Kelu Lidah Berbicara | Tirana Aduka
Custom Search

Tuesday, July 24, 2012

Kelu Lidah Berbicara

            Aku tak pernah menyentuh perempuan..melainkan mak ,nenek dan adik perempuanku...
Zurina memegang erat tangan kiri ku.....aku terpaku......berdebar jantung ku.......
Tergambar di fikiran ku mak dan ayahnya.........mak ku juga tergambar di kala itu....

Adakah aku bersalah.......? rasanya aku tak pernah sentuh Zurina sepanjang kami berkenalan....
Berpimpin tangan jauh sekali.......hinggakan pada suatu ketika...abang Zurina berkata padaku.....

"Aku tak pernah nampak ko pegang tangan adik aku....?"   aku hanya tersenyum....

           Detik itu berlaku sewaktu aku di tasik shah alam...di tepi tasik kami duduk berdua....dengan tiba-tiba...
dia mengambil tangan ku.....mengenggam erat....meluahkan perasaannya padaku.....tak terjawap aku dengan soalan madah berkiasnya.......aduh aku tewas dengan kata-kata.......
aku sebenarnya cuba mengelak dari bertemu  dengannya...semakin cuba aku lupakan semakin rindu pula hati untuk berbicara,,,jika bertemu...terubat rindu walau hanya di pintu kilangnya......adakah ini yang di katakan cinta,,,   cinta pandang pertama....

        Aku nie jenis rock...bukan mat jiwang atau mat bunga.....kalau berpakaian pun biasa-biasa je...tak lah smart gila...atau comot sangat.....oh lupa satu perkara....rambut aku paras pinggang....kira rock habis....zaman-zaman SEARCH dan WING popular......Metallica dan Iron Maiden
Tapi tak serabai....diikat rapi dan kemas....aku selesa begitu......Orang tua mana yang tak bising bila tengok rambut anaknya panjang....aku ada beritahu....yang aku akan potong disuatu masa nanti....itu janji aku pada mak dan abah......tak lupa pada atok dan nenek juga...


        Lama juga aku jalinkan hubungan dengan Zurina...mak ayahnya pun tak berkata apa......keluarga ku memang tak tau......Aku syak abang Zurina ada menceritakan semuanya tentang aku.....itu pendapat aku...

Hinggalah di suatu hati......dia ingin menemui aku..di rumahnya....di ruang tamunya.....mak dan ayahnya berada di dapur..............kami berdua di ruang tamu.......

        Aku terpaku tanpa bicara..............disusun kemas ayatnya.......... Zurina berhasrat ingin menamatkan zaman bujangnya........aku tersenyum....berita gembira buatku sebagai temannya
Calonnya ialah aku.................... itu yang membuatkan aku tak berkata sepatah pun...mak dan ayahnya telah pun bersetuju...hanya menunggu kata putus dariku.......... aku tergamam....kalau dari segi belanja dia sanggup keluarkan simpananya......itulah akhir bicara darinya....

        Aku buntu........pelbagai persoalan yang timbul di fikiranku.....nak aje rasanya aku menjerit memanggil mak dan abahku membantu.apa kan daya.......aku di realiti sekarang........

        Telah ku jelaskan berkali-kali tentang hubungan aku dan dia........dia hanya tersenyum......dengan senyuman yang manis......
Aku meminta tempoh 6 hari dan akan kembali disini berbincang dengan kedua orang tuanya terlebih dahulu.......dia hanya terdiam dan tersenyum.....

         Sampai di rumah segalanya serba tak kena....... aku mengambil air wuduk dan menunaikan solat hayat...sedikit tadarus...........     baru lah aku lena tidur.......
Pagi itu aku tak bekerja....aku ponteng.......tak pernah ku ponteng atau MC sepanjang aku bekerja..kecuali ada hal yang amat mustahak.......

Fikiranku mula serabut bila memikirkan tentang Zurina......aku mendekati mak......tanpa bicara...mak menyapa ku....

