TEMANGSANG | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, December 5, 2012

TEMANGSANG

Bahasa Jawa

Ojo Enak ei Dewe
Weng Mangan Bungkusan ne Di Untal kay Wae
Mengko TEMANGSANG nang wuwong umah wong
Mengko Dadi Cangkem
Lakon ne Seng Apik Wae
Seko cilik di warai seng apik kan..?

Maksud Ayat Dalam Bahasa Malaysia

Jangan Sesuka Hati aje
Sudah Makan Bungkusan nya Di Lontarkan  sahaja
Nanti tersangkut Di atap Rumah Orang
Nanti Jadi Buah Mulut
Tingkahlaku Yang Baik aje
Dari Kecil Sudah Diajar Dengan Baik Kan..?

TiranaAduka

65 comments:

Anum said...

salam
selamat pagi
tambah ilmu lagi

Azie Namico said...

Hehehe...ya..ya...dari kecik sudah di ajar menjadi baik...

siapa yang baling bungkusan tu...ishhh !tak der sivik...weee

TiranaAduka said...

*Anum
Ermm...bagus bagus......cayalah sis anum

*Azie Namico
Alhamdulillah........syukur kekalkan''

Upssssssssss.....sapa ye..? azie kot hehehheheheh...(gurau je.)

Ratu Hatiku said...

Betul tu..kadang2 masih ada orang yg xde kesedaran sivik buang sampah atas ke bawah..
Kabare wak? Waras... hehehe
Betol x?

Aziela said...

Buang atas rumah orang? Memang kureng sungguh.

Anyway, bukan kulit lembu tu dik. Kepingan kulit wantan.

Murni Alfathunnisa said...

selamat pagi tirana..lama tak jengah sini..vitamin m melanda.

TiranaAduka said...

*Ratu hatiku
pasal tulah terbit post ni..hehehehhe
Alhamdulillah sihat.....
Betul tu

*Aziela
Oh ..kulit wantan..ingatkan kulit lembu..
By the way..nanti try....sodap tak..thanks menu sis aziela..

TiranaAduka said...

*Murni Alfathunnisa
Selamat pagi jua buat Murni Alfathunnisa ....
Tak pe air laut pun ada pasang surutnya inikan pula kita manusia...hehehhehe..
Thanks sudi singgah...

Remy hazza said...

didikan dan asuhan bermula dari rumah......

TiranaAduka said...

*Remmy HAZZA
Betul tu bro remy!

boni kacak said...

oeh..tersangkut maksudnya ye..hehehe

Aishah Jahirah said...

baca dlm bhasa jawa mmg xphm le...heheh
kalau dr kecik diajar, insyaAllah akan terbawa ke besar sbb dh jd kebiasaan...:)

Pondok Usang said...

sebelah mak saya juga keturunan jawa! nama Allahyarham atuk saya Kasbi.. jawa kan! thanx visit blog sy yg serba kekurangan tu.. =)

Jay Ar said...

Satu hari 5 tahun lalu ketika JR nak pergi solat Jumaat di sebuah masjid dekat LRT Titiwangsa terpaksa melalui flat Jln Tun Razak dan tiba2 ada objek melayang dari atas yg hampir singgah di kepala JR. Sungguh kurang asam buang sampah atas kepala orang!!!

siti fatimah said...

hmm... kalau rumah flat, main baling baling mcm tu memang boleh lekat kat atas umah org le..

kekadang tu ada jugak yang buah sampah terus jatuh atas kereta org .

Ira said...

Memang skg ni manusia da kurang kesedaran sivik. Camtu la nasib org duduk flat. Sedih sungguh..

Cik Nur said...

merangka2 nur baca ayat jawa tu..
belum lancar lagi..

betul..!! kesedaran sivik tu dari kecil kena ada.. :)

mama aini said...

ehem marah kat sana ni?..kat anak ke siapa?.. ;)

nazha anua said...

haha..

wes kepiye, orak di waraie seng apik bien..

hehe

Miss Zahirah said...

heheeh.. jalan2 cni msti bljr bhsa jawa..
tp mau tergeliat lidah ni nnt.. ;b

Warna Warni Kehidupan said...

huhu pening jap baca versi jawa tuh

Jna marcello said...

TA hebatt laaa...!! *KAGUM~!

Kasih Salina said...

Insyallah, jika biasa di ajar beradab dari kecil akan kekal hingga dewasa.

TiranaAduka said...


SALAM SEMUA PEMBACA SETIA
TERIMA KASIH SUDI SINGGAH BLOG TIRANA ADUKA...NANTIKAN KUNJUNGAN BALAS DARI TA..

I love u all so much

intanfirdaus247 said...

selamat petang abang TA!

Tok Puteh said...

kalau x isi translate haram x tau :)

budi os 19 said...

hadir malam di sini sahabt :D

.::: Princess MOMOY :::. said...

tinggi dibalingnya
sampai ke atap
heheh...

De Widiani said...

Assalamualaikum...
selamat pagi Tirana Aduka, maaf baru sempat membalas kunjungan :)

hmm... sepertinya Tirana sangat suka belajar bahasa Jawa, sukses terus ya:D

Ros said...

Assalamualaikum TA,

Wahhh..pandai lah TA ni..
TA ni orang jawa ka..?

Susah sungguh Kak Ros nak sebut perkataan2nya tu,berkali kali Kak Ros dok ulang nih he.he...

