau berselisih faham.........cuma aku yang cuba mengelak agar tidak keluar bersamanya..Adlinahar berkenalan dengan Zawawi....sama minat sama kereta sama citarasa...memang boleh masul LINK la jawabnya....pertemuan mereka di Tanjung Harapan.....merapatkan lagi hubungan mereka...Adlinahar tak tahu yang Zawawi tu rakan sekolah menengah aku....cuma...rezeki Zawawi agak baik...dia lanjutkan pelajarannya dan mendapat pekerjaan yang bagus dan gaji yang lumayan........bukan aku bermaksud rezeki aku tak bagus............ada hikmah di sebalik aku tak belajar tinggi ini................bab duit kalau dah main kereta mesti bagaikan sungai yang mengalir deras...pantang
ada saja yang baru dan menarik pasti ingin di pasang pada kereta masing-masing.....Aku tengok memang menarik dan tertarik....cantik juga
'Cantik itu Wang.."

Taman Tun Dato Ismail - 9.30 pagi....kawasan sebuah perumahan...aku lalui...kulihat seorang gadis berambut yang diikat kemas berlari-lari anak...berjoging ...berseorangan.......lebih kurang 50 ela.....ada pasangan berjoging juga...aku sekadar memerhatikan mereka dari arah belakang....sedang aku asik memerhatikan gadis tersebut....tiba-tiba dia hilang dari pandangan aku.....aku terkejut......tiba-tiba hilang.......rupanya di terjerumus ke sebuah lubang yang tak bertutup di bahu jalan taman tersebut.....ku lihat separuh badannya di dalam bumi sambil kedua lengannya menahan di tebing.... .Lubang kecil beukuran 2 kaki kali  2 kali kalau aku tak silap pandang.......aku segera mendapatkannya......aku mematikan enjin motorsikal ku...aku berlari menuju ke arahnya...........tidak terdaya dia untuk berkata walau sepatah setibanya aku...habis tenaga di guna bagi menahan dirinya dari terjerumus masuk ke lubang tersebut......


Aku memegang  kedua ketiaknya lalu mengangkatnya keluar..........pasangan yang tadi di hadapannya tiba...dan bertanyakan keadaan gadis tersebut............... dia hanya menangis tersedu sedu...sambil melihat kedua siku tangannya luka dan lebam...akibat menahan dirinya.....
(Berat juga budak ni....) dalam hati ku.........

"Orang ni kacau adik ke...?" Tanya lelaki pasangan yang berjoging tadi
"nanti akak telifon polis....!!!!!!!" Tambah wanita yang berjoging.....

Aku hanya berdiamkan diri...sambil menghulurkan sapu tangan aku...aku panggil 'KEY" (sapu tangan rockers aneka warna dan corak) dia tak ambil aku lap-lapkan pada tangannya yang masih melekat tanah ...ku bersihkan bajunya yang kotor......dengan 'KEY' ku .....

Pasangan tadi kelihatan pelik melihat seolah kami telah kenal lama.....gadis tu hanya mampu menangis tanpa henti...aku kerisauan.......di hanya mempu membiarkan aku membersihkan badannya...tanpa segan silu.........masa tu aku dah tak niat lain .......cuma nak tengok dia ok je.........aku rasa macam adik aku je yang jatuh.( perasaan aku ketika itu ) ntahlah.....aku nie ganas...rupa pun rock kapak....tapi hati........

Aku kesat 'KEY" aku pada seluar jean aku....kulipat...yang kotor terkena  tanah tadi di bahagian dalam....... aku kesat air matanya sambil berkata.................
"Dah...dah....Alhamdulillah....................syukur semuanya selamat..." Aku mula bersuara....
"Akak tak tahu ni dik ceritanya...?" Cam ne boleh jadi cam ni..? " Suara wanita  berjoging

Tiba-Tiba.....
"Saya menahan sakit hingga saya menangis.........sakit sangat saya rasa....bila terjatuh tadi.." Jelasnya
"Akak tak yahlah telifon polis.......En. ni yang tolong saya tadi..." Tambahnya
"Maafkan abang dik...........saya tersalah sangka..." Suara lelaki berjoging
"Tak de hal lah bang..........." Balasku.......
Memandangkan penampilan aku dan Imej aku.....memang pasti di anggap jahat kutu......dan  %&*(*&@$  ...hahahahhahahahahaaaaaa....ALLAH maha kaya lagi maha mengetahui.......

"Mari akak papah adik......singgah umah akak jap...tu depan tu ....je umah akak..." Kata Wanita berjoging
"Akak kuat anagkat saya tak...saya tak mampu jalan......menggigil la.....' Pinta Gadis tersebut....
Terduduk selunjur.........kedua belah kakinya......masih lagi mengeletar setelah selesai dari tangisannya....

"Tak pe saya boleh dukung..." Pelawa lelaki berjoging tadi
Terbeliak biji mata wanita berjoging tadi padanya....huhuhuhuhu...aku hanya perhatikan telatah mereka............( mungkin mereka ni suami isteri ) anggapan dalam hati ku.....pastinya isteri akan cemburu hahahahahahha........

"Jom......." Aku selamba.......
"Bismillah hirrohmannirrohim........Allahhuakbar........!!!!!!!!!!" Suaraku sambil dengan satu nafas berjaya juga aku dukung budak nie........
matanya memandang muka aku.....aku malu nak pandangnya.....badannya masih menggigil.....aku dapat rasakan.........kesian.....
Lelaki berjogging tadi meletakkan ranting kayu yang besar...pada lubang tersebut....mungkin tanda amaran disitu bagi mengelakkan perkara sama berulang lagi.........

