Ada Makna Disebalik Kejadian- TiranaAduka | Tirana Aduka
Custom Search

Thursday, November 1, 2012

Ada Makna Disebalik Kejadian- TiranaAduka

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..


Pagi seperti biasa aku akan ke bawah rumah jika aku tak bekerja.. macam biasalah aku akan memperbaiki lagi motorsikal buruk atuk ku..Triumph Bath Tub
Walaupun tak de tarikh due datenya aku dengan tabah dan rasa tak jemu-jemu cuba sebaik mungkin untuk menghidupkan motorsikal buruk atuk tu.

Abah berseloka dengan nada perli pada aku..

' Motor yang dah ada tak di bela ..yang buruk tersepuk tu di godek-godek berbulan lamanya'  Abah bersuara dengan senyuman
"Biarkanlah bapaknya ... anak ko dah minat sangat tu..eh..!!!! belikan mak minyak masak sebotol jap.." Mak pula menyampuk dalam perbualan kami..

Aku baru bukak kotak spana aku dan baru sahaja melabuhkan punggung aku di bangku kecil  di sebelah motorsikal atuk ku..

"Baiklah mak..." Aku membalas dengan nada yang lemah..aku tak berdengus di hatiku ini atu mencebik arahan mak..
Aku meluru ke kedai runcit yang berhampiran dan segera memdapatkan barang yang mak pesan.. segera aku ke  dapur dan meletakkan di meja makan ..

"Mak ini minyaknya..." aku memberitahu mak yang sedang membasuh pinggan di sinki ..
Mak hanya mengganggukkan kepala sambil menoleh sebentar padaku..

"Agak-agaknya sampai tak ke kebun naik motor ko ni..? Abah bertanya padaku sebaik sahaja aku turun ke bawah rumah... kunci pada motorsikal cabuk aku tak ku cabut... abah  suka menggunakan motor cabukku untuk ke kebunnya..

"kenapa bah..?..  sampai je..." Jelasku sambil menghampiri  abah di motorsikal cabukku..
"Ialah abah tengok minyak ni dah 'E" ( empty) ' Jelas abah sambil melihat meter minyak pada handle motorsikal cabukku...

"Marilahlah bah aku isikan jap kat kedai tu.." Aku cuba memujuk abah agar usah berdukacita..
Meluru lagi aku ke kedai tadi ...aku isikan 2 botol minyak petrol..selesai aku pulang dan mendapatkan abah..
Abah menanti dengan pakaian kebunnya , berkasut boot dan bercangkul parang tapiknya tak ketinggalan disisi kirinya di ikat kemas dalam talipinggang .
Tanpa mematikan enjin motor cabukku abah bertukar tempat menunggang dengan aku..

"Abah pergi dulu..." Abah berkata padaku sambil menghembuskan asap rokok di tepinya..
"Bah.........hati-hati bah..." Nasihat aku...

Aku menuju kembali ke bawah rumah ku..
Aku mula mengkaji ..membuka , melihat turutan wiring yang ku buat , meneliti setiap inci di enjin motor buruk atuk.. , aku buka plugnya aku gosok dengan kertas pasir... aku cuba start....tak berjaya...
berbelas kali aku cuba...
Aku tukar pada PLUG yang baru TUS....aku cuba lagi mengengkol  tak berjaya..
Aku tersandar keletihan...

"Adoi...!!!!!!!!! " Suara sepatah mak , aku dengar dari bawah rumah..
"Kenapa Mak!!!!!!" aku menjerit pada mak...
"Kena pisau jari mak ni....." Mak dengan nada sedih
"Jap jap jap jap jap....." Aku berlari menuju ke arah mak....langkah aku panjang menaiki tangga.. anak tangga aku langkah 4... berlari aku ..
Aku lihat mak memegang jari tangannya darah mengalir hingga basah legan bajunya...

"Ambikkan maka minyak gamat kat dalam bilik mak tu atas para" Jelas mak..
Tak sempat aku nak menghampiri mak... mak menyuruh aku cari minyak gamat di biliknya..
Melilau aku mencari dengan panduan yang mak berikan pada aku...
 Dapat.... aku dekat pada mak... mak mencuri lukanya di sinki dipicit luka yang dalam tu sambil berkerut mukanya aku hanya mampu perhatikan darah yang mengalir merah.....

"Ambik kain lap tu atas tingkap..." Mak
'Nah mak.." Aku

Agak dalam lukanya aku lihat..kesian mak.. tapi mak selepas dia mencuci lukanya...nampak tenang je..aku perhatikan riak wajah mak..

