BETTON | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, January 20, 2013

BETTON

BETTON

Apakah itu BETTON..?
Pernah dengar namanya atau sering dengar di kala bermusim buah melanda..

BETTON adalah biji buah cempedak,
Dalam Bahasa Jawa Biji Buah Cempedak dipanggil BETTON
Buah cempedak yang telah masak isi cempedak di ambil lalu di goreng dengan menggunakan tepung gandum bercampur dengan tepung beras atau di goreng dengan tepung ranggup
Setelah sejuk atau suam goreng cempedak dihidang...biji yang berada di dalam buah cempedak tersebut di sebut BETTON dan boleh di makan setelah di kupas kulit nipisnya atau tidak payah di kupas

BETTON  untuk biji buah cempedak .

KENO DI PANGGAN BETTON NEY IKI
Boleh di makan biji buah cempedaknya ini

TiranaAduka

9 comments:

MarliaMarble said...

Oh..betton ke panggilnya..Tak pernah pulak tahu. nak tanya ayah balik la camni..hehe

MarliaMarble said...

Oh..betton ke panggilnya..Tak pernah pulak tahu. nak tanya ayah balik la camni..hehe

kak nora said...

satu lagi pelajaran baru...bunda makan jer betton ni bile dah goreng...sedap, lemak..tapi berangin lah pulak..perut jadi kembung..

NoEn said...

1st time dgr istilah ni

aby said...

salam TA ...
memang sedap betton tu ..aby sendiri pun klu makan goreg cempedak lebih suka makan betton tu dari yg luar nya tu ..
ojoh ter lek wae ..
tercekik engko ..

aby said...

isyaallah ..
akan hadirkan diri utk jemputan tu ..

Aziela said...

Mmg sedap...tapi rebuskan lsgi sekali lebih empuk dimakan.

Kak yon said...

akk sampaimsekarang suka mkn betton. Bila mkn cempedak memang kumpul bijiknya..pastu rebus..sedap lemaknrasanya..:-)

Remy hazza said...

baru tahu betton tu ape....