"Kenapa...?
"Ada hal sikit la mak....nak mintak tolong ni...."
" Pe dia....?" tanya mak.....
Aku menceritakan pada mak kisah ku dari mula hingga akhir tentang hubungan kami.......
mak tersenyum................sambil berkata...
"Ini kes perigi cari timba..." Gurau mak
" Ngko dah bersedia nak jadi suami dan ayah ke..? Gertak mak...dengan nada perlahan
Aku hanya berdiam.....
" Sebenarnaya bagus .......mak sokong si Zurina tu.... tapi......ko kene siapkan diri ko tu ......untuk menjadi suami yang bertanggungjawap dalam memimpin rumah tangga kelak.." nasihat mak.... aku binggung.....

" Soal untuk hidup bersama ini bukan untuk seminggu dua dan bukan untuk setahun cuma......tapi selamanya.."  bebel mak...

" Ngko cintakan dia tak..? Soalan bonus yang mak luahkan...
Aku tak dapat menjawap.......
"nape diam je....?  mak meninggikan suara.....sambil tersenyum......

Aku dengan mak tak de nak malu-malu...mak akan terangkan jika aku tak faham tentang sesuatu hal....
"kadangkan mak.....kalau tak telifon...terasa rindu pulak......."
"Bila zurina tanya rindu tak padanya.......aku jawap tak..?
" kenapa telifon kalau tak rindu..?
" Aku jawap nak dengar suaranya...!!!!....." Ceritaku pada mak.......

Mak mana yang  tak kenal anaknya......sekilas ikan di air tahu  jantan betina.....

"Itulah Cinta ..................yang lahir dari hati kau......tanpa kau sedari......perasaan itu hanya kau saja yang dapat rasa...mungkin cintanya pada kau ikhlas...tanpa mengharapkan sebarang balasan hanya.......cinta kau yang di harap......tapi kau tak tahu.......Ianya tak boleh di paksa atau di jual beli......" mak bercerita....

"Wah anak mak dah dewasa sekarang dan di alam cinta rupanya.." usik mak
Aku merah padam.....malu pun ada pada mak.........Rasa nak tutup je muka nie dengan bantal....
"Nanti mak beritahu abah ko.." jelas mak...


Bersambung disitu ------> Perbincangan Mak dan Abah

16 comments:

Unknown said...

Aiseyman bro... takder ending pon?? apa jawapan dari lu?? setuju ker?? suka ker?? tak suka ker?? saspens... aper2 pon, yeah, gua ingat member gua penah sindir... gua pon rock gak, tau aper member gua cakap?? bro, kalu nak citer rock, Amy search tak bercucu la... Awie tak beranak la... abes, rockers xleh ader zuriat?? ahakz...

TiranaAduka said...

#sedutzone

Salam bro..sedutzone....
ada sabar....ada dalam draf tu tunggu publish je....Relexs bro..

Rock sampai sekarang....rambut bros kat gambar tu cam rambut member aku dulu.......Ramin tapi dia punya pacak tegak-tegak..sekarang bilal web....kat masjid tempat aku......

Happy blogging sedotzone
dan
selamat menunaikan ibadah puasa....

Unknown said...

heheheh... okie... tunggu next post... ahakz... ermmm... aiseyman bro, nak komen blog gua ada adds lagi ker?? rasanya dah setel dah?? xper2... check balik la... anyway, selamat berpuasa bro.. peace...

TiranaAduka said...

# sedotzone...

Ada...bro sedotzone...walupun lama addsnya tetap singgah dan coretkan jua di blogmu...

Thanks bro.....
Peace too kacang peach

Unknown said...

sportingnye mak awak...
moga dipermudahkan urusan u olls...mcm terbantut pulak baca..next entry lg kisah ni...

