Alam Pertunangan | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, July 27, 2012

Alam Pertunangan

       Orang kata....masa bercinta ada panggilan manja , ayang ,sayang, daling, buchuk dan segala macam bunyinya......waktu itulah nak panggil... ( di alam konon )
Bagi aku...tidak....ntah....Aku biasa saja memanggil Zurina dengan nama panggilan manjenya 'Zu' agak susah aku nak biasakan...dengan panggilan 'Zu"asyik terpanggil ' kau '  atau ' ko 'dengan nya....mujurlah dia tak kisah.... tapi sekeras dan kelu lidah ku...akan ku latih jua...begitu jua dengan hati ini.....

          Taman dalam hati sedang mekar berbunga....BEGINI rasanya saling cinta-mencintai......Tak pandai aku nak menyulam kata-kata yang indah di coretan ini.......aku bukan mat jiwang... atau mat bunga tapi aku cuba rungkaikan sebaik mungkin.....



      Kadang tu  aku rasa.... nak cium je pipinya yang gebu tu......aku geram.....geram buka apa....kerana...dia serba sempurna bagi ku ...tiada cacat cela..mengapa memilih aku....Aku rock......pelajaran pun tak tinggi...itam manis.....manis tu penting.....
tak de kereta..... harapkan RX-Z cabuk je..... Berpakaian pun tak brended ( berjenama ).....
Sering persoalan itu timbul bila mana aku nak melelapkan mata......Adakah nasi akan menjadi bubur....

      Jadi.......... BENAR lah.....REZEKI, JODOH dan MAUT....bukan kita yang tentukan dan bukan kita yang uruskan,,,.Serahkan saja pada yang MAHA ESA...lagi lama aku fikir lagi berkecamuk....baik aku ambil air wuduk...solat sunat...pastu ....kompom aku ngantuk........

       Aku bercadang nak beli barang sedikit untuk pertunangan kami......aku beritahu hasratku pada Zu.....Sampai ketikanaya......aku tiba di rumah Zu........pagi....Dia sudah pun berada di depan pintu rumahnya......

"Nak kemana  ? tanya Abang Zu...
"Nak beli barang sikit...." jelas Zu..
"Naik pe..?"    Tanyanya lagi...
"Naik tu.....!!!!  " sambil muncung mulut Zu menunjuk kearah aku ...yang baru saja tiba.....
"Tak payah.......!!!!!!!! " tegas abang Zu....
"Suruh dia parking motor tu....jom naik kete...abang hantarkan......" nasihat abang Zu...
" Yeh ...YEh.........abang hantar...bestnya....!!!!!" Teriak Zurina pada abangnya....

Zu.....mendekati motorku...dan memberitahu yang abangnya akan membantu kami...... aku jadi serba salah...bagaikan menyusahkan saja aku nie.....Abang si Zu memang baik dan simple...bukan aku nak memuji...dari awal aku kenal  hingga kehari itu.....sama je.....pernah juga aku bertanya pada Zu....
takkan tak de yang berminat....dia kata
"Abang tanya la dia sendiri.."   jelas Zu....

"Bang...!!!!! kami naik motor je la..."   Suara aku pada abang Zu
"Tak payah....mana ko nak letak barang tu....motor ko bukan ada bakul pun..."  Jelas abang Zu
sambil mengancingkan butang kemejanya..lalu keluar dan membuka pintu keretanya...

Destinasinya SOGO- kuala lumpur..... selesai membayar parking....aku dan Zu keluar dari kereta....
aku berada di kiri abang ZU,,,dan Zu berada di kanan abangnya....Patut aku yang kena bayar parking...belum sempat aku seluk poket...dia dah keluarkan duit dari poket atas bajunya.....segan aku masa tu.....
Tiba-tiba tangan kananku di pegang oleh abang Zu.....disatukan tanganku dengan tangan Zu dihadapannya...Aku jadi serba salah......

"Kenapa ni bang...?" aku pelik

"Aku nak kamu berdua..hidup aman damai hingga ke akhir hayat....." Jelasnya....
Aku kelu..hanya menggangukkan kepala.....Zu meramas tangan ku erat.....ku biarkan sahaja...
Abang Zu melihat genggaman tangan kami...di pegang kedua bahu kami...sambil berkata...
" Korang masuk dulu..abang nak jalan-jalan kat tempat lain...lepas Zohor jumpa kat parking...ok...!!" katanya....
"Baik bang...." Suara Zu.....membalas

Kalau tak silap aku ini kali kedua ...... aku menyentuh tangan Zu.... kami jarang bersentuhan.....
Tapi pada waktu tu...aku rasa bagai meresap kasih sayang.......lembut tangannya...nak ku gigit rasanya....
Aku cair.......umpama lilin......baru pegang tangan tu..........rasa tak nak lepaskan peganggan tu...nak bawak balik....begini rasanya bercinta...( rapuh sungguh aku )

Sewaktu Zu menyentuh tangan ku kali pertama aku ..........................................................................
menceritakan peristiwa itu pada mak......mak kata....

