TERASA HATI JUGA AKU | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, October 14, 2012

TERASA HATI JUGA AKU


Kunci motorsikal cabukku biasanya aku gantung di paku, memang dah tabiat aku  dan aku ada buat 5 batang paku khas untuk aku gantung kunci-kunci di rumah selain nampak kemas ianya mudah untuk mencari, aku akan bising jika ada sesiapa meletakkan kunci merata-rata... pagi tu aku dapati kunci motorsikal tu sudah tiada . Tempat paling kanan biasanya aku gantung kunci ku itu..

Lepas balik dari solat Isyak malam tadi aku gantung disini.. kalau bah nak guna abah akan beritahu aku..  adik-adik aku amatlah jarang nak guna motorsikal di sebabkan cabuknya motorsikalku itu ,  siapalah yang sudi..


"Rasanya malam tadi aku gantung disini....!! tapi siapa yang ambil..?" Suara hatiku
"Mak..!!!!! Ooooooooooooooooooooo mak..!...mak nampak kunci motor aku tak..? " Jerit aku pada mak yang berada di dapur
"Haah...!!!!! tadi adik kau ada beritahu mak dia nak pinjam.." Terang mak..dari arah dapur

Adoi...ni mesti kerja adik lelaki aku yang nombor tiga tu.....Lepasan Diploma baru sahaja dapat kerja ..agak jauh juga tempat kerjanya dari rumah ..kalau hari-hari biasa dia akan bersama kawanya pergi ke tempat kerja..tapi hari ni mengapa tak pergi sama..?
 "Ah.! " Cebik hati ku
Aku dah tak fikirkan tentang motorsikal dan adikku.. sebaliknya memikirkan bagaimana aku nak ke tempat kerja..

Aku  bergegas ke pondok telifon kuning oren     aku telifon Ramin..Syukur dia belum berangkat kerja lagi..aku menyatakan hasratku untuk menumpangnya.. Ramin sahabatku bukanlah mempunyai kereta tapi sama seperti aku cuma motorsikalnya agak ranggi RX-Z hahahhahahaaa....

Jam 7.45 Ramin tiba di perkarangan rumah aku.. segera aku mengenakan helmet MAGNUM  tanpa bersuara...di pandu motorsikalnya pagi tu dengan deras..aku tak takut sebab kami dulu bekas-bekas pelumba Batu Tiga..huhuhuhuhuhu....( Jangan ikut aksi Ramin)

Ramin sahabat ku amat prihatin tentang penjagaan motorsikalnya...bagaikan isteri di buatnya..kalau bab kilat tak payah cerita...sentiasa bersinar sedikit calitan habuk pun tak ada..dan bukan setakad kilat  , keadaan enjin dan modifikasi yang di lakukan pada motorsikalnya juga baik dan selesa di pandang mata.. hanya bunyinya yang agak bingit sedikit bagi aku la..Kalau nak cerita bab jatuh motor ...em....dah lali masa kat batu tiga dah tahu rasa sedap dan nikmatnya jatuh.. itu di litar..banyak langkah-langkah keselamatan yang ada..pun sakit dan hiruk pikuk apa lagi kalai jatuh di jalan raya... PASTINYA tak nak..!!!!!!!!!!!! Jauhkanlah kami

Ya Allah selamatkanlah perjalanan Ini amin.yarobalalamin

Berhati-hati di jalan raya itulah yang sering mak ucapkan pada aku...pesanan itu aku katakan kembali pada Ramin semasa aku lihat banyak kereta di hadapan.. Biasalah keadaan awal pagi semua insan bergegas ke tempat kerja.Bertaburan di muka bumi seawal pagi...

Walaupun tempat kerja Ramin dan aku berlainan arah dia sanggup membantu,,,syukur aku mempunyai sahabat...ini masa aku       masa dia kan tiba juga satu hari nanti dan aku akan simpan memori ini dalam hatiku...

"Ko nak balik macam mana nanti ..? Soal Ramin padaku
"Tak tahu lagi.." Jawab ku
"Pukul Tujuh ko tunggu aku kat sini sebab hari ni aku nak O.T ( overtime ) sikit..." Pelawa Ramin
"OK....." Aku .. sambil menuju ke pondok pengawal keselamatan untuk Punch card..


42 comments:

Myra Jay said...

Mungkin adik tu dia kalut kot nak p kerja tu yang 'pinjam' moto tanpa diberitahu :)

MystoryPic said...

mesti adik tu terlambat bangun... dah kena tinggal ngan kawan.... terpaksa la naik motor cabuk tu...

azie namico said...

Motosikal cabuk siapa lah yg sudi...tapi ramai yang nak menunggangnya kot...