Aku letakkannya dikerusi besi...cantik kerusi tu....berukir bunga......dalam kepala otak ku aku teringat sesuatu....
Bagaimana keadaan motorsikal ku yang ku tinggalkan di tepi jalan tadi....adakah sudah hilang..?risau aku di buat nya.............aku berdoa di dalam hati agar tiada apa yang berlaku buruk pada motor cabukku......

"Kak saya minta diri dulu......saya ada urusan.." Kataku..........
"Eh.....nantilah dulu......akak tak sempat tanya nama pun..." kata wanita berjoging...
"Huhuhuhuhuhu.....akak nanti hantar dia ni balik.........saya tak kenal  dia nie.." Jelasku
"Eh...!!!!!!!! kamu bukan kawan ke..? " Wanita Berjogging
Lelaki berjogging tadi keluar dengan membawa peti kecil 'Fist Aid"  lalu di berikan pada wanita berjogging....
"Ni suami akak........." kami dah 6 tahun tinggal disini........." Katanya....
Aku berjabat tangan dengannya.....sambil memperkenalkan diri aku....
"Mujur kamu nampak......kalau tidak tak tahu apa yang akan terjadi padanya.." Suami kakak berjogging
"Kebetulan bang saya disitu......" Jelasku
"Betulkan  bang...nasib baik la.................ada dia ni..............'Wanita Berjogging
"Saya terhutang budi pada abang..." Tiba-tiba suara memecahkan perbualan kami
"Alah................semua itu sudah di tulis........... saya hanya seorang insan.." Kataku....
"Kau orang sastera ke dik................?'Suami bertanya
"Ish............... saya sekolah pun tak abis bang........"Jawabku
Aku memerhatikan wanita berjogging membersihkan luka dan membalut luka gadis tersebut....dengan lembut dan penuh kasih sayang bagaikan anaknya di layan.........

Terbantut aku nak meninggalkan mereka semua........soalan bertalu talu di lemparkan pada si suami wanita berjogging ........aku menjawab dengan tenang.................sambil melirik pendangan di posh keretanya.....

'Dik saya tawarkan kamu bekerja di tempat saya bagaimana..?" Suami
"Kebetulan saya kekurangan pekerja......" Tambahnya lagi...
"Sebagai apa tu bang,......?" Aku bertanya
"Bodygurd........saya ada 2 kelab malam...' Tegasnya....
Berdesing telinga aku....aku kawal perasaan..................
"Saya bagi  7k sebulan..kalau malam minggu pelangan ramai saya bagi komisen.." Pelawanya...
perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.........................................................................................

 "Boleh  kita  ke sebelah sana sekejap........" Tanya aku sambil bangun dari kerusi
" Ok.." Balasnya
Dalam fikiran aku....wang simpanan belum banyak ...aku dah perabis keseluruhannya untuk duit belajar adik-adik aku...inilah peluangnya...bila lagi......peluang keemasan hanya datang sekali dalam hidup....
Wah........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bersambung   ~~~niatku berubah

20 comments:

Anum said...

ala bersambung ke :(

Acik Erna said...

macam baca novel bersiri..ada sambungan..

wahida said...

cepat sikit buat sambungan tu...huhu...

Cik Muda said...

phewwwwwww.......... sambung..sambung...~

cik azLyzah⊙.☉ said...

Cik tunggu sambungan nye................................ :D

Kakzakie said...

Dik...ojolah kerjo seng ono kaitan karo arak. Angger kelab malam wes pasti ne ono seng macem-macem. Men kerjo hasilanne orak akeh tapi seng halal yo dik.

Wong sak iki ndelok penampilan TA rambut thowo ora reti ati ne apik opo orak.

Kakak dungo men seng apik-apik wahe yo dik...

nur anis said...

apa sambungannya.......tak sabar tunggu..huhu

p/s : kualiti gambar tu bagi saya ok je..terang...

AkuLa Insan Itu said...

Hai......terima kasih sudi follow...tak sangka saya TA yang pertama...thanks...

cik nana said...

ok tak sabar nak tau sambungannya. terima keje tu ke tak. hmmm

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Tirana....baiknya hati tirana membantu gadis yg trjatuh tu,semoga budimu dibalas oleh Allah.
Camna penyudah citer...rasanya tak terima kn?maklum la jd bodyguard kat kelab malam:(

AkuLa Insan Itu said...

http://seoranginsan.blog.com/

post TA saya simpan untuk saya baca disini......

kiera'sakura said...

laaa bersambung ke? ishhhh

ada dua je penamat dia kan samada pro dan kontra

Zie said...

ala panjangnya tak sempat nak membaca.. singgah dulu ..

teratai said...

Terima kasih singgah blog kak...

Panjang sangatlah cerita ....kita KIV dulu baca..

mama ju, said...

Salam kenal daripd mama ju.

TKASIH. Nanti nak tgk b, Jawa. Mama ni Jawa, tapi cuma faham je, nak cakap....

.::: Princess MOMOY :::. said...

amboi...boleh berdesing telinga
apa jadi bro
bersambung jadi apa
broder tu kena tumbok ker

*eceh. momoy pun dah berbro brader plak
heheh

Iffah Afeefah said...

abis tu ape jdi?

ala sambung2

kak ina kl said...

wah dah macam baca novel lah pulak

Pykaa Pdott said...

duk syok2 baca tertiba ada smbongan . haihh .

ieedaz @ mama_isha said...

betulla..kalau ade duit, semua nye jadi cantik..hehe