Tirana Aduka Belajar Mengenal Spana BHG 1 | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, October 17, 2012

Tirana Aduka Belajar Mengenal Spana BHG 1


Alangkah beruntungnya aku ... mungkin dah tertulis  di azali yang aku memiliki motorsikal kepunyaan atok ku..
Haha.. bukan motorsikal baru ..tapi lama..
Allah S.W.T belum mengizinkan aku memiliki sebuah motorsikal baru.. ada saja halangan bila mana aku hendak membeli... aku pun tak kisah sebab hal yang penting aku dahulukan bab aku... aku simpan sekejap di hati kiri aku...

Tahun berganti tahun ..duit di simpanan pun dah mencukupi.... setakad nak beli tunai ..Insya-Allah aku layan je...bukan nak bermegah...tapi itulah hakikatnya
Welly motor memang dah kenal lama dengan aku..Taukey kedai tu pun dah 200%  percaya pada aku.. Kalau ikutkan perasaan muda aku...aku boleh je ambik motor idaman aku...Tak payah down-pament walau 10sen.. tapi aku tak suka ambil kesempatan itu...


Aku berjumpa dengan taukey kedai...Welly Motorcycle..
Kedatangan aku di sambung mesra walaupun aku dressing rock kapak.... aku di bawa terus masuk ke pejabat... beberapa pelangan yang berada di situ terpaku melihat layanan Istimewa yang taukey kedai berikan pada ku...Aku tak mintak begitu...

"Wah..!!!! masih idup ar lu punya motor.." Taukey Welly
"Hahahhahha...!!!! Saya pun idup ma....." Aku


Tegurannya pada motosikal cabuk yang aku ambil di kedainya masih diingai.. aku malu sikit sebab aku  jarang basuh dan bagi wangi-wangian (polish)...

Dia menunjukkan catalog motorsikal dari yang kecil hingga yang berkuasa tinggi padaku...
ada la setengah jam ...selesai dia promosikan aku mula bukak cerita..

"Bos...lu.. tau pasal motor lama kah..? Aku
"Apa Motor..?" Taukey
"Kalau saya sebut itu nama takut lu tarak tau.." Aku
"Lu cakap la sama saya.." Taukey
"Triumph Bath Tub.." Aku..
"Saya pun ada maaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!.........Saya punya latok punya dulu..."Taukey
"Talak nampak pun lu bawak sini..." Aku
"Alo kawan ....lu jarang mali sini memang ku talak nampak...."Taukey


Dia mengeluarkan sebuah Album gambar lalu di buka di depanku...
Ternyata gambar-gambar lama masih disimpan olehnya..aku perhatikan semua gambar tu sambil di terangkan satu persatu tentang di mana dan siapa dalam gambar tu...

Tak sangka...Taukey kedai Motor Welly mempunyai motorsikal yang seakan-akan sama dengan motorsikal atokku...

"Lu tengok saya sini ar....memang talak pegang spana..." Taukey
"Tapi ar......saya bikin ini motor sendili....rumah...." Sambungnya lagi...dengan bahasanya yang agak tunggang terbalik


Aku ingatkan dia ni tak tahu langsung bab nak pomen-pomen motor....rupanya kat rumah dia buat motorsikalnya sendiri..di kedai  kemas giler..berkemeja lengan pendek dan berseluar slack... sungguh tak ku sangka...


"Ini motor ar..talak serupa motor-motor sikalang..." Taukey dengan pelatnya ..
"Ini enjin betul-betul basic.. manyak senang mau bikin..." Jelasnya
Aku hanya menganggukkan kepala sembil meneliti gambar-gambar lamanya.....ternyata semua memori tentang motorsikal lama.....teruja aku..memang terujasssssssssssssssssssssssssssssssssss.......


Selesai aku lihat album gambar tu...dia berikan aku 3 buah buku...
Hahahahahha.....

"Lu balik baca ini buku..saya bagi pinjam sama lu.." Taukey
"Tebalnya...........................!!!!" aku
"lu bagi pinjam sama saya kah..? aku
"Ya lah......!!!!!" gertaknya..