" Tetap haram hukumnya..bagi kamu  berdua....dan kau lebih dalam mempelajarinya.." sindir mak...
"Tapi mak ........rasanya lain mak........seronok ada.. tenang ada...ntahlah mak.."  pujuk aku..
"kalau dah berdua....yang ketiga tu siapa...?" Soal mak padaku
Aku pura-pura tak mengerti.....benarlah kata orang bila di alam cinta ni...boleh buang mak buang saudara...cinta itu buta.....boleh gila...aku mengalaminya.......anda bagaimana..?

"Hukum tetap hukum......jagalah maruah dan iman.."   Seru mak padaku....
"Kita ni harta tak de....Pangkat tak de.....yang ada hanya Iman.."   Nasihat mak lagi...
"Sebab tulah abah ko nak segerakan nikah......tak banyak dugaan buat ko..."   Jelas mak...

Memang betul......aku melawan dengan diri ku sebenarnya.....aku rasa .......aku hampir tewas....

Zu memilih sendiri barangannya...begitu jua dengan aku.......alhamdulillah...kami jenis yang tak banyak mulut untuk memilih barangan.....yang sederhana bagi ku...sudah memadai......begitu jua dengan Zu.....
Aku tanya siapa yang akan mengubahnya.......makciknya jelas Zu....

Bagi aku pula...mak dan nenek sudah cukup untuk ku serahkan tugas ini......makcikku, maknya Kak Tik pun nak tolong sama....

       Bonet kereta proton saga abang Zu penuh......penuh dengan barangan kami......sewaktu dalam perjalanan pulang.....Abang Zu,,,,sempat singgah di komplek PKNS......
Apa lagi,,,,aku pun ke tasik la.......nak kata untuk bercengkerama tak juga.......dah habis cerita ku cerita dengan Zu.....satu pusingan tasik lengkap tanpa disedari......

   Waktu aku berjalan bersama mata ku melilau juga...ialah kot-kot ada member-menber kampung yang dating juga di tempat yang sama.......dulu tak macam sekarang.......lain sangat...
Aku pandang Zu....Zu pandang aku........kami senyum bersama.....Bersambung (Kursus Perkahwinan)

32 comments:

ayunidati said...

mcm best je bace cerite ni

azieazah said...

Salam,
maaf
Kak Azie dok konpius.
Mula-mula Kak Azie baru 'kenal' U kat blog kira-kira 2 mggu ni, Kak Azie
dok sangka awak ni lelaki. Sebab tengok pada nama tu... Then bila2 dah
mesra Kak Azie percaya yg awak ni pompuan.

But now? Konpius balik. Tetiba Kak Azie rasa awak ni sebenarnya lelaki.
hehehe sori ya. Kak Azie pun belum sempat nak tengok entri awak yg
lama-lama tu... *nanti jwb kat entri Kak Azie tauuu.

TiranaAduka said...

#@YUNID@TI
Thanks sis sudi singgah...
Kisah benar ....

#azieazah
Perasan gak kat komen sis yang sebelum nie ada taip perkataan akak pada saya.....tak pe...

Nadia Elena said...

wahhh..dah boleh buat novel ni.. =)

TiranaAduka said...

#Nadia Elena
Nadia...thanks sudi singgah...
Boleh apa salahnya.....Amin....

Chic Na said...

tu la sebenarnya saya pun konfius tirana ni lelaki ke perempuan. nak komen pun jd tak reti. huhu..

TiranaAduka said...

#Chic Na
Saya LELAKI....
TiranaAduka adalah lelaki....
Dah berumahtangga....tq...

Maaf Chic Na....ingatkan dh tahu....

Puan Awin said...

zurina + tirana aduka = berapa org cahayamata dh?

Unknown said...

tulah..tirana aduka,laenkali kena letak status..ramai da konpius..

are_lin@yu said...

nice..sangat kreatif..boleh wat novel ni..hehe..salam 7 ramadhan tirana ;-)

ayut said...

datang sini :) err..btulla tu..byk dugaan ye.rse biarlah cepat kawen.smga dimurahkan rezeki nya utk cpt kawen.hahaha..komen dh luar tjuk entry ni :P

TiranaAduka said...

#Cik Awin Comel
_____________tak abis lagi cerita tu..mana leh bagi tau...