NoEn said...

nasib baik ada ramin

Miss Volvo said...

biasa la adik2 moto kite moto dia jg :P

mama aini said...

kan adik beradik..ehem adik TA ingat pinjam motor tak payah beritahu abang dia.. :)
elok guna motor cabuk je..takde keinginana nak merempit..baiknya hati ramin..untung ada sahabat mcm ramin kan..

kiera'sakura said...

tingat jugak ke osmate saya. sanggup bawak kesana sini masa Nurul Iman saya sakit ritu. seyes sangat terharu

.::: Princess MOMOY :::. said...

oh. dah lama tak guna public phone.
hmm... last guna seingat momoy zamn study dulu
rindu pula bila baca entry nih

hainom OKje said...

Bersyukur kerana mempunyai sahabat yg sudi membantukan TA...

amranaiman said...

waalaikummussalam tirana.. semoga semuanya baik2 shj :)

Iffah Afeefah said...

sedih lak bace

untung ade shbt begitu bukan?

cik azLyzah⊙.☉ said...

seb baek ade ramin^^

saniah said...

Kawan masa senang ramai..tapi masa susah baru kita tahu mana kawan yg blh dipanggil sahabat...
Membalas kunjungan TA ....teeima kasih sudi berkunjung ke blog akak ya :-)

eita said...

cabuk pun tetap motorsikal jugak...

ita pun suka buat paku banyak2 untuk gantung kunci..

Hanif Idrus said...

Bagus si Ramin ni.....

Shasha Yacob said...

bagus lah ada kawan macam si ramim. eh, ayat engko boleh dibuat novel dah tau. hehe

anak baik said...

tak apalah yang pinjam motor itu adik sendiri

Cik Muda said...

belikan satu moto kat adik..huhuhu~

Nor Zilla Sensei said...

motosikal cabuk tu macam mane ye?huhu
banyak2kn bersabar.. sekali sekala berkorban demi adik tercinta.hehe

CintaZulaikha said...

taperlah, yg penting dah dpt gi keje jugak kan. sekali sekala jek, jgn terasa hati pula..

Kakzakie said...

Tuku keretolah dik seng cilik pon orak opo. Kakak ngeri ndelok bocah-bocah nugggang motor...

kak ina kl said...

sekarang ni motor dah jadi keperluan..mudah dan menjimatkan..tapi jangan nak merempit udahlah

Kesuma Angsana said...

seb baik ada kawan sebaik itu !

fiza said...

Nak tengok motosikal cabuk tu...hehehehe...

BEst dpt sahabat mcm nih.

syiela said...

adik beradik selalunya camtulah...

nasib Ramin jadi penyelamat :)

cHeRyNa PiReS said...

Ramin...dah bernikah kah? Kalau belum...ada kosong?

Heehe.

wantie said...

kim salam kat Ramin tu yer. baik ati tul dia.

lepas kerja nak buat apa sampai kul 7.00 sementara duk tunggu si ramin tu?hehehe...upadte blog kah?

Jna marcello said...

alaaa manjaa nyeee adik pinjam je laa heheheheh ;D

Cikgu Ma said...


tak penah rasa naik RX-z...ranggi tak ?

Pokok Manggis Depan Rumah said...

kongsi moto adik beradik yea.. salah silap sikit-sikit biasa la adik beradik..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Tirana..untungnya ada kawan yg baik spt Ramin.Semoga persahabatan tu brkekalan hingga ke akhir hayat ya.

azizah :) said...

adik beradik biasalah.. dia anggap tak perlu bagitahu kot..hehehe

nasib ada kawan.. kalau tak..aduhh

IntaNBerliaN said...

nasib baik ada penyelamat :-)

are_lin@yu said...

mungkin dia dh lwt sbb tu dia pnjm kn..

Nor Zilla Sensei said...

nnt post gambar moto cabuk tu.huhu

Haryati Faizal said...

sib baik ada kawan baik kan? alhamdulillah...

KakNi said...

3 kali jatuh motor, yang last sekali tu siap beraya dalam hospital... motor cabuk, pasti menggamit kenangan...

missina said...

memang panas hati je kan org ambk moto tk bgtahu,,sabar jelah,,huhu,,neway dtg sini follow skali tirana,,;)

C'Jai said...

agak2 tahun berapa peristiwa ni..sbb pondok tipon kuning oren tu masih berfungsi...hehe..

Cik Aini said...

itulah gunana kawan kan..
nasib ada Ramen yg baik tu..eh masih pakai telepon kuning lag ke?apasal kat kaw st tggal dh di buang sumanya?

Sii Isni said...

itu foto gambar apa ya? >,<

ANNA MARIANA said...

bahagianya ada sahabat seperti rahim :)