"Saya belum tengok lu punya motor...... tapi ar kalau lu mau juai sama saya.. saya bukak 7 libu" taukey

Gila apa taukey ni..motorsikal atok aku dah tersepuk tak hidup buruk dia nak beli dengan harga setinggi itu......aku telan air liur aku.....tawaran itu sungguh lumayam  akal  ku berkata-kata......mesti ada sesuatu tentang motorsikal tu..hatiku membalasnya
Takkan buta-buta dia nak buat tawaran setinggi tu...hati ku mula berdetik....kalah akal ku dengan tawaran tinggi Taukey Kedai Motor Welly tu...

Waktu tu kalau ada tujuh ribu ..dah boleh buat kawin tau..hahahahhahahaha....siap kenduri kendara dan hataran sekali..
Buku yang Taukey Welly berikan pada ku aku ambil..malu pulak aku nak belek-belek depan dia..

"OK boss saya balik dulu..." Aku
"Nantilah dulu....kita minum teh depan sana..saya lama tarak borak sama lu.." Taukey
"Lusa saya mari sini lagi...saya epoiment sama lu ar..."Aku
Dia gelak kecil ..aku jua gelak....
Aku bersalaman dengan taukey Kedai Motorsikal Welly lalu memeluk buku yang di berikan padaku...aku keluar dari kedai...

Buku tadi ku letakkan dalam bakul motorsikal cabukku..aku menuju pulang...

Macam biasalah... kalau dah balik dan ada buku sama ada aku beli atau aku dapat maupun aku pinjam... aku akan letakkannya dahulu di atas meja ..
Aku bersihkan badan ku..... nak solat Asar aku dah solat tadi sebelum pergi ke Kedai Motorsikal Welly..

Waktu Magrib bakal menjelang tiba.....aku melangkahkan kaki ke masjid... selesai solat aku ke rumah  Tuan Haji Hambali- pengajian.

Dalam perjalanan menuju ke rumah setelah selesai segala rutin ku... cam biasa lah tempat lepak tak lupa...sekadar bersalaman dengan sahabat-sahabat yang biasa ... muka-muka budak baru yang tengah meningkat naik pun ramai gak...
Ramin mungkin lewat.. yang ada Nash, American , Botak , Tajul dan yang lain lain lagi...Still maintain rock..aku jugak...hahahha..
Aku meminta diri kerana aku nak study buku yang aku dapat tadi...........

"Nak buat kerja sekolah ke...." Nash..mengusik
"Haah cikgu..... esok nak hantar kerja sekolah.." Aku
"Kalau tak ..nanti kena berdiri atas meja" Aku..sambil berlalu meninggalkan tempat lepakku


Dalam perbualan lepak aku disana..aku menceritakan situasi aku pada kawan-kawan.. memang dah jadi tabiat kami semua..kalau ada sesuatu pasti dikongsikan kat situ, manalah tau ada yang tak kena boleh sama-sama betulkan... tu yang best tu pasal member-member aku...
Tak de yang nak berahsia...hanya hal-hal yang melibatkan keluarga dan peribadi sahaja yang kami semua jarang kongsikan...

Tiga buah buku usang... memang tak abis baca la aku malam ni...
Sampai rumah..

"Kat dapur tu mak dah hidangkan..gi makan dulu..." Mak
"OK...mak.." Aku


Itulah ayat yang keluar dari mulut mak setelah selesai menjawab salam yang aku beri....
Alhamdulillah...............syukur aku kenyang....nasi putih..ulam pegaga.ulam kacang botol. masak lemak daun ubi , ikan masin bulu ayam. sambal belacan... cuci mulit buah betik
siap terpotong dengan cantik dipiring kaca... rumah aku tiada peti sejuk..jadi tak boleh lah simpan buah dalam peti.. semua kena sedia segar pastu kena abiskan...