#ajos safian
Thanks ajos sudi singgah...baik
Dengan ini Saya TiranaAduka MengIstiharkan saya adalah Lelaki...
Maaf pada semua...
Selamat menjalankan ibadah Puasa

#Ayu..
Salam 7 Ramadhan jua buat ayu....
Thanks so much....boleh je ayu...

#Ayut...
Terima Kasih....ayut.....Insy_ALLAH....belum abis lagi ayut ceritanya....Baru intro tu...
Thanks sudi singgah...

Unknown said...

best :D
boleh buat novel da..

TiranaAduka said...

#Bella Nabilah
Terima kasih Bella..
Selamat menjalankan Ibadah Puasa...

Azlin said...

La, cerita ke ni??
Salam Ramadhan

TiranaAduka said...

#Azlin
Ye...
Salam ramadhan jua
Thanks sudi singgah

Mario said...

teringat kat rxz hijo gua...hik

sama mcm kak zie..ingatkan pompuan mula2 dulu...sbb nama tirana tu... aduka dah ok dah... rock abis dah nama aduka tu...tp tirana tu?ada apa2 ke?

Anonymous said...

amboi citer ni mengingatkan KA ke zaman2 dulu le hhe

TiranaAduka said...

#Mario
Mario...pakai RX-Z gak ke masa muda...ekekekekkek....


Dengan Ini saya MengIstiharkan sekali lagi...

Saya TiranaAduka Adalah Lelaki Sejati
Sekian Dimaklumkan.....terima kasih..

Memandai je la ko nie bro........

TiranaAduka said...

# KA...Kesuma Angsana
Adus sis memori lama tu....leh la kongsikan sis KA...

therealrehana said...

salam :D seronok baca kisah ni..menarik :) ada gak terselit iktibar :)

TiranaAduka said...

#ieyna94
terima kasih sudi singgah.........apa pun ieyna punya blog pun best gak....

~~su manje~~~ said...

su ada tya pd papa.........betul apa yg uncle tulis disini.........au........semuanya kisah silam uncle la nie........

QasehnyaRania said...

hehe..layan =)

TiranaAduka said...

#Sumanje
Alamakkkkk...
malu la uncle....

#QasehnyaRania..
Haahahahahhaha.....thanks...

[CoRn_HeLiuS] said...

:) thnx singgah...nice story..sgt berharap dpt happy ending mcm anda... :)

TiranaAduka said...

#[CoRn_HeLiuS]
Terima kasih tiranaaduka ucapkan kerana sudi singgah ke teratak buruk tirana aduka...

huhuhuhuhu.......tak baca habis tu....ada happy ending ke...?heheheh

By the way..Thanks.....happy blogging

a.R said...

tunggang terbalik dah baca, tak ikut turutan......hmmm~

.::: Princess MOMOY :::. said...

comelnya
hamboi...tgk pipi rasa macam nak cium eyh
dasyat betul

Unknown said...

lu memang terbaik

Unknown said...

ray ban sunglasses, louboutin, oakley sunglasses, nike free, kate spade outlet, air max, michael kors, longchamp outlet, louis vuitton outlet, louboutin outlet, nike free, longchamp outlet, air jordan pas cher, ugg boots, tiffany and co, nike outlet, sac longchamp, tory burch outlet, nike air max, louis vuitton, longchamp pas cher, polo ralph lauren outlet, oakley sunglasses, jordan shoes, replica watches, uggs on sale, louboutin shoes, ray ban sunglasses, prada handbags, ugg boots, oakley sunglasses, louis vuitton, tiffany jewelry, oakley sunglasses, louboutin pas cher, christian louboutin outlet, replica watches, polo ralph lauren outlet, burberry, nike roshe run, nike air max, ray ban sunglasses, chanel handbags, cheap oakley sunglasses, louis vuitton outlet, prada outlet, louis vuitton, gucci outlet, longchamp, ralph lauren pas cher

Unknown said...

lululemon, kate spade handbags, michael kors outlet, replica handbags, hermes, michael kors, ray ban pas cher, tn pas cher, nike blazer, burberry outlet online, nike free run uk, true religion outlet, timberland, vanessa bruno, ralph lauren uk, new balance pas cher, michael kors, burberry, ray ban uk, coach outlet, true religion jeans, hollister pas cher, north face, oakley pas cher, air force, ugg boots, true religion jeans, abercrombie and fitch, nike roshe, sac guess, vans pas cher, lacoste pas cher, mulberry, coach purses, coach outlet, true religion jeans, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors, nike air max, hogan, converse pas cher, nike air max, hollister, ugg boots, north face, michael kors, nike air max