'Tuang minyak tu sikit kat luka ni...." Arah mak pada aku
"Mak angan-angan apa je ni..sampai terkena pisau..." Aku cuba bertanya
"Ada la....." Mak menjawab sambil tersenyum..

Pendarahan pada lukanya mula berhenti.. mak membalutkan lukanya aku cuba bantu..alamaklumlah aku tak berapa pandai sangat dalam hal-hal  FIRST AID . asal terbalut je aku buat..

"Mak tak pape...sikit je ni.." Kata mak
"kan mak dah cedera ...tak leh masak.." Aku
"Alah.    sikit je ni..mak nak sambung balik ni masak..." Mak

Aku membersihkan segala tumpahan darah yang terkena pada bawang dan pucuk ubi.
Darah yang menitik di lantai aku lap.. selesai aku ke bawah  rumah (Bawah  kolong) kembali...
Dalam perjalanan aku menuju ke bawah (bawah kolong)...aku terdengar tumbukan lesung batu mak.. macam biasalah ada iramanya.. aku suka  dengar masa mak tumbuk pada lesung batu.. macam ada lagu yang bermain ..

"Hai motor ku..apalah punca kau tak nak idup..?" Suara aku pada motor buruk atukku..
Api pada bahagian plugnya ada.. coil pun baru segala wiring aku dah tukar baru.. contact point baru ,plug baru.. segala macam baru walaupun bukan original...

Selesai solat zohor dan makan tengahhari.. aku sambung kembali...
"Ya Allah.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!' Suara aku
"Stock cock minyak yang ke carburetor aku lupa buka....patutla tak nak hidup.." Aku bersuara sendiri lagi..
"Bismillah hirrohmannirrohim..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" suara aku besar

Dengan sekali tendangan maka kedengaranlah bunyi motorsikal TRIUMPH BATH TUB setelah berpuluh-puluh tahun tidak bergema....

"Alhamdulillah.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" Aku mengusap muka ku dengan tangan kiri ku..sebab tangan kanan ku memulas trottle motorsikal..Aku rem (memulas trottle)  3 4 kali........
Ku biarkan seketika..aku lepaskan tangan ku pada trottle...ia hidup dan berbunyi dengan nadanya sendiri..memang bunyinya agak pelik ..lain dari yang lain...tak seperti motorsikal RX-Z ku atau motorsikal-motorsikal yang pernah ku temui..

"DUP >>!!! Dup.. dup dup dup....!!!!!" Bunyi Triumph Bath Tub..

Rasa sebak di hati pun ada ..tak dapat aku nak bayangkan perasaanku , setelah berbulan aku mengodek-ngodek motorsikal Triumph...akhirnya DENGAN IZIN ALLAH S.W.T..  aku berjaya...amin ...amin...

Syukur alhamdulillah  berkat doa mak abah, atok ,nenek, dan usaha aku yang tanpa jemu...Aku boleh tersenyum....aku biarkan  enjinnya hidup di petang itu...
Nak melompak kegembiraan pun ada masa tu...
Dengan tenang aku naik ke rumah..aku mendapatkan mak yang berada di ruang tamu.....

"Mak....alhamdulillah........" Aku sambil menggeggam tangan mak....lalu aku menciumnya..
"Ya mak dah dengar bunyi tu..." Mak bersuara....
"Aduh aduh sakit la..ko pegang kuat sangat..." Mak
Aku hampir terlupa yang tangan mak luka..aku pegang dengan kuat kerana kegembiraan..

Aku turun ke bawah untuk ku matikan suis engine triumph.. aku termenung sejenak...
Hari ini segala hal mengenai minyak    dari pagi hingga ke tengahari... minyak masak  kehabisan, mak menyuruh aku beli di kedai   ,minyak petrol motor cabuk  ku habis...dan akhir sekali minyak gamat yang ku sapu pada luka mak...

Barulah aku sedar... ada makna yang tersirat rupanya... dan punca triumph tak hidup adalah minyak tak masuk ke karburetor..sebab suisnya aku lupa buka (ianya sentiasa dalam keadaan berkunci)  benda mudah dan sangat ringkas..

Entry TiranaAduka Sebelum Ini
Mungkin Dah Sampai Serunya
Harta Atuk ku Yang Ku Ambil sebab Tiada Siapa Sudi
Aku Belajar Mengenal Spana Dan Peralatan Makanik

35 comments:

Anum said...

bagus ceta nie

kucing hitam said...

boleh buat filem ni..hehee..:D

YouSOF said...