Kulit buku pun dah comot tompokkan minyak jelas kelihatan pada kulit buku tu..aku ambil buku untuk aku belek-belak...di anjung rumahku..
rupanya...Taukey Welly nak aku buat motor atok aku sendiri..
Tapi aku tak de kelengkapan... sebiji Spana pun tak de..
Aku selak satu persatu...helaian demi helaian... seronok jugak..timbul minat aku.. untuk cuba sesuatu yang baru..aku tak punya asas dalam bidang makanik ni... memang kosong.

Kalau enjin motor jepun aku cuma tahu sedikit-sedikit.. pasal ubah suai motorsikal.. aku pun tak pandai..
aku tahu bawa dan komplen je kalau aku racing dalam trek.... yang lain Abang Lan yang buat...

Aku  lihat lampu rumah atok masih menyala... kelibat nenek sekali-sekala aku nampak...tak jauh rumah atokku dengan rumahku.. aku panjangkan langkah ku malam tu...hahahah...

"Assalamualaikum...atok ada nek..? Aku

"Waalaikum salam...belum balik lagi..." Nenek..


Biasalah ..kalau dah lepas solat Isyak ..atok ada perbincangan dengan AJK surau..pastu dia akan ke kedai kopi tempat biasa...ahhahahahhahaa.....

"Nek...!!!! nak tengok motor buruk atok.." Aku..
"Erm.... ada tu kat belakang..pasang lampu dulu gelap tu..." Nenek
"Dah lama dah tak idup motor tu....nak jual atok tak bagi..." Cerita nenek..


Aku terus menuju ke bahagian belakang rumah nenek.... suis lampu ku tekan..
Guni beras menyelimuti motor usang....di tindih pula dengan bakul rotan bulat  berisikan pisang-pisang peraman atokku...

"Mungkin pisang nak di bawa ke surau minggu depan.." Suara Hatiku

Aku mengalihkan satu persatu...
Memang tersusun rapi aku turunkan dengan cermat..kalau nenek tak bagi tau lokasi motor tu berada.. aku tak tau yang berselimut tu motor usang atok..
Masih lengkap enjinnya..warnanya pudah...tayarnya depan dan belakang sudah tiada angin...ku lihat rekahan pada tayar hadapan......
Terbayang  aku...sama seperti dalam buku yang aku belek tadi...

Bakul rotan di biarkan ditepi dalam keadaan yang kemas....motor usang atok dapat kelihatan dengan jelas.. aku biarkan dan berjumpa dengan nenek...

"Nek..nanti atok balik bagi tau dia saya nak ambik motor tu parking umah abah...saya nak betulkan" aku
"Pandai ke ko betulkan..? nantilah atok balik....nenek bagi tau....ko tak nak masuk dulu ke..?" nenek
"Tak pe nek nak balik dulu.....Assalamualaikum nek.." Aku
"Waalaikum salam.." nenek..


Belek punya belek jam sudah menunjukkan jam 3 pagi...alamak esok aku nak bekerja patutlah..aku menguap berkali-kali ..seronok menelaah benda yang baru bagi aku...tak sangka abis tengok bukan baca..sebab banyak gambar-gambar hitam putih tentang cara membuka dan membaik pulih pelbagai jenis enjin disitu..

Pagi tu aku terlewat bangun.. aku solat subuh jam 6,30 mungkin malam tadi punya hal...adoi..!!! salah sendiri.
Mak melihat aku berlari menuju bilik air di luar...aku terpandang mak...semasa meluru ke luar bilik

"Mak dah kejutkan dekat sepuluh kali masa adzan subuh tadi.." Mak

Aku ni jarang mak kejutkan...sampai aku tak sedar mak dah kejutkan aku sebanyak tu..hahahahhahaha...
Jam 7 pagi tepat Ramin tiba.. macam driver aku pulak..dia paham motorsikal aku adik aku dah buat macam harta dia sendiri..aku diam je.. aku buat macam seperti tiada yang berlaku...hahahahhah...dalam hati siapa tau ekekkekeke...

