Pemanduan Kereta | Tirana Aduka
Custom Search

Saturday, July 21, 2012

Pemanduan Kereta

Berbuka puasa memang saat yang paling di nantikan bagi mereka yang mengerjakan rukun islam yang ketiga ini....

Aku...membuat persiapan ala kadar memandangkan keadaan aku yang belum sihat......
Isterikulah yang berhempas pulas...dari pagi berbelaja hingga menyediakan juadah untuk berbuka di rumah atok.......I love you mama deknor

Telah ku nasihatkan agar tidak payah bersusah payah .....
Bubur pulut hitam, cucur bawang menjadi hidangan untuk kami semua berbuka puasa di rumah atok...

6.30........dah gerak dari rumah menuju ke rumah atok....Dalam perjalanan yang telah di jangkakan sesak...
Dengan perlahan isteriku memandu........Biasalah kalau kita panadai memandu ...isteri yang pandu tentunya.......ada yang tak kene.....Almaklumlah bukan kita yang
pandu....
Aku sering membebel.......untuk membrek dari jarak jauh.....
dan......kawal had laju yang di tetapkan..Beri singnal dari jauh sebelum masuk simpang....angkat tangan jika kita di berikan laluan....( bahasa isyarat terima kasih).......dan banyak  lagilah...........Bukanlah isteri ku ini.....baru mempunyai lesen......pengalaman dia memandu dah masuk 10 tahun.........hari hari berkereta........kat town lagi.....Aku pula jarang berkereta.....lebih suka ride...slow slow...jiwa bikers la katakan......

Kalau nak bercerita tentang bab pemanduan......mesti Ngeri.....
Zaman bujang ku ...aku membawa tri-Plate...( plate Gantung)...membawa kenderaan baru dari  satu lokasi  ke pelabuhan...sebiji demi sebiji......kene laju untuk mendapatkan banyak kereta....Jadi...aku terlibat dalam 8 kemalangan maut...dalam tempuh setahun....Alhamdulillah aku selamat.....Bayangkan.....kereta berpusing.....remuk separuh...terbalik tayar empat biji di atas....masuk paya....dan kemalangan sesama rakan sendiri.....
Semua itu aku ambil ikhtibar.....

Kereta baru yang keluar dari kilang ...setelah lulus semua ujian....pada meter k/MH...baru 9km...Tangan pertama melenjan kereta untuk dihantar ke pelabuhan adalah aku dan rakan-rakan.....
Pada mulanya memang extrem......lama-kelamaan....biar lambat asal selamat.....biar dapat sikit asal nyawa tak melayang free.....




*Buat adik-adik ku.....aku sayang kamu semua......

0 comments: