ANGGIT | Tirana Aduka
Custom Search

Monday, March 18, 2013

ANGGIT



ANGGIT perkataan dalam bahasa Jawa yang bermaksud AGAK.
Adalah salah jika kita menyebut ANGGIT-ANGGIT walau bermaksud AGAK-AGAK. tapi tidak tepat disebut begitu atau agak kelakar bunyinya dan pelik di dengarkan
ANGGIT atau AGAK...perkataan ANGGIT khas di sebut satu perkataan sahaja biasanya begini ANGGIT-TEY bermaksud AGAKNYA dan ANGGIT-TEY NYONG bermaksud SAYA BERANGGAPAN
Peringatan pada semua usah sesekali menyebut ANGGIT-ANGGIT ..walaupun membawa maksud AGAK-AGAK..

Contoh Ayat Dalam Bahasa Jawa Untuk Perkataan ANGGIT  /  ANGGIT-TEY

ANGGIT-TEY aku wong kui pak mampir
Tak enteni wes telong dino
Kok Orak Teko

Aku Gor nGANGGIT wong kui apik

Maksud Ayat Di atas Dalam Bahasa Malaysia

Aku BERANGGAPAN sipulan nak singgah
Ku Tunggu Dah Tiga Hari
Tidak datang

Aku BERANGGAPAN sipulan itu Baik


TiranaAduka

mungkin anda terlepas entry ini :
Makna 'WEDENI'
Makna  "WONG LANANG "
Makna ' WETENG ' Dalam bahasa Jawa
Makna ' WAYAH BARENG' Dalam Bahasa Jawa
Makna ' Wedang ' Dalam Bahasa Jawa

2 comments:

Unknown said...

suku depan hampir sama ejaannya

Anonymous said...

agak agak la ye....