Soalan Bahasa Jawa - Kertas 4 | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, March 29, 2013

Soalan Bahasa Jawa - Kertas 4

1 . Air  sungai itu keruh, dalam bahasa jawa keruh adalah BUTEK
...BuTEK bermaksud keruh , tapi tidak sesuai untuk situasi begini..
Usah di keruhkan lagi keadaan disini...
Ojo BUTEK key meneh nang kene...

Soalannya adalah....
Carikan suku kata bagi PERKATAAN  BUTEK
Mengikut Daya kreativiti anda Tirana Aduka berikan contoh di bawah

Contohnya Begini .. SIDO  = JADI

SI = si luncai terjun dengan labu -labunya BUNYIKAN SI untuk SI
DO = I lock the door now..!   ambil perkataan DOOR dan bunyikan DO

BUTEK...?

Selamat mencuba...

Hadiah menarik menanti ANDA.....

Pemenang Kertas Soalan Bahasa Jawa # 1
Jawapan Kertas Soalan Bahasa Jawa # 1


50 comments:

Puteri Hana said...

bu = contoh : BUdak..
tek = contoh : TElah,,ambik perkataan te,bunyikan te dan tinggal tambah huruf K belakang te..bunyikan tek..
hehehehe..

TiranaAduka said...

salam puteri hana
Untuk 'tek' kurang tepat bunyinya..sila cuba lg..masih boleh mencuba.
Hadiah sgt lumayan..

HeNRieTTa JoSe said...

Salam perkenalan...diterjah dr blog kak ieta....ada kawan rietta melatah sebut butek, xtaw plak rieta butek tu ada maksudnye sndiri..

Butang....amek suku kata BU utk BU
Teknikal....amek suku kata TEK untuk TEK

Maaf jika salah...sekadar mencuba....

TiranaAduka said...

*henrieta jose
Terima kasih sudi lapangkan masa di sini.
Untuk 'tek' tidak tepat.cuba lg.peluang masih dibuka..

Remy hazza said...

remy cuba.....
butek = Keruh..

Bu - dibunyikan dengan perkataan BUAH
ambil BU..

Tek - dibunyikan dengan perkatan BETIK..ambil TIK

TiranaAduka said...

*remy hazza
Untuk 'tek' kurang tepat bro remy.
Terima kasih sudi mencuba.

Puteri Hana said...

haha..x jumpa la perkataan yang ada bunyi tek tu..so,x leh nak amik suku kata tek tu..huhu..

TiranaAduka said...

*puteri hana
Erm..sebab tu la hadiah yg ditawarkan kali sgt lumayan.kata orang berbaloi..tak pe nanti kalau ada leh singgah dan komen.mana tau ada rezeki.tqvm.

eita said...

ita try lah...

BUKAN....hanya ambik BU
TETEK....dibunyikan hanya TEK..



X tau lah betol ke tak....
sekadar mencuba

TiranaAduka said...

*ieta
Terima kasih ieta.
Kurang tepat untuk 'TEK' sila cuba lagi.

Anonymous said...

bu...labu

tek...jentek

boleh ke...?

TiranaAduka said...

*wirda amir
Kurang tepat untuk'tek'
Cuba lg..terima kasih

Anonymous said...

tak dapat nak jawap la bro...tek tu...alamak...tau ...hadiah lumayan bg kat e-mail boleh bro..?

TiranaAduka said...

anon
Tak boleh..maaf sapa ni.

Remy hazza said...

he3.... bunyi dia "te" aje kan bro.... macam te lan

TiranaAduka said...

*remy hazza
tak...salah tu...
Nak bunyi TEK....

try tanya sapa yang tau BUTEK...bunyi hujung TEK....

wantie said...

akak cuba ye.

Bu- seperti bunyi bu padfa perkataan Bu-nga

Tek- Bunyi pada perkataan inggeris "tag"

Mrs Velentine said...

Nak cuba juga ni..

Bu- Bulan april sudah tiba
Tek- Aku pergi kerja naik Teksi..

jadi MV ambil BU + Tek+butek..betul ker???

yana aina said...

yana cuba tau KA ^^

BU - BUkan aku
TEK - sakit TEKak

Jay Ar said...

Saja nak cuba nasib...:

Bu: macam sebut perkataan "bu" untuk ibu
Tek: macam sebut perkataan "teg" utk tegah.

(Saja nak teka, walau dlm hati yakin 99.999% salah...hehehehe)

TiranaAduka said...

*wantie
kurang tepat sis...terima kasih sudi memcuba...try again don't give up...

Mrs Velentine
kurang tepat sis...try again..mana tau idea dah datang...thanks sis

*yana aina
terima kasih sudi mencuba...malangnya kurang tepat...cuba lagi aina..memang sukar berbaloi dengan hadiahnya...