Miz Tia said...

bagus belajar bhs jawa.. aku jadi terharu :') :D .

Penyuluh Perikanan said...

Met Pagi Tirana, sudah lama tak besuo kemana saja nih,..
aku baca postingan ini kok Bagus sekali mengajari yg bagus^ ...
sukses yah

C'Jai said...

singgah nak belajar bahasa jawe..:)

Reo Adam said...

wehhhhh biso ngomong jowo toh sob....:)

kunjungan silahturrahmi sob, selamat tengah hari

Herman Bagus said...

haha bahasa jawa nih sob

Herman Bagus said...

haha bahasa jawa nih sob

MulutPayau said...

nasib baik ada tnslate kat bawah tu...kalau tak, mmng tak faham langsung...hehehe..
okehhh..akak dah mula minat nak blajar bahasa jawa walau tergeliat lidah...

Juniyarsa Ardilla said...

Kunjungan malam, ijin nyimak aja yahh. Tapi bagus juga ada artinya di bawah, jadi saya mengerti maksudnya.

De Widiani said...

kunjungan malam... sekedar menyapa dan mengucapkan selamat malam... ayo tetap semangat yaa belajar bahasa Jawanya :)

Cinta Misteri said...

waduhhhh....kagak ngerti kaluk ngak di sertain translate nyaaa...

dari kecil sudah di ajar

citarasa rinduan said...

cepat update lagi.

nak belajor banyak ayat lagi..

Si Matatajam said...

Nasib baik ada translation...bagus maksudnya...

Si Matatajam said...

Vrooommm vrooommm

TiranaAduka said...

SALAM PG JUMAAT YG INDAH BUAT SEMUA PEMBACA DAN PENGUNJUNG SETIA BLOG TIRANA ADUKA.,

Terima kasih sudi dtg.nantikan kunjungan balas dari tirana aduka!

Wak Gelas™ said...

wahh mbakyuu, salam pagi jemuah jugakkk.. aHHKks

wisata bakti alam said...

kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

Cik Aini said...

salam hari jumaat TA :)
singgah ini lawat TA..ada pelajaran baru eh.hehehe

azieazah said...

Bestnya kalu dapat dengar orang-orang Jawa bersembang dgn bahasa pekatnya ni. Ralit.

Susie Yanti said...

ijin nyimak ya sobat.
sekalian follow blog.

terimakasih dan salam kenal.

Cik Aini said...

hihihi
nk ke masjid pun jem ke TA.hehehe
dah selesai ke?

noornazuha said...

bapak akak jawa, mak melayu tapi memang tak tau ckp jawa lnsgung!

agus bg said...

Salam TiranaAduka, bermotivasi sangat, benar tuh dari kecil kita semua sudah di ajarkan dengan baik, jangan sampai sudah besar berbuat se enaknya...

Prima Bawal said...

salam TiranaAduka, tambah ilmu disini..first time jumpa blog ajar bahasa jawa.. :)

intanfirdaus247 said...

selamat tgh hari Abang TA,,selamat menjamu selera..:)

ieda said...

wahh terbelit2 lidah akak cuba sebut nie ekek .. best !

Si Matatajam said...

Maksudnya tersangkut la yek..buang ja dlm tong sampah kan bagus..

Si Matatajam said...

Cubit2

ini rizalarable said...

owalah iki blog soko malesya tho...
salam kenal yo

Shalee Abdul said...

tererrrnyerrr ckp jawa :P

Alindro Nugie said...

kunjungan sahabat.
Jangan lupa kunjungan baliknya bro..

Izara4eva™ said...

dtg blaja bahasa jawa.. hehe

aku HaniAsyira said...

kalau smpai atap rumah org tinggi tu

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Coach Factory said...

air max, ugg pas cher, moncler outlet, babyliss pro, moncler, jimmy choo outlet, hollister clothing store, ghd, canada goose outlet, wedding dresses, p90x, ugg australia, marc jacobs, soccer jerseys, reebok outlet, baseball bats, beats by dre, moncler, nfl jerseys, valentino shoes, insanity workout, north face outlet, canada goose, uggs outlet, mcm handbags, iphone 6 cases, mont blanc, celine handbags, ugg boots, canada goose, soccer shoes, lululemon outlet, birkin bag, bottega veneta, canada goose uk, instyler, ferragamo shoes, north face jackets, moncler, rolex watches, giuseppe zanotti, new balance shoes, ugg, ugg boots, chi flat iron, timberland boots, canada goose jackets, asics running shoes, canada goose, herve leger

Coach Factory said...

louboutin outlet, air max, kate spade outlet, tiffany and co, coach outlet store online, coach factory outlet, oakley sunglasses, louis vuitton, tory burch outlet, michael kors outlet, air max, louis vuitton handbags, michael kors outlet, louboutin shoes, nike free, longchamp outlet, nike shoes, christian louboutin shoes, louis vuitton outlet, burberry outlet, gucci outlet, oakley sunglasses cheap, prada outlet, kate spade handbags, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, polo ralph lauren outlet, michael kors outlet, coach outlet, prada handbags, burberry outlet, polo ralph lauren outlet, longchamp handbags, true religion jeans, louboutin, jordan shoes, ray ban sunglasses, michael kors outlet, louis vuitton outlet, longchamp handbags, louis vuitton outlet stores, chanel handbags, michael kors outlet, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, true religion outlet