Cara Menegur Dalam Solat Jumaat | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, February 15, 2013

Cara Menegur Dalam Solat Jumaat

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih
Aku Bersyukur pada mu...amin amin

Hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan hari jumaatlah yang paling indah dalam setiap minggu pada TiranaAduka.. Hari ini aku bersolat Jumaat di Masjid MSU..
Ia kampus MSU menyediakan kemudahan untuk pelajarnya bersolat dan di buka kepada orang umum pada hari jumaat sahaja..setahu aku la....

Seperti biasa air wuduk telah berada dalam aku...aku melangkah menaiki tangga untuk menuju ke MSU
Dua aras di gunakan bagi tujuan untuk bersolat jumaat di MSU,
aku berada di aras pertama...
aku duduk di saf yang masih kosong...keadaan di masjid MSU sungguh sejuk..ia dalam masjid MSU berhawa dingin di aras satu dan dua sama sahaja..

Aku beriktikaf sehingga masuk waktu dan Adzan berkumandang.. terkadang aku membuka mata untuk melihat keadaan persekitaran...hampir penuh ruangan saf saf yang telah kosong..

Adzan Zohor pun berkumandang ..aku menyambut suara adzan di dalam hati  selesai aku solat sunat...

Aku terlihat seorang pemuda duduk si saf hadapan ku menunaikan solat sunat juga..
aku terlihat pada bahagia bawah kocek seluar slacknya ternyata berlubang ...mungkin kesan dari tersangkut sesuatu atau memang dia tak perasan ada lubang sebesar duit syiling 50sen di seluarnya..

KHATIB memulakan salam...dan adzan sekali lagi di laungkan...
Selesai  adzan....aku memikirkan bagaimana untuk memberitahu dia akan keadaan seluarnya itu..

'Salam bro...maaf seluar bro koyak pada bahagian kiri bawah kocek,try bro keluarkan baju bro bagi menutup koyak tersebut'

itulah ayat yang aku taip pada telifon bimbit  aku dan aku hulurkan padanya...dia agak terkejut pada mulanya...ialah...khudbah sedang berkumandang dan aku menghulurkan telifon bimbit aku padanya..

Dia membaca sejenak...lalu memberikan kembali telifon aku...
tangan kirinya beraba pada lubang seluarnya...dengan pantas di keluarkan baju kemeja yangnya bagi menutupi lubang tersebut.......

Syukur alhamdulillah  hati ku berkata....LEPAS AKU....

Tindakkan spontan dari fikiran ku untuk menulis msg di telifon bimbit aku membuahkan hasil...syukur...dan idea ini datang secara sepontan.

Aku kongsikan di sini buat tatapan semua...........moga kita dapat memunafaatkan teknologi yang ada ini untuk kebaikan bersama.....

TiranaAduka

18 comments:

Aziela said...

Subhanallah....baiknya kamu, TA.

Khairul Asrol said...

bagus jugak ideanya itu. tapi bagi sesetengah orang pasti dia akan terasa tercela dengan teguran kerana sebahagian orang tidak boleh ditegur.

TiranaAduka said...

*Aziela
Biasa-biasa je sis aziela....

*Khairul Asrol
Betul rambut sama hitam hati lain lain......tapikan kalau kita menegur kena dengan caranya atau tak mengaibkan orang itu tak salahkan???...hanya kita dan orang itu yg tahu.....
lagipun kalau belum matang memang rasa tercela...bergantung pada keadaan....

mama said...

teguran yg berhemah..agar tiada yg terasa.. :(

Selipar Putih said...

tu dia..cara menegr yg halus dan xmengaibkan sesiapa pon

Remy hazza said...

alhamdulillah bro...cara yg terbaik utk menegur....... boleh dibuat panduan utk semua.....

Wirda Amir said...

salam tirana...

insyaAllah ye...cara yg halus,sypun pernah buat mcm ni tp dlm permasalahan yg lain..hehehe

BUNDA a.k.a KN said...

semuga balih dicontohi...teguran yg tak mengaibkan..syabas TA!

Nadia Johari said...

bgus menegur bnde yang betul..=)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

teguran cara berhemah...bagus TA :-)

inazamri said...

bagus cara teguran tu.

TiranaAduka said...

*mama aini
*selipar putih
*Remy Hazza
*Wirda Amir
*BUNDA a.k.a KN
*Nadia Johari
*Wanieys a.k.a IbuQalief
*Inazamri

TERIMA KASIH SEMUA...yang baik di ikut yang buruk di tolak...Thanks you all....love u so so so much...

hainom OKje said...

Bagus tu TA...semoga dapat dimanfaatkan bersama..

Azian Elias said...

Jazakallah to u..

Chipsmore said...

bagus gak kn.. nsb ada idea yg Allah bg.. :)

TiranaAduka said...

*AzianELIAS
*chipsmore

TERIMA KASIH ATAS KELAPANGAN ANDA DI SINI-

Hanif Idrus said...

Saya tak terpikir cara ni kalau nak menegur...
Teknologi...ada gunanya....
Thanks bro....perkongsian yg baik sekali...

Sekali lagi aku terfikir...adakah aku akan menegur kalau hal sedemikian aku jumpa atau buat dekkk ajer?

TiranaAduka said...

Hanif Idrus
sama sama bro...
Tegurlah bro....terima tak terima bro anep dah terlepas dari menanggung dosa sipulan....tak nak saya tanggung dosa free depan mata...

Thanks bro anep....kalau tak keberatan sila kongsikan di tempat bro anep....thanks