ADIK BONGSU - TiranaAduka | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, October 10, 2012

ADIK BONGSU - TiranaAduka


ADIK BONGSU

Hujan lebat yang teramat sangat pagi ni........jam aku lirik.....sudah menunjukkan pukul 4.30 pagi.....
aku tak dapat lelapkan mataku.....bunyi hujan yang mengenai bumbung zink rumah ku sudah cukup menenggelamkan suara jika berkata-kata pada waktu itu.....
Niatku untuk berjemaah subuh di masjid......terpaksa aku simpan......nasib baik semalam dapat ke masjid...kalau tidak cuak juga aku rasakan.....sebab...solat berjemaah di masjid......aku akan rasa FEEL pada hari tu...bestttttttttttttttttttttttttttttttttt sangat..... hinggalah ke hari ini.....Insya-Allah...selagi di izinkan olehNya...amin amin amin...

Walau hujan melanda  pagi tu...aku tetap kebilik air untuk aku bersihkan badanku...biar pun sejuk bagaikan air batu....sebab aku  menggunakan air kolam......tetap aku basahi tubuhku......
Selesai solat subuh............aku tadarus sedikit...............sangat sedikit hehehehhehehe.....(Mood tak de...tapi paksakan jua...........)

Setetika aku mendengar hujan sudah semakin teduh...hanya air yang renyai membasahi alam..... aku duduk di anjung sebentar...............
Sedar tak sedar.....jam sudah hampir 8.30...huhuhuhuhu...lama juga aku termenung...bukan aku berangan...sebaliknya...memikirkan tentang....aku...perjalanan aku yang semalam,kelmarin dan minggu lepas...aku suka muhasabah tentang aku...........cari kesilapan atau apa yang kurang dalam diri aku......
(Jika aku termenung lama)

Tiba-Tiba....

"Aku tengok abang macam nie je tak de perubahan..." Adikku
Perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.....................cantik bahasa bagai di kata....indah sungguh tutur di kata....................
'Abang...........Abang buat la jualan langsung...ke........cuba berniaga ke.....ubah sikit kehidupan.." Adik
"Abang tak nak berubah ke..........?" tambahnya lagi..........

Adik bongsu ku perempuan......baru join jualan langsung............naik mencanak.. hajatnya baik.. nak promosikan aku pada produk barangannya............. sementara dia nak sambung study.....dia masuk jualan langsung.......meating tiap malam minggu...bermotivasi betul....aku tengok semangatnya lain dari yang lain...bagus juga ada perubahan dalam hidupnya....tapi tak sangka......dia nak ubah pulak aku...ekekkekekekekkekeke
 Secara rasioalnya aku terima secara terbuka....
Mungkin dia masih mentah dalam soal kehidupan ini..........aku senyum pun tak.....

"Bla ..bal...bal........bla.....bla...bla..........." Adik
Tak sanggup aku nak tuliskan disini....apa yang di kata...tapi aku mendengarkan dengan penuh teliti...seolah-olah dia berjaya meyakinkan aku.... aku lihat matanya....hidungnya.......giginya....

Pandai adik aku berkata-kata..........meluahkan kata-kata yang hanya di hafalkannya mungkin...... aku tersenyum sedikit  di celah-celah motivasinya .....
Bagai pemidato...dengan gaya nya yang tersendiri dia berhujah..............
Adik aku dah dewasa dan matang juga...pandai dia.......

"Jap...jap........ tocangkan rambut abang........" Aku berkata.....setelah aku lihat dia agak letih...penat cakap berbuih-buih.....sesekala menarik nafas panjang.....

Sambung lagi.....bebelannya...sambil menocang rambutku...disisirnya..almaklumlah budak perempuan...memang pandai............tapi mak tocangkan aku lagi sedap..........hehehehheheheeeee......

"Abang dengar tak...penat tau cakap kat abang ni.." Suaranya tinggi sambil menyentap sedikit rambutku
"Adoi......slow-slow...sakit la......." Aku marahnya.......
"Bla....bla...bla..........." Adik
Aku seronok mendengarkan suaranya petah berkata-kata sampai tersasul ayat pun ada.....
katanya ...sambil dia nak motivasi aku ..... dia nak improve penampilannya...dalam meningkatkan dirinya.....ekekekekkekekekeeeee......

Aku ok je.......................
"Mak.....................!!!!!! OooooooooooooooooooooooooooooooMak......!!!! " Aku jerit
"Napa nak panggil mak........................?" Adik aku hairan
"Apanya kamu dua orang ni........" Jerit mak kat ruang tamu............
"Baby mak ni nak susu..........buatkan cepat.................." Aku jerit.......
"Abang............!!!!!!!!" adik aku marah
Lalu mencekik aku dengan tangannya.......
Perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....
perempuan tapi kuat gile....aku tergelak sambil menahan tangannya.......
"Sakit...sakit adoi.....ok ok ok ok kalah kalah kalah..." Aku merayu dengan kata yang terputus-putus
"Menyampah.................................malas nak kawan dengan abang.........."Adik

Aku terbatuk kacil ketawa sambil batuk.....pucat aku........
Bukan niat untuk memperkecilkan adik aku...cuma aku lihat begitu cepat masa berlalu......masih segar lagi aku yang bantu mak tukarkan kain lampinnya...aku cuci beraknya....aku buatkan susunya. suka sangat kalau aku yang buatkan......kalau abah buat dia minum tak abis.....mak buatkan malam dan pagi je......selebihnya kalau ada aku...dia  sanggup tunggu aku....... kalau aku sibuk di rumah.....agak manja sikit adik aku yang bongsu ni.......hahahahhahaha..aku dukung dan ku bawa dia ke tempat aku lepak........semua kawan-kawan aku kata comel........tapi sayang masih baby tak leh buat makwe...usik kawan-kawan aku...

