Perbincangan Mak Dan Abah | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, July 25, 2012

Perbincangan Mak Dan Abah

Selesai solat Is'yak.....abah memanggil ku ke dapur..mak ada ketika itu...di meja makan.... aku mak dan abah....adik-adik pergi mengaji...belum pulang...

"Mak ko dah ceritakan semua pada abah...." abah membuka bicara
"Dah cukup duit simpanan..?" tanya Abah...
"Ada sikit..."  jawap ku dengan nada perlahan...
"Berapa.?"
" Tujuh ribu lebih aje...." jelasku dengan nada hiba....
"Malam lusa abah dan mak bercadang nak pergi rumah Zurin....." kata abah...
" Bukan Zurin........ZU....RI...NA.........!!!!" mak betulkan...dengan sebutan yang jelas satu persatu...sambil memandang aku...
"Ha ah....Zurinah...abah dan mak nak berbincang.......pasal hal korang ni....nanti ko bagi tau mereka yang
kami nak datang ...ko tuliskan alamat rumahnya kat kertas nie...esok abah nak cari"   Jelas abah
Aku hanya menganggukkan kepalaku......sambil menulis alamat Zurina

      Selesai perbincangan ringkas....aku segera ke pondok telifon........( pondok telifon kuning oren) aku menelifon Zurina dan memberitahu tentang hajat mak dan abah aku........
Tempoh yang ku minta pada Zurina......belum tamat...masih ada 2  hari lagi......bak kata orang penantian satu penyiksaan.......macam aku siksa dia pula.....
"Syukur alhamdulillah.......saban waktu zu berdoa...bang..." sahut Zurina dikala aku memberitahu abah dan mak nak datang...

      Tak lama berbual di telifon.......aku segera pulang.....Ya.....aku mencintai Zurina.....setelah lama aku dicintainya......aku dah mula sedar sejak berbual dengan Mak...mak yang buka pintu hati aku untuk aku menerima Zurina......Bodoh betul aku ketika itu...hal macam tu pun tak pandai....mungkin ini pengalama pertama buat ku.......

Sedikit mengenai aku.........
     Aku membahasakan diri aku pada Zurina....dengan "AKU" dia membahasakan dirinya dengan "ZU"
Aku anggap dia sama dengan rakan-rakan ku yang lain...bila berbicara...aku lebih senang dengan perkataan "AKU"........amatlah jarang untuk aku memanggil ZU........kejap akau panggil dia ZU...kejap Engko......selamba je aku....buat muka macam tak bersalah je.....Dia memanggil aku abang....aku tak suruh...tapi memandangkan usianya muda setahun dari ku .......aku ok je....
Sebab di awal perkenalan niat ku hanya untuk bersahabat...tak nak mesra-mesra,,,tak nak ada bibit-bibit cinta......nak kawan ....serius ni............

     Aku nie......jenis yang tak pandai nak tunjuk makwe depan member-member....nak bawak kehulu-hilir....aku bukan jenis yang  begitu...........begitu juga dengan rakan yang lain......seperti tiada apa yang berlaku.....Kalau lepak kat jambatan...hanya berbual kosong je sesama kita....tak sentuh pun soal makwe, buah hati......dan kekasih....almaklumlah  rock beb...

     Walaupun kami nie nampak rock.....nampak  macam muka tembok je........duduk kat jambatan di kala letih seharian bekerja..........kami semua ada memegang satu jawatan besar....bagi aku kira besar la.....
Bilal, Siak....Menguruskan Jenazah dan Imam 3...... ( sebagai pembantu) kehadiran adalah wajib...ada sesiap pembaca disini pernah sandang jawatan tersebut..?  kompom tak de...kan.......
Mana tak terpegang jawatan tu....dah Ayah masing-masing yang sandang...nak tak nak .........................kene ikut....aku pula dari atokku........mulanya degil  gak...alasan macam-macam....kerja lah... letih la...mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi......Dan.....siapa lagi pelapis yang nak gantikan mereka yang dah uzur....cuba fikirkan.....

     Masa yang dijanjikan telah tiba.....mak dan abah menaiki kereta Datsun 1200Y.....pada masa tu warna kuning..kalau aku tak silap...buruk je....kereta tu...tapi syukur..abah mampu beli......
Sebelum mak dan abah berangkat ke rumah Zurina....Mak menunjukkan aku sesuatu....
Sebentuk cincin ....ringkas bentuknya..      Mak kata .."Nie mak yang pilihkan........ mak agak-agak je saiz nya..kalau tak muat nanti suruh dia bagi balik  tukarkan..." Jelas mak....

Aku tak berkata apa.....cuma.......

"Untuk apa cincin tu...?
"Mana mak tau saiz jarinya....?
"Bila aku bawa balik Zurina ke rumah ni...berjumpa mak...?
"Bila aku bagi duit pada mak suruh beli cincin..?"
"Kata nak bincang je...nie dah merisik sekali...apa halnya..?
"Aku macam tak nak kawin je........."

    Macam-macam soalan timbul di fikiran aku......aku redha jelah......
Lama juga aku menunggu kepulangan abah dan mak...tak senang duduk.....solat pun ...terbayang dalam fikiran...apa mak dan abah  bualkan.....kurang kusyuk sikit...serius aku kata..... pada masa tu.......

