Pameren Yang Menyedarkan | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, July 20, 2012

Pameren Yang Menyedarkan

TiranaAduka
       Aku meminta izin dengan mak...untuk pergi ke Dewan Orang Ramai kampung ku....Abang Awang dah bersiap sedia di basikalnya sambil memerhatikan aku di depan anjung berbicara dengan mak aku......mak di tepi jendela sambil menjahit pakaian..mak aku pandai menjahit...
.
     Risau dengan siapa aku pergi mak bangun dan melihat di luar sana,,,
Abang Awang tersenyum melihat mak ku.....
Pesan Mak......
"Dah habis tengok lekas balik...jangan merayau ke tempat lain..".Tegasnya...


Seronok aku bila mak berkata demikian........aku berlari menuju basikal abang awang.....dia menggendongku.....Aku berseluar pendek dan berselipar jepun.....dengan perlahan-lahan dia mengayuh basikalnya......

Setibanya aku di dewan....Abang awang menyusun basikalnya di petak yang di sediakan....dia memimpin tangan ku.........tanpa menghiraukan orang ramai yang lalu lalang disitu...dia membawa aku masuk ke dalam dewan....tiada bayaran atau pas masuk di kenekan ketika itu.....

         Matanya terbeliak...mulutnya berbuih....seperti buih sabun.....terbaring telentang dengan tidak berbaju...berseluar panjang dan berambut kusut masai...badannya kurus.....hingga menampakkan tulang rusuknya.....itulah gambar uang mula-mula aku lihat di pameran itu.....gambarnya hitam putih tiada warna.......amat besar gambarnya.....Dengan tangan nya terikat tali......Ada yang berada di  tempat seperti tempat sampah.......disisi mereka ada yang di kelilingi lilin mungkin mereka menyambut hari jadi...tanggapanku ketika itu


Aku bertanya....
"Kesianya.....kenapa diseksa macam  tu.....?
Abang Awang hanya tersenyum dan ketawa kecil......Aku jadi semakin pelik.....
Gambar-gambar yang kulihat semuanya ngeri dan menjijikkan.......tapi aku  tak takut pada ketika itu....Semakin banyak gambar yang kulihat ...semakin banyak persoalan yang timbul di fikiranku......
Aku berdiam......Ku perhatikan setiap inci gambar itu  dari atas hingga ke bawah......

"Kenapa banyak ubat kat sini..?".
"Kenapa cortal banyak kat sini..?
"Kenapa ada serbuk tepung......nak buat kuih apa...?"..soalku.....akhirnya abang awang menjelaskan pada ku...satu persatu......terlalu banyak yang kusoal.....hilang mungkin moodnya ketika itu....
memang betul ini ubat ...tapi dah disalah gunakan oleh sesetengah orang......gambar-gambar tadi yang dilihat adalah mereka yang melebihi dos yang telah ditetapkan......
aku kurang  yakin dan jelas...mungkin faktor usia ku ketika itu....."Dadah Itu Musuh Negara"suara Abang Awang ku dengar...sambil aku mendongak ke arahnya.......
Sungguh Ngeri dan Dahsyatnya penangan dadah...........