Admin said...

cerita yang menarik. ni cerita betul ko ke bro? tak sabar tunggu ending. :)

Unknown said...

wah menarik gak kalau layan cerita cam ni..terkenang masa zaman muda dulu.

Tirana..mula-mula dulu auntie berblog sajer suka-suka..bosan tak ada buat apa. bermula dari 2-35 pembaca akhirnya berjaya gak pikat readers sampai ribuan. Auntie rajin juga gi event dan kenal dengan staff nn dan rajin buat N3 tentang event tersebut.

auntie juga suka bercerita tentang family..resepi dan macam-macam cerita..mungkin pengiklan berminat nak tepek iklan salah satu faktornya trafik yang tinggi dan kena dengan apa yang dorang inginkan.

cuba kamu google dan baca tip-tips dari geng blogger yang lain dan cuba amalkan. auntie ambil masa dekat 3 tahun baru berjaya disebabkan auntie ni dah tua dan tak cantik. kalau cantik/handsome dan pandai memang cepat naiknya.

kayuh pelan-pelan yer..

TiranaAduka said...

#Yumida

Salam......dengan mak memang manje....dari kecil dah di ajar dengan pelbagai hal....
Haid ,nifas,wiladah,mandi wajib pun mak yang ajar.....



*mimpi indah pun britau mak....mak hanya tersenyum dan mengajar mandi wajib di luar puntu bilik mandi...kenagan tak dapat lupa hingga ke hari ini


#Khairul Asrol
Terima kasih saudara Khairol Asrol.....ia takkan nak tulis tentan M .Nasir....pengalaman sendiri mudah nak tulis..terlintas je masa tu leh terus tulis......


#Haslina Harun
Thanks so much sis atas nasihat yang amat berguna....
Ni nota TiranaAduka sis sebenarnya...Diary saya dah hilang tahun lepas....so...simpan dalam alam maya nie senang...sikit di kongsikan pada pembaca yang sudi....


* TiranaAduka pun tak hensome sis....

Nurul Husna Mohd Hassan said...

next entry please :)

fizafantagiro said...

Salam , oke .. boleh ambil untuk share post tu :)

Oh , ada sambungan eh .. oke .. tunggu next entry aduka :)

Puan Awin said...

tak sabar nk tunggu entri sambungan ;)

TiranaAduka said...

#Nurul Husna Mohd Hassan
Salam.....tunggu....Imsa-Allah ada

#fizafantagirO
Silakan.......

Boleh aja sis...sekadar menulis kenagan lama yang terpahat diabadikan disini....

#Cik Awin
Sabar Cik Awin.......
Insya-Allah......ada sedikit memori yang hampir-hampir luput diingatan ...

~~su manje~~~ said...

uncle boleh buat novel tau.........
ingatkn uncle nak buat blog tutorial......rupanya....kissah silam uncle.....ok tau uncle........su manje suka bace.......

TiranaAduka said...

#Sumanje

Erm....lebih kurang gitu lah su....
uncle ingat nak close dari reader blog nie.......ramai sambutan lak...so teruskan je la...thnaks su manje

Unknown said...

insanity workout, mac cosmetics, hollister, gucci, timberland boots, celine handbags, longchamp, vans, mcm handbags, valentino shoes, nfl jerseys, herve leger, asics running shoes, beats by dre, hollister, instyler, ray ban, nike roshe, ralph lauren, hollister, ghd, louboutin, abercrombie and fitch, nike air max, converse outlet, new balance, reebok shoes, soccer shoes, baseball bats, p90x workout, nike huarache, babyliss, birkin bag, nike air max, giuseppe zanotti, nike trainers, lululemon, ferragamo shoes, iphone cases, oakley, soccer jerseys, vans shoes, bottega veneta, wedding dresses, chi flat iron, mont blanc, converse, north face outlet, north face outlet, jimmy choo shoes

helmytours said...

good work

جولات اسطنبول

جولات طرابزون

جولات انطاليا


حفلة راس السنة في اسطنبول