BATIRI | Tirana Aduka
Custom Search

Saturday, March 2, 2013

BATIRI

BATIRI

Makna BATIRI dalam bahasa Malaysia adalah MENEMANKAN /menemani /KAWANKAN

BATIRI = kawankan /temankan

Contoh ayat di bawah

Saya MENEMANI anak perempuan saya selama 7 hari di hospital
Aku Batiri anak wedhok ku nang hospital petong dhino


BATIRAN

Makna BATIRAN dalam bahasa Malaysia adalah BERKAWAN

BATIRAN = Berkawan

Contoh Ayat Di bawah

Saya BERKAWAN dengan TiranaAduka
Nyong BATIRAN kambek TiranaAduka


BATIR

Makna BATIR dalam Bahasa Malaysia adalah KAWAN

BATIR = kawan

Contoh Ayat di bawah

Aku duwe BATIR nang Johor
Saya ada KAWAN di Johor








18 comments:

Jay Ar said...

Ingatkan batiri tu isteri...sebab isteri juga suami akan kawankan selalu. Sebab selalu kawankan itulah akhirnya dapat anak...

MaMaRey said...

owhh..kawan..belajar satu lagi bahasa..terima kasih TA sudi jadi BATIR sy..:)

Wirda Amir said...

salam tirana...

batiri...batiran...batir...

saya khabar baik...alhamdulillah...

dayana yana said...

betul ke wirda tu, ta?

dayana yana said...

betul ke wirda tu, ta?

Putera Dunia said...

Banyak betul info bahasa Jawa kat blog TA ni, lama-lama boleh la ngomong jowo ngan TA....

Wirda Amir said...

tirana...

pernah buat GA tak..?kalau nak buat,blh sy sediakan beberapa hadiah hasil dari kerja tangan saya yang tak seberapa ni...kalau sudi...

TiranaAduka said...

@dayana yana
Yup betul..

TiranaAduka said...

*putra dunia
Syukur alhamdulillah. Tq.

TiranaAduka said...

*jay ar
Leh je.

TiranaAduka said...

*wirda amir
Tq sudi singgah.nantikan kunjungan ta.

TiranaAduka said...

*mamarey
TA yg patut terima kasih.

TiranaAduka said...

*wirda amir
Ya saya

Tak penah.insya-allah coming soon.tak tau bgaimana nak ucap terima kasih pd wirda atas kesudian tersebut..

Wirda Amir said...

salam tirana...

insyaAllah..tanpa syarat..kerana Allah semata2..sekadar nak menjadi sahabat yg saling memberi manfaat...

TiranaAduka said...

waalaikum salam wirda
Tau tu wirda...saya yg terharu atas keikhlasan wirda tu.sampai tak tau nak ucap terima kasih bgaimana..malu pun ada sikit..

Hairul Hafiz Karim said...

jom kita berbatiran...TA

Nadia Johari said...

perkataan ni selalu disebut mak

Remy hazza said...

kata asas yg sama... batir..... bila disambung...berbeda maknanya....tapi hampir serupa...