MUNGKIN DAH SAMPAI SERU | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, October 28, 2012

MUNGKIN DAH SAMPAI SERU

Maha Suci Tuhan Yang Menyerukan Sekelian Alam


Awal pagi aku segere ke bawah rumah setelah selesai segala urusan aku pada yang Maha Esa..amin
Aku membuka selimut kain guni yang dah berbulan-bulan menutupi motorsikal buruk atuk ku..Entah mengapa tak jemu-jemu aku untuk memperbaikinya..( Disini)



Walaupun jenuh aku tetap mencuba dan mencuba ,  masih lagi belum menemui jalan kejayaan,
Dari apa yang ku lihat.. semuanya masih elok dan tak de yang patah atau haus..

Mana-mana bahagian dalaman injin yang agak-agak uzur telah ku gantikan.. walaupun bukan dengan alat ganti tulin tetapi fungsinya sama malah lebih baik dari yang asal.
Bukan suka-suka aku menganti bahagian motor tersebut.... atas nasihat tunjuk ajar Abang Lan  juga aku dapat ilmu tu..praktikal dan teori

Dah masuk hari ke tiga aku memikirkan mengapa masih belum hidup motorsikal ni... tiada rasa putus asa sebaliknya perasaan ingin mencari apakah punya...mungkin penelitian ku mesih belum tajam lagi..

Kedengaran bunyi motorsikal memasuki halaman rumahku... aku menoleh kebelakang sejenak..
Dua orang berada di motor..dari bunyinya macam biasa aku dengar tapi ...
Rupanya ramin bersama dengan seorang gadis di belakangnya..

Barulah aku kenal setelah Helmet di tanggalkan pada kepala si gadis itu
Sherin.... gadis  manis tinggi lampai, ramah dan sedikit pemalu... Alhamdulillah detik di hati ku...

Hanya berdiam di motorsikalnya seraya berkata pada aku


'Assalamualaikum " Ramin
"Waalaikum salam " Aku
"Basuh baju ye bang..?" Ramin mengusik ku dari atas motorsikalnya
"Tak tengah memasak ni.. meh la tolong siangkan ikan ni..." Balasku..
"Naiklah...." Aku mempelawa Ramin untuk naik ke rumahku

Aku bangkit dari duduk mencangkung bersebelahan motorsikal atuk ku.. menuju ke arah mereka, tangan ku yang hitam ku capaikan kain buruk yang telah sedia ada di sisiku
Aku berada di sisi ramin sambil mengesat kedua belah tanganku..

"Wah.........wah korang nak kemana ni..pagi-pagi dah lawa-lawa" Aku..
"Ni ha....aku nak bawa Sherin jumpa mak bapak aku..." Ramin  .. masih lagi belum berganjak dari atas motorsikalnya
"Uiks................Alhamdulillah....Bila..Tu..?" aku bertanya
"Insya-Allah.....tak lama lagi.." Ramin membalas..sambil Sherin tersenyum

"Doakan kami ye...." Sherin bersuara
"Insya-Allah..."  Aku..


"Kita orang cuma nak bagi tau tu je...datang sini..." Ramin berkata sambil menepuk jari di helmetnya
"Ni aku dari rumah Sherin ...terus je ke rumah ko...belum  jumpa mak bapak aku lagi ni.." Ramin..
"Eh...!!!!! korang tak nak naik dulu ke......terpacak kat motor tu melekat......" Aku perli Ramin


"Ok .. ok kita orang nak jalan dulu..." Ramin
"Ni permintaan Sherin pada aku.. aku dah tunaikan..." Sambungnya lagi
"Ok.....hati-hati bawak anak orang tu..." Nasihat aku
 Ramin berlalu meninggalkan aku..  aku perhatikan dan aku berdoa di dalm hati..semoga segala urusan mereka berjalan lancar...Amin...amin ..amin...buat sahabatku

Penduan Servis Carburetor
Blog TiranaAduka Tentang Baik Pulih Triumph Bath Tub
Serba Ringkas Mengenai PLUG MOTORSIKAL
Motorsikal Atuk - TiranaAduka Jaga Hingga Kini





4 comments:

miz ruha said...

dah sampai seru...

azieazah said...

Tak teringin kah? :)

C'Jai said...

Wah TA ada kemahiran membaiki motor ye..

kembang elok said...

Bro ada berapa bijik classic bike nie...?