KOLU | Tirana Aduka
Custom Search

Saturday, March 16, 2013

KOLU

KOLU dalam perkataan Jawa Bermaksud ADA SELERA, BERSELERA.... atau lalu untuk makan dan minum. Di sebut KOLU dalam sebutan jawa. Perkataan KOLU tiada perubahan pada bunyi dan intonasi...di sebut seperti biasa sahaja..

Aku Orak KOLU pak Medhang Nang Kunu
Orak Resik ketok ei
Maksudnya

Aku tak BERSELERA nak minum di situ
Tidak Bersih Nampaknya

TiranaAduka


13 comments:

Farah Waheda Wahid said...

he he he... baiklah cikgu...

Cikgu kalau sudi jemput join...

http://furrasbubblynotes.blogspot.com/2013/03/segmen-featured-me-on-bubbly.html

TiranaAduka said...

*farrah
insya-allah jika tirana aduka berkelapangan.
Thanks sudi jemput tirana aduka.

Etuza Ezawarna said...

wah boleh juga belajar jawa sikit ni..ok ..

Ayie Abas said...

salam TA :)

makin bertambah pengetahuan ttg bahasa jawa...:)

inazamri said...

aku kok orak kolu mangan wengi kiye(betul tak wengi kiye tu means 'mlm ni'?).tekak e kok kepingin western heheh.anak kak bljr tahfiz kat ipoh.Kak kan dok perak skrg ni(wes 10 thn nang perak.lepas spm 1992 smbung bljr lepas tu dpt kerjo nang Penang n kawin...2003 pindah Perak pulak).arek balik bkt kapar yo nunggu pencen angger umure pjg..hahha jawa kak teruk ok.ckp spontan tak penah tp paham org ckp.lepas makbapak akak ninggalmasa umor akak 6 thn,akak terus manggon karo embah,tu yg paham jawa.saiki blk kg yo manggon umah paman2 n bibik hukhukhuk.

fatin amalina husna said...

xdak selera rupanya..=D

Jay Ar said...

Kolu dan lalu sama saja maknanya kan? Yg penting di belakangnya ada "lu"...

Novelgurl said...

orak kolu..hehehe..

Novelgurl said...

orak kolu..hehehe..

Hanif Idrus said...

Orak....tidak
Kolu...selera...
Sekarang ni tgh belajar ngan operator Jawa pure dari Indonesia...
Ini semua Tirana punya blog...huhuhuhu.
Tak lama boleh bual2 cakap jawa dengan bro

Wirda Amir said...

Salam tirana...

Takde selera nak mkn...

Orak kolu nak mangan..betoi ke mcm ni?

Hairul Hafiz Karim said...

mari-mari kita belajar bahasa jawa..

Remy hazza said...

kolu kalau ke blog remy...penuh makanan...he3