GETEH | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, January 11, 2013

GETEH


Tibo nang Ratan
Dengkol ley luko
Geteh Ei Metu akeh
Tahan................
Ojo ciwek 
Wes gedi..
Isin kambek mambang nge..
Ono nang buri kui

Maksud Ayat Dalam Bahasa Malaysia


Jatuh Di Jalan
Lututnya Luka
Darahnya keluar  Banyak
Tahan.........................
Usah Menangis
Sudah Besar...
Malu dengan buah hatinya
Ada di belakang tu

Cara Menyebut Perkataan GETEH
Dengan nada dan intonasi yang betul

GE
Gelas itu jatuh lalu pecah
Ambil Bunyi Ge dari perkataan Gelas...bunyikan GE

TEH
TiranaAduka suka minum Teh 'o' panas di waktu malam
Ambil Bunyi Teh...Bunyikan TEH

Gabungkan kedua-dua bunyi tersebut....maka itulah sebutan yang sebenar..

TiranaAduka

13 comments:

lelamaisara said...

ooo mcm tu..hehehhe...

wantie said...

oo.. sebutnya begitu. kalau dodulu ada e tanda kat atas kepala tu . memang tahulah nak bunyi mcm mana.

thanks yer.

ha.. kalau gefen ada kat belakang jatuh pun kena la tunjuk macho..

Hanif Maliki said...

mampir aja deh, kunjungan baliknya yah

Mas Zull said...

assalamualaiakum tirana....nak kena fahamkn betul ni...:)

Wirda Amir said...

salam Tirana...

ada bw awek kat belakang rupanya..hehe

geteh ye...

Herman Bagus said...

selamat malam tirana aduka :)

N.Aima K said...

hmmm geteh tu maksudnya luka?

Amirul Ramli said...

Mak sy jawa, tp tak nak ajar sy cakap jawa. Akhirnya sy boleh belajar bahasa jawa dekat sini. Hehe

umialya said...

Geteh aka Darah, betul ke?

Jay Ar said...

Oooo mcm tu bunyinya "geteh"..Di Alor Setar ada satu tempat namanya Alor Merah. "Me" tu bunyinya macam perkataan "me" untuk "memasak" bukan "me" bunyinya untuk perkataan "mega", di TV selalu tersilap cakap...

eita said...

kalau kat tganu peteh...

Nadia Johari said...

wedok lekas cewek..hehhe

Remy hazza said...

tak macho lah kalau nangis..... lebih2 lagi kalau ada buat hati....he3