Sedih | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, July 11, 2012

Sedih

Menangis aku.......dalam dakapan mak........
"Mak mintak maaf......." itulah ucapan dari mulut bondaku yang kucintai....
"mengapa mak.......!!!!!" aku serba salah........
" Mak gunakan duit yang kau beri...buat beli baju sekolah adik-adik kau,bayar yuran peperiksaan adik kau, belanja dapur, bayar bil api dan air...." jelas mak panjang lebar...............


"Jadi.......................?" tanyaku.....
"Duit kau dalam BSN tinggal 4 ribu lebih je yang tinggal....." jelas mak...
Aku ternganga..........................



           Itulah detik ...ketika aku meminta wang yang ku kumpul selama 3 tahun......pada mak......Buruk siku la aku nie...dah bagi mintak balik.....
Bukan abah tak beri duit atau lepas tangan.......abah seperti biasa akan memberi belanja dapur pada mak dan bekerja seperti biasa..........keluarga kami besar...adik beradik semuanya tujuh orang.......semakin lama semakin meningkat perbelanjaan.....Dalam diam rupanya aku dapat membantu keluargaku...Syukur................................




          Di Suatu petang sedang mak ku mengadun tepung untuk membuat kuih lapis...aku mengusulkan niatku untuk membeli sebuah motorsikal......dalam simpanan aku tak banyak anggaran ada RM 2 000 lebih saja.........
Terkejut aku tat kala mak ku teresak-esak  mengalirkan air matanya........aku hampirinya.....ku capai tangannya berlumuran tepung basah bewarna merah ku cium tangannya dengan kemaafan ku pinta.....tanpa putus..........




TiranaAduka
          Dengan senyuman aku memandang wajah makku.....ku sapu air matanya dengan tanganku....
"Banyaknya mak.......!!!!!" bicaraku......
"Tak sangka hingga ke jumlah itu....".....ku ingatkan setiap kali ku beri habis  diguna.....begitulah dlam ingatanku...............Rupanya mak ku simpankan di dalam BSN ku.....pada akhir bulan setelah semua perkara selesai......


           Aku keluarkan RM2,000 sahaja untuk keperluanku......dan selebihnya aku halalkan ku beri pada makku...kini jumlah yang tertera di buku BSN ku tinggak RM23.00 lebih sahaja......aku sedih untuk menggunakan duit tu.....sekian lama makku meyimpan..............




       Bankku adalah ibuku.......

10 comments:

Anum said...

sedihnya

TiranaAduka said...

#Anom..
mengalir air mata juga nie

Unknown said...

soal duit nih sush la nk ckp...

TiranaAduka said...

#5zol...
Tu la pasal.........
memang bab nie adussssssssssss.....

IntaNBerliaN said...

sedih lak baca... sampai xtau nak komen apa..

TiranaAduka said...

#IntaNNerliaN
thanks sudi singgah

~~su manje~~~ said...

salam bro..........
nice entry tu

TiranaAduka said...

#Sumanje
Thanks sumanje blogger otai...

Thanks sudi singgah...

Ikhwan Suhaimi said...

Entry2 kat sini umpama cermin penyedar, untuk saya sentiasa bersyukur dengan apa jua bentuk rezki yang datang.

*thanks for all the entry !

TiranaAduka said...

#Ikhwan Suhaimi

Thanks so much bro.....
TiranaAduka.....menulis berdasarkan pengalaman silam....
Kisah suka duka penghidupan sebagai catatan untuk ku merenung kembali....
Mungkin boleh buat anak cucu ku..........