*Jay Ar
ermmmmmmmmmmmmmm....wah wah wah...
TA bagi tahu ni 80.888% dah nak tepat untuk Jay Ar...itulah bunyinya...tapi malangnya kurang tepat...terima kasih jay ar...
leh cuba lagi...BERBALOI......!!!!!!

YaNg AyEsHa said...

aktif TA..yang ayesha nak cuba jugak..huhu..tapi tengah penat berfikir ni

TiranaAduka said...

*yang ayesha
Terima kasih..semoga berjaya tirana aduka ucapkan..

aby said...

Salam ta ...
Mayar banget la ...
Bu tu mudah sngat. Sume jwb btl.
Tek tu,
Ambil dari teka teki, tp ambik TEK KI,
Bu TEK
Apa mcm, btl tak

TiranaAduka said...

*aby
Kui la kang..
Ops..tu ta bg contoh bunyinya..
Tak boleh begitu aby..jawapan aby kurang tepat..cuba lg.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam TA..
huhu..susah jgk nk buat bunyinya tu..
jap.. nk menyusun ayat.. nnti cma cuma teka.. :)

Kakzakie said...

Wes okeh seng jajal tapi orak tepat men kakak seng jawab hihi...

BU - ambil dari butang (bu...)
TEK - ambil dari perkataan dekat (dek... tapi gantikan huruf 'd' dengan huruf 't') itulah bunyinya...

angger arek seng tepat 'tek' koyok payah ketemulah dik hihi...

wantie said...

tak kira nak cuba lagi ni.

nenek saya selalu ckp pembajak tu "Karbau bu.. tak ' so.. nak try lah ni..

bu= ambil pada perkataan i-bu
tek di bunyikan seperti "tak"

ejaan butek- tapi bunyinya butak

TiranaAduka said...

* ♥ Cmª shIemª ♥
waalaikum salam ♥ Cmª shIemª ♥
Boleh je...slow slow..take your time....terima kasih sudi mencuba...gud luck dari TA

*kak zakie
alhamdulillah hampir berjaya bunyinya tu sis .tapi tak tepat, nak yang betul betul 'TEK'
-angger ketemu aku kenak mbayar cash.. lo...jajl meneh bakyu ku hehhehehe...
terima kasih bakyu sudi mencuba

*watie
Terima kasih sis wantie sudi mencuba...kurang tepat untuk 'TEK'cuba lagi..try tanya member2 mana tau ada idea..hadiah nanti share bahagi 2...ok je...
Memang agak sukar...tapi berbaloi...

Terima Kasih semua....Layan Santai-santai je...Insya-Allah ada jawapannya..
SELAMAT MENCUBA SEMUA..!!!!!!!!

wantie said...

tak pe salah lagi jugak. adei..

okey Bu- bunyi bu pada perkataan bu-nga
Tek- bunyi nya TEQ.

kalau salah lagi. akak try lagi okey. hahahaha...

Miz Tia said...

bingung lagi menerjemahkanya hahah.. maaap ya TA karena MizTia tak hapal bahasa malaysia jadi MizTia jawab apa adanya saja boleh ya :)

. BUTEK = Kotor (untuk benda bisa juga untuk air), Keruh, warnanya padam

example untuk kalimat BUTEK
1. dek, kaca jendela nggonmu butek banget (jawa)
2.dik, cermin jendela di tempatmu kotor (indonesia)

cara membaca BUTEK
BU = sama dengan bacaaan iBU
TEK = sama sperti bacaan TEKa-TEKi ..TEKa-TEKi misalkan dalam kalimat untuk TEK(kasus penipuan itu penuh dengan TEKa-TEKi) .

Miz Tia said...

cara membaca BUTEK
BU = sama dengan bacaaan iBU
TEK = sama sperti bacaan TEKa-TEKi ..TEKa-TEKi misalkan dalam kalimat untuk TEK(kasus penipuan itu penuh dengan TEKa-TEKi) .

atau

BU = BUah mangga, BUah apel, BUah jeruk, BUah hati
TEK = TEKan ngendi?? , TEKek (mencekik) atau TEKek (dalam bhsa jawa, TEKek = tokek) .

Miz Tia said...

semoga membantu ya :) .terima kasih TA

soalnya ini bukan.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

ramai yg mencuba tuh...wani xtau hehehe

wantie said...

ok.. TA jgn jemu la tengok akak je nak gedik gedik jawab soklan ni. Memang akak begini. kalau soalan yang menguji minda akak memang tak malu untuk salah berkali kali demi mendapat jawapan yg betul.

dapat ilham semalam dalam tido. hahahaha

Bu- di ambil dari perkataan bu, pada bunga

Tek- bunyinya di sebut TERK.

BUTEK= BUTERK.

salah lagi, cuba lagi sampai closed.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam TA..
Cma datang lagi untuk meneke... hihi..
cuba ye..

