DUIT POKET | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, July 11, 2012

DUIT POKET

TiranaAduka- Duit poket
           Aku mengambil upah mencuci pingan mangkuk dengan bayaran RM 12.00. tak kira banyak ke atau sedikit jumlah basuhan...purata sehari RM12.00..kadang kala Isteri taukey kantin memberikan lebih sedikit wang padaku.......dan jika ada makanan yang lebih disuruhnya aku bawa pulang....Makcikku mak kepada kak Tik bekerja di sebuah kantin sekolah...pada ketika itu....amat memerlukan seorang pembantu...jadi makcik ku menawarkannya pada aku...
Dengan gembira aku terima...dapatlah duit poket............tapi....................................................
"Nah.!!!!!!kuli...!!!!!!!!!!!!!basuh nie...........!!!!!!!!!!!!"  Ayat yang masih segar hingga kini dalam ingatan ku...




             Itulah templak anak pengusaha kantin sekolah tersebut....sambil mencampakkan beberapa pingan plastik kedalam besen bersabun di hadapanku.. basah sedikit baju ku...dan buih terkene dimuka ku.....aku sapu dengan lenganku.............Sungguh kurang sopan budak ni.....hatiku berbisik....Kalau aku tak silap panggilannya manjanya SURIA............Berambut pendek..berkulit putih manis orangnya...sering membuat aku tertawa di dalam hatiku....Dia suka berlagak bak anak orang kaya...dengan mengayakan fesyen ala funky ketika itu......U dan I jadi ucapan padanya    aku sering tersenyum melihat telatahnya...usianya 4 tahun lebih muda dari ku...aku ketika itu tingkatan satu......
Aku terbayang adikku yang seusia dengannya......sungguh jauh bezanya...aku kadang termenung.....


     Majalah URTV sering berada di tangannya tak lekang langsung...ada juga aku bertanya sendiri bila masanya dia ulangkaji pelajaran.......Aku sempat juga membaca majalahnya yang ditinggalkan di meja dikala di telah pulang kerumah......aku akan mengemas bahagian dapur dan membasuh kawasan masak setiap hari..........

      Aku memberikan upah yang ku dapat pada mak ku......pada mulannya mak halang..takut pelajaranku terjejas.tapi tahun pertama aku buktikan yang kata-kata makku meleset....Aku dapat nombor satu dalam kelas...4 subjek terbaik pada tahun itu   aku pegang... aku dapat hadiah di akhir tahun..Tapi aku tak ambik dan tak datang.....pun aku kene rotan..........


       Tentang pelajaran aku.....sambil aku membasuh pinggan aku letakkan nota atau apa jua bahan bacaan yang berkaitan dengan sekolah di tepiku...Pernah satu masa buku yang ku letakkan jatuh kedalam besen yang di penuhi dengan sabun...habis...................kuyup semua...nak seribu daya taknak seribu dalih mungkin kene dengan pepatah itu untuk diriku ini........


     Semakin hari semakin cekap aku dengan rutin dikantin.....Aku taklah habiskan masa separuh hari di kantin sekolah........aku dapat berkumpul dan bersantai dengan rakan sekolah atau pun sepupuku pada jam 5 hingga 7 petang..................

4 comments:

BERT said...

wahh belajar sambil kerja ni.. pengalaman dan ilmu yang sangat berharga :)))

Hr said...

susah juga hidup dulu2 yer

ksiannya :(

haryati said...

bagusnya...pandai berdikari ye...

TiranaAduka said...

#bert
Tirana hanya memandang hadapan...tidak pernah menolah ke belakang


#Duckface
Kita takkan mengubah,kecuali diri kita sendiri

Terima kasih


#Haryanti Hamzah
Mungkin ujian buat saya.....siapa dalam dunia nak hidup susah...
tapi disebalik kesusahan mengajar kita beringat ketika berada di atas....