Sekarang dah besar panjang........boleh wresling aku...adoi..................aku akan mengaku kalah jika dia  ajak aku beradu tenaga....awal-awal lagi aku angkat bendera putih......hahahahhahahhahahahhahhhhhaaaaaa....

Aku sayang semua  adik adik aku.................................LOVE YOU ALL SO MUCH>>>>>>>>>>>>MUAHHHHHH>>>>

TiranaAduka...........................sayang selalu











35 comments:

Anum said...

wow sweetnya
gambar biji getah teringat zaman kanak2

pakDin said...

kecik2 dulu kat kampung, selalu je main bijik getah ni..
makan bekal kat kebun getah lepas kutip getah beku mmg syok dan selera sbb penat..hehe

CintaZulaikha said...

hehehe, jarang tau adik beradik cenggini. bagusnyaaa

Kakzakie Purvit said...

Blood is thicker than water itulah jalinan kasih-sayang saudara yg lahir dari satu rahim yg sama. Kalau boleh mahu keindahan ini berterusan sampai bila-bila...

wahida said...

wow!! sweetnya adik beradik ni...

semoga bisnes adik berjaya...gud luck for her...

wantie said...

akak ada sorang je adik. beza 2 thn. Kami asyik gaduh je... tapi bila dah dewasa rasa mcm rapat pulak.

mungkin sebab banyak bergaduh membuatkan kami jadi rapat kot.

Anonymous said...

Sweetlh korang.

Ikhwan Suhaimi said...

Alolololo.... cuittnye !
Kalau x tgok pengomen pertama, saya ingat tu telur buung puyuh hahhaha

HeNRieTTa JoSe said...

Alaa sweetnye......tapi rietta xde abang yang sygkan rietta camtu....klu tewcik tewcik comei.....besar mesti chnatek kan.....

Ros said...

Asalam ziarah...

Miss Volvo said...

kite xde adik huuuuuuuuuuuuuhu TT

dZana said...

slm kunjung bls...

Anonymous said...

gigih KA membaca sampai sudah !

Jna marcello said...

alololo shweet nyeeee bestt je dpt adik beradik cmni kan??? ;) I LIKE!

Nik said...

alahai..sweet nya korang ni.sis pun ade 4 adik dan syg semua adik sis..hehe

Unknown said...

ohhh tak penah pulak tgk biji getah

Staff Administrator said...

So sweet .. :)
Terenyuh hati ini membaca nya.. :)

Staff Administrator said...

So sweet .. :)
Terenyuh hati ini membaca nya.. :)

fifie said...

Untung lah ada abang ke kakak fie tak sure. Sorry. heee

Nizam.Ariff said...

Salam,
singgah di sini.
biji getah sungguh mengembalikan nostalgia..

IntaNBerliaN said...

rasa macam sweet je.. :-)

IntaNBerliaN said...

rasa macam sweet je.. :-)

Icahbanjarmasin said...

Ziarah malam bagus kali articlenya..I like it.

sal ya said...

si comel sudah besar.

Unknown said...

saya takdelah pengalaman dgn biji getah..
tadi igt pic telur puyuh tadi..hehehehehhee


seronok kan teringat ttg kisah lama :)

Cik Puan said...

wwwaaahhahahahaaa....best nyewwww.Adik brdik sweet gitu^^

OKje said...

Mati-mati Okje ingat Tirana Aduka ni pompuan tau....he..he..

Tapi biji getah tu selalu jadi mainan OKje masa kecikkecik dulu!! nostalgic sungguh!

.::: Princess MOMOY :::. said...

wahhh...kiut jer momoy baca =)
dear TA sayangkan adik2 mak abah ...sanagt2 sweet lah

KakNi said...

ingatkan entry ini ada kena mengena dgn biji getah tu... siapa tak sayang adik dan adik mana yang tak sayang kat abang, gaduh macam mana pun tetap sayang...

Murni Alfathunnisa said...

macam tu la adik beradik.....kelakar..fun....gaduh2 dan usik2 tu perkara biasa.

air dicincang tak mungkin putus....

Cik Ai said...

hehehehe
suwittt lah TA :)
niat adik pnya lah baik skali kan dah kena cekik.hahaha

nmpk sgt close adik bradik bila gurau2 mcm tu..best dpt abg mcm TA..

Kira Sakura said...

kelakar je hihihi.. bab tocang rambut tue kan. tingat abg saya dlu dia rambut panjang. tp rambut dia lagi cntik dari kami adik badik gegel nie hihihi

aku HaniAsyira said...

sy ada abg sorang tp xmcm ni.. tp ok lah.. =)

biji getah.. teringat zaman kecik2.. suka kutip

Syamimi Saad said...

bestnya ikatan kekeluargaan yang erat sekali..sukanya dgar cerita ni.. :)

*eh, bji getah tu teringat pula masa balik kmpung kt johor msa kcik2 dulu, selalu kutip..pastu tinggal gitu..hehe

QasehnyaRania said...

terhibur baca n3 ni..betapa kasihnya abg pada adik2..

sebagai kakak sulung memang akan terkenangkan semua tu..
adik2 pula lelaki..

bila dah tiada terasa sangat ..
al-fatihah buat arwah adik