BU = BU-ku
TEK = TE-kun
K = seaknkn bunyi G.
jadi,sebutannya

BU-TERG

Anonymous said...

hehehe...

tek dibunyikan seperti perkataan tekap... bu tek

bu dah betul dahkan..?hehe

TiranaAduka said...

*wantie
Kurang tepat sis..harap sis tak jemu...gud luck....try again sis wantie..

*Miz Tia
Terima kasih Miz Tia...untuk BU....tepat dan betul...tetapi untuk TEK....kurang tepat...cuba lagi Miz Tia....usah mundur dong...gud luck dari TA

*Wanieys a.k.a IbuQalief
tak pe sis...sis dah sudi dtg pun dah kira support TA...thanks sis Wanieys a.k.a IbuQalief

*wantie..
Bunyi TEK yang sis tulis tu benar dan betul...TERK...
carikan ayat yg sesuai contohnya begini
SI = si luncai terjun dengan labu -labunya BUNYIKAN SI untuk SI
DO = I lock the door now..! ambil perkataan DOOR dan bunyikan DO
Mudah untuk di fahami...
Jgn serik sis.....cuba lagi...gud luck...

*♥ Cmª shIemª ♥
hampir tepat...sama dengan sis wantie...cuba lagi...gud luck..

*wirda amir
Ya puan..untuk bunyi 'BU' dah tepat....bagaimana pula dengan bunyi "TEK" tak lengkap jawapp ni...
Cuba lagi puan wirda.......gud luck dari TA...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam TA..
hihi..menguji minda sungguh ni..
hehe.. cma try lagi..

BU= BUku
TEK= TERGolek
Bunyi kt hujung tu dimatikan dgn K

eJaan/Sebutannye = BU-TERGK
:)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Xtau komen tadi berjaya dipost ke tak?
kuar error la pulak.. huhuh..
eheh..taip lagi..

BU= BUku
TEK= TERGolek
Hujung ayat tu dimatikan dgn K.

Jadinye:~ BU-TERGK

mihmihmih.. :p

TiranaAduka said...

*♥ Cmª shIemª ♥
Terima kasih kerana sudi mencuba...
Untuk BU = Betul dan tepat
Untuk TEK = kurang tepat...
Cuba bagi contoh ayat yang mempunyai perkataan TEK di hujung atau di tengah atau di akhir perkataan....
Biar mudah semua faham....

Selamat mencuba lagi....

Miz Tia said...

BU- TEK

B - U - T - E - K

Tek .. cara bacanya.. T - E ..seperti baca (endi yang artinya mana) jadi T - E - K

Tek => Tekor (bukan seperti baca tepar) ahaha

Tek => Tek

ahaha.. masa salah wkwkwk. gak ngerti artinya tekek ya TA?? tekek itu nama hewan (tokek tapi dalm bhasa jawa is tekek) , bacanya tek-nya sama dalam bacaan tekek .


nyahaha. susah ngomonge kalo ndak paham :D .
udahde .. saalam :) .

wantie said...

ma kasih TA. dah terk tu betul kan. Ok

untuk Bu- Ambil Bu pada bungi bunga
tek tu ambil bunyi tek pada perkataan
Teka . bila sebut teka tu
bunyi tek pada awalan perkataan teka.

Tihara said...

akak tak tau yang ni..akak tau siji loro telu papat je..hehe :)

Remy hazza said...

remy dah tahu nahu dia...tapi takde perkataan yg hampir sama sebutannya...hu3....
terk lebih kurang...
mcm bunyi "Butter"better"
hu3...... tertiba perkataan inggeris kuar....
tek nologi

TiranaAduka said...

*Miz Tia
Erm.............masih dalam pertimbangan bagi jawapan miz tia...sabar yah..

*wantie
sis..untuk TEK masih kurang ..teka teki tu TA yang bagi contoh sis...hehehehhe mana leh tulis untuk jawapan disini......maaf sis usah mengalah..
bagi contoh ayat yang mudah sis untuk TEK

*Tihara
Tak pe sis Tihara...layan santai santai je...bahasa jawa ni

*remy hazza
Jawapan anda dalam pertimbangan..

wantie said...

hehehe... ok this are last answer. kalau salah pun tak pe. berusaha hingga ke hujung tarikh gitew..

Bu= bunyi bu pada perkataan bu nga
Tek pula diambil pada tek untuk perkataan di bawah
Tek - Tekah
Tek - tekap
Tek - tekup
Tek - Tekoh

Mimie Najib said...

eh, ada buat soalan eh..hehehe.. tak tahu pun..

Anonymous said...

stomiVoreVora xaikalitag Stobreenronge [url=http://usillumaror.com]iziananatt[/url] Agipsuppy http://gussannghor.com updaffife

Anonymous said...

Very nice post. I just stumbled upon your blog and
wished to mention that I've truly enjoyed surfing around your blog posts.
In any case I'll be subscribing in your feed and I am hoping you
write again very soon!

Also visit my web blog ... search engine optimization