2 bulan aku menelaah buku yang Taukey Welly bagi aku...
Aku ada berjanji pada Taukey tu...sewaktu pertemuan kali kedua selepas  dia memberikan aku buku tu..aku minta izin untuk satu jangka masa yang agak lama..Dia pun tak kisah malah aku di belanja minum teh di warung berhampiran kedainya..patut aku yang belanja    ni terbalik dia pulak belanja aku....

Masa minum tu dia (taukey Welly) ada ceritakan serba sedikit tentang cara membuat enjin motorsikal tu..aku mendengar dengan teliti satu persatu......kata orang ilmu tu ada di mana-mana..hanya pengamatan yang teliti dan minat yang mendalam sahaja dapat tangkap segala apa yang di pelajari itu bagi aku TiranaAduka.. orang lain aku tak tahu..

Bersambung di
Tirana Aduka Belajar Mengenal Spana BHG 2..

29 comments:

Kesuma Angsana said...

ilmu berguna tu!

Anum said...

terbaik

Momo said...

panjang bebeno cerita ni...

Myra Jay said...

Yg penting mau belajar dan mencuba :)

Irna ahmad said...

Try bljr jgk laa :)

wantie said...

wah buku apa tu. leh pinjam hehehe...

kalau dah rega 7k tuk motor buruk ah kak pun nak jual dik. kalau suh pomen sendiri alamat lingkup le...

Cik Muda said...

sambung......
huhuhuhu~

dya bunga said...

nk pinjam buku tu juga..hihi

Kakzakie said...

mesti ada yg special ada pada TA sebab itu tokeh tu nak bagi pinjam buku dan tak lokek nak ajar ilmu mekanik dia..

Penak jugak kakak mboco koyok cerpen..

.::: Princess MOMOY :::. said...

wahh..
dah dapat satu lagi ilmu dunia =)

NoEn said...

panjangnya citer..hehe
bagusla taukey tu..xkedekut ilmu

Masya said...

panjangnya entry hihihihihi.. skip² saya baca jgn mara.... org cina ni kalau kt baik dgn dia.. dia ok jer naka ngajar kt...

KakNi said...

adoi nostalgia nyer motor atok

Cikgu Ma said...

kalau saya tau naik jerr...rosak, mula menggelabah ^_^

rental mobil murah said...

awet juga tuh motor.. hehhe

iklan baris gratis said...

nice post..

syiela said...

jenuh juga akak nak membaca ni...

pasti sure terror ye.. dah ada buku dan tokei tu sebagai rujukan

boni kacak said...

wah..lepas ni dah boleh bikin enjin sendiri.hehehe

ieda said...

nak juga adik belajar
kalau akk huhuhu .. bukan malass tapi x daya dah nak cara semua nie .. kena bagi kat hubby lak huhu

indah LF said...

berkunjung sobat...nice story :D

caliph shuriken said...

cerita yg menarik.. wktu dulu2 emak sy pnah bawa motor versi lama milik arwah atok yg agak besar & berat.. sy pun dh terlupa apa jenama motor tu...

Sayidah Nafisah Ruslan said...

panjang giler cerita! terbaik! :)

miz ruha said...

wah menarik ni...
nak tahu juga apa jadi pada moto atok tu..
sambung~~

Abd Razak said...

Tunggu sambungannya...:)

Icahbanjarmasin said...

Salam kulaan jua nah mudahan sehat dan waras aza kulaan disanalah,sip artikelnya..hahahyy

aizamia3 said...

kalau kita baik dengan dia, dia balas sebaiknya kat kita.. tapi sekali kita buat hal.. sampai bila2 dia takkan percaya.. ;)

psstt: seronok bila ada orang nak share ilmu dengan kita.. ;)

kiera'sakura said...

moto tue mesti ada value yang tinggi sebab tauke tue nak 7ribu

eita said...

nak belajar jugak lah...nanti kalau motor rosak senang nak beki

Anonymous said...

Memang Tuan ada banyak motor.....