TITEY-NI | Tirana Aduka
Custom Search

Monday, March 4, 2013

TITEY-NI

TITEYNI  bermaksud  Perhatikan / tengokkan

TI          Di bunyikan seperti biasa tiada sebarang perubahan pada bunyi

TEY      "Masihlkah lagi Tepak sireh ada di gunakan semasa majlis pertunangan..?'
              Ambul bunyi     'Te"   pada perkataan    ' Tepak' Bunyikan    'TEY'

NI         Di bunyikan seperti biasa tiada sebarang perubahan


TI   +   TEY   +   NI   = TITEYNI
Itulah bunyi yang sebenar dalam sebutan dan intonasi dalam Bahasa Jawa

Contoh Ayat TITEYNI

Jajal delok Banyu ney
Di TITEYNI sediluk
Gelis entek
Bolong ngisor rey kui
Cilik banget bolongan ney

Maksud Ayat Di Atas Dalam Bahasa Malaysia

Cuba Tengok Airnya
Di PERHATKAN sebentar
Lekas habis
Lubang di bawahnya tu
Kecil sangat lubangnya



mungkin anda meminati :
Seronok Belajar Bahasa Jawa Yang Unik Ini

16 comments:

Nurzakiah Hanum said...

tambah ilmu lagi

Uswah said...

wah ada bahasa jawanya juga, aku ahli lhoo kalau bicara pake bahasa jawa..

wah wonten bahasa jawinipun ugi, dalem ahli lho menawi wicantun ngagem bahasa jawi

hehehe

dayana yana said...

T.A,
Titeyni danish ni....

wantie said...

titeyni.. jerawat batu kat muka ku. hehehehe

Gen - Q said...

Saya pikir di titeyni itu artinya di tunggui... Eh, itu sama atau tidak dengan ngenteni?

tirahzairi said...

wahhh....jawa...tirah mmg xreti...hihi

MaMa Rey said...

titeyni ikan yg sedang digoreng di dapur tu..hehe

Jay Ar said...

Ada org boleh titeyni (PERHATIKAN) skrin komputer/laptop 2-3 jam...heran sungguh!!

aby said...

kira hebat la TA ajar sebutan jawa ..
mcm ustaz ngajar sebutan bahasa arab tu .. yg mana sebutan tk sama dengan ejaan .. di beri bayangan kt benda2 .. tahniah ..
keperiyeh Qaliesah neng ngomah ..
mandhan waras ker ..

Solochanger said...

wah, dapat ilmu baru nih.
makasih udah share ^^

anyss said...

Assalamualaikum,
Dlm banyak2 bahasa, bahasa jawa daku tak reti langsung. Bahasa negeri lain masih jugak faham sikit2 termasuk bahasa sabah dan sarawak...tapi bahasa jawa ni, mmg daku ke laut. gelap gelita satu patah perkataanpun tak tahu makna

Majalah Masjid Kita said...

wahh lama lama bisa mahir juga nih.. sayang.. lawan bicaranya sebagai sparing partner nya yang gak ada :(

miz ruha said...

rasa berbelit pula lidah baca bahasa jawa ni...

Zig Zoor said...

mungkin maksud sahabat titeni ya,bukan titeyni,yang betul titeni.terima kasih sahabat.

Zig Zoor said...

mungkin maksud sahabat titeni ya,bukan titeyni,yang betul titeni.terima kasih sahabat.

Wirda Amir said...

Sedang perhati entry2 tirana aduka...