Bunyi orang menutup pintu kereta .......menyebabkan aku terjaga dari lena.....terkejut  dengan bunyi yang kuat....
Ake terlelap di ruang tamu...lalu aku bingkas bangun.......oh...mungkin mak dan abah dah balik.......bisik hatiku....
Segera ku bangun dan membuka pintu....... kulihat mak melangkah naik...abah di belakang........bersambung

14 comments:

Ikhwan Suhaimi said...

Ceittt main sambung2 plak... dah suspen dah tu. hahahha

TiranaAduka said...

#Ikhwan Suhaimi
salam bro....Sabar bro...
Dari malam tadi berdenyut-denyut kaki nie......sakitnya tak terperi...mood nak tulis dah kurang...kene rehat jap.....

Sabar ye Ikhwan Suhaimi ......

Kesuma Angsana said...

ala... citer sambung2 ni yg malas ni.. ! apapun ttp follow ye

TiranaAduka said...

#Kesuma Angsana
tak pe sis no hal...by the way..thanks..


* sakitnya tak terperi....nak ,akan ubat tadi sahur dh makan......

Mario said...

sakit kaki sbb gaut ke..hehe
citer benar ke ni...tp mmg kompom le tak penah pegang title3 tu tp title muka tembok mmg pegang...keh3

Khairul Asrol said...

alaaa bersambung lagii .. hmm .. :D

TiranaAduka said...

#Mario
Bukan gout la bro....operation....masuk besi....ada dalam blog nie...
Betul......Cebisan kenangan lalu...

# Khairul Asrol
Yup.....
sabar erk...kurang mood saya mak tulis akibat berdenyut-denyut kaki nie....sakitnya tak reda....

Ikhwan Suhaimi said...

La... sakit ke, patut la.. Get well soon T.A!

TiranaAduka said...

#Ikhwan Suhaimi

ye bro...aku dalam kesakitan semalam....
Syukur hari nie dah kurang sikit.....
malam tadi ambik ubat power....koma terus aku
Thanks doakan....

~~su manje~~~ said...

stedy la uncle.........
su suport blog uncle.....

ninest123 said...

ray ban sunglasses, louboutin, oakley sunglasses, nike free, kate spade outlet, air max, michael kors, longchamp outlet, louis vuitton outlet, louboutin outlet, nike free, longchamp outlet, air jordan pas cher, ugg boots, tiffany and co, nike outlet, sac longchamp, tory burch outlet, nike air max, louis vuitton, longchamp pas cher, polo ralph lauren outlet, oakley sunglasses, jordan shoes, replica watches, uggs on sale, louboutin shoes, ray ban sunglasses, prada handbags, ugg boots, oakley sunglasses, louis vuitton, tiffany jewelry, oakley sunglasses, louboutin pas cher, christian louboutin outlet, replica watches, polo ralph lauren outlet, burberry, nike roshe run, nike air max, ray ban sunglasses, chanel handbags, cheap oakley sunglasses, louis vuitton outlet, prada outlet, louis vuitton, gucci outlet, longchamp, ralph lauren pas cher

ninest123 said...

lululemon, kate spade handbags, michael kors outlet, replica handbags, hermes, michael kors, ray ban pas cher, tn pas cher, nike blazer, burberry outlet online, nike free run uk, true religion outlet, timberland, vanessa bruno, ralph lauren uk, new balance pas cher, michael kors, burberry, ray ban uk, coach outlet, true religion jeans, hollister pas cher, north face, oakley pas cher, air force, ugg boots, true religion jeans, abercrombie and fitch, nike roshe, sac guess, vans pas cher, lacoste pas cher, mulberry, coach purses, coach outlet, true religion jeans, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors outlet, michael kors, nike air max, hogan, converse pas cher, nike air max, hollister, ugg boots, north face, michael kors, nike air max

ninest123 said...

insanity workout, mac cosmetics, hollister, gucci, timberland boots, celine handbags, longchamp, vans, mcm handbags, valentino shoes, nfl jerseys, herve leger, asics running shoes, beats by dre, hollister, instyler, ray ban, nike roshe, ralph lauren, hollister, ghd, louboutin, abercrombie and fitch, nike air max, converse outlet, new balance, reebok shoes, soccer shoes, baseball bats, p90x workout, nike huarache, babyliss, birkin bag, nike air max, giuseppe zanotti, nike trainers, lululemon, ferragamo shoes, iphone cases, oakley, soccer jerseys, vans shoes, bottega veneta, wedding dresses, chi flat iron, mont blanc, converse, north face outlet, north face outlet, jimmy choo shoes

ninest123 said...

doudoune canada goose, bottes ugg, ugg,ugg australia,ugg italia, moncler, replica watches, louis vuitton, canada goose uk, thomas sabo, canada goose, toms shoes, moncler, pandora charms, canada goose outlet, sac louis vuitton pas cher, supra shoes, moncler, montre pas cher, canada goose, canada goose, moncler outlet, swarovski, ugg boots uk, links of london, ugg pas cher, moncler, lancel, canada goose outlet, karen millen, louis vuitton, barbour, pandora jewelry, wedding dresses, coach outlet, juicy couture outlet, marc jacobs, louis vuitton, juicy couture outlet, pandora charms, louis vuitton, moncler, hollister, barbour jackets, ugg,uggs,uggs canada, pandora jewelry, moncler, canada goose, swarovski crystal, moncler