Malam Pertama Menunaikan Solat Tarawih | Tirana Aduka
Custom Search

Friday, July 20, 2012

Malam Pertama Menunaikan Solat Tarawih

Petang nie.....atok suruh aku  mandi dan bersiap awal untuk mengikutnya.....aku pun bergegas ke bilik air......tanpa bertanya apa-apa
Aku mengenakan pakaian baju melayu....mak siapkan aku dengan bedak bertepek putih dimuka....disisir rambutku rapi  aku berkopiah.....
Seperti atok dah mak berjanji untuk menyiapkan aku.....


Setelah siap aku membonceng motor bersama atok....menuju ke surau...suasana meriah,, berpusu-pusu orang datang...bagaikan pasar malam....

Aku hanya memerhatikan gelagat mereka disisi motor atok....
Atok mengajak ku naik ke surau....Aku naik dulu dan bersalam mesra dengan kariahnya

Aku berada di baris belakang dalam saf solat...bersama rakan seusia.....Abang Awang, Abang Zul juga ada........mak dan abah menyusul lambat...mungkin menyiapkan adik-beradikku...



Malam tu aku rasa lain dari malam -malam yang sebelumnya.....sungguh banyak sekali solat yang di lakukan....
aku letih...aku penat bila nak abis sembahyang nie.....terlalu banyak bagi aku di usia 6 tahun ketika itu....

Aku tertidur di saf aku.....kepenatan seharian bermain masak-masak dengan kak Tik....bermain lari-lari dengan Abang Awang.....

Tersedar aku bila abah mengejutkan untuk pulang......dengan mata yang separuh pejam aku memimpin tangan abah.....aku duduk diantara mak dan abah di atas motorsikal.....
Sampai di rumah ...abah mendukungku dan merebahkkan du di kamar tidur...........

Kenaganku di  usia 6 tahun menunaikan solat tarawih
TiranaAduka

11 comments:

kurus said...

salam ramadhan dikk

akk x terawih punn huhuhu .. x boleh

Unknown said...

salam ramadhan..slmt bertarawih..

TiranaAduka said...

# sis ieda
# izan mama mia

Thanks.....

Unknown said...

syahdu betul.. :)

salam ramadhan.. :)

Maiyah said...

salam ramadhan
kenangan dlu apalagi ttg puasa
mmg segar dlm ingatan kan

TiranaAduka said...

#Nurlyla Salam ramadhan jua

#Maiyah
memang sukar dilupakan....
sronok gak...

Ikhwan Suhaimi said...

Ngeh3... saya bnyak main masa kecik2 dulu.

BlogS of Hariyanto said...

selamat sambut bulan suci Ramadhan..mohon maaf lahir batin :)

Koding said...

Salam Ramadhan Al-Mubarak..

Chenta said...

kenangan yg ada
kenangan terindah
atok
emak abah
and motorsikal ...

salam Ramadhan ..:)

TiranaAduka said...

#Ikhwan Suhaimi
sama je.....kalau saya jumpe sekutu sekutu saya..

# BlogS of Hariyanto
Terima kasih sahabat...begitu jua dari saya pada mu

#Koding..
Terima ksih...buat koding jua di tujukan..


#LiNda
Terima kasih