Benda sekecil tu pun Allah dah susun baik² untuk kita fikir. Semua yang Allah cipta ada guna tak kira besar atau kecil.


Puas hati bila dapat buat satu kerja tu sampai nampak hasil kan bro..

Semoga tangan mak kau cepat sembuh. ;)

Anonymous said...

ok dech... cucok jadi sutradara film :-)

Kakzakie Purvit said...

Berkat usaha dan gigih mesti mak-abah berdoa moga hajat anak bujangnya nak perbaiki motor atuk berjaya...

Sak iki nang endi motor re? Sek dienggo rak dik?

Anonymous said...

moral of the story usaha tangga kejayaan !

Unknown said...

akhirnya hidup juga moto atok tu..
usaha yang tidak sia2.. ^_^
tahniah TA.. :)

wantie said...

hehehe.. pernah gak terpicit tangan mak yang luka. ye la kekadang kita ni lupa. bila excited semua nak genggam...

::NureeN:: said...

salam kenal :)
alahaiii pjgnyerr crita
x leh nk baca abes la keja byk ni huuuu tp nk tau crita ni hehee

Chic Na said...

seronok la bila dah berjaya repair moto tu. huhu..

noor azlan said...

Boleh buat novel ni bro.... :-)

Unknown said...

Nasib baik enjim motor hidup... tak payah beli motor baru kan???

Nurul Says said...

dah banyak hint ni hihihi

nur anis said...

akhirnya, hidup juga...:)

mario said...

moto tu pakai lg tak?

Berkaskep said...

assalaamu 'alaykum salam ukhuwah

THE AUTHOR said...

Sesuatu yg mudah itulah kita selalu lupa..

Cik Ai said...

kiranya bkisar pasal myk je kan..dr mula smp abis sumanya hnya kerana minyak..hehehe

eh,bila lah nk jumpa TA ni kan.hahahaha

teratai said...

Lupa itukan sikap manusia kecuali Allah yang sempurna...

.::: Princess MOMOY :::. said...

momoy tak boleh luka sikit pun. senang pengsan.

Eka Ikhsanudin said...

disetiap kejadian pasti ada makna yang terkandung di dalammnya, hanya sabar dan ikhlas dalam menghadapinya .. :)

kakrose said...

las2 hidup juga motor tu kan TA..

tirahzairi said...

nk kena usap2 jugak moto tue...macam manusia...hehe

insan_marhaen said...

Tahniah berjaya jg memberi nafas baru pada motor tu...tekun pasti membuahkan hasil..

ReramaBiru said...

alhamdulillah berhasil jugak usaha..suka cara awak cerita :)

Anonymous said...

tak sangka bro lu maintain motus tu sampai kini......wa caya samalu lah.,...

ibuintan said...

penceritaan yg baik, boleh buat novel ni

TiranaAduka said...

Salam Semua...
TERIMA KASIH TAK TERHINGGA BUAT PEMBACA SETIA.....TANPA ANDA SIAPALAH tIRANA ADUKA INI DI ALAM MAYA...

LOVE YOU ALL SO MUCH...

Unknown said...

sorry bro...baru nak godek godek blog lu nie...

Bunda_nora said...

semua berkat hati yg tulus tolong mak n abah sebelum berjaya hidupkan enjin moto atuk tu..kalu dr awal moto dah hidup mesti ntah kmne dah TA bw ..

Mak Wardah said...

Berkat hidup anak yang sentiasa membantu ibu bapa

oakleyses said...
This comment has been removed by a blog administrator.
oakleyses said...
This comment has been removed by a blog administrator.
خدمات منزليه said...

نحن نتميز عن غيرنا في اداء الخدمه حيث لدينا المواد والادوات والاجهزه التي من الصعب ايجادها الا معنا .العمال التي تعاقدت معنا فهم افضل عمال علي مستوي العالم قد تدربو علي ايد خبراء في هذا المجال وخدماتنا هي
شركه مكافحة حشرات بالطائف
شركه نقل اثاث وعفش بالطائف
افضل شركه تنظيف بالطائف
شركه كشف تسربات المياه بالطائف
حيث شركتنا تتميز باداء الخدمه علي افضل وجهه حيث نعد شركه رش مبيدات بالطائف
شركه تنظيف خزانات بالطائف
نتمني لكم الصحه السليمه

Cara Mengobati Pengapuran Tulang said...

This article is interesting and useful. Thank you for sharing. And let me share an article about health that God willing will be very useful. Thank you :)

Penyebab dan cara Mengatasi jantung Berdebar
Obat Pengapuran Otak pada Anak
Cara Mengatasi Mata Bengkak