AKIBAT DEGIL - KERAS HATIKU | Tirana Aduka
Custom Search

Thursday, October 4, 2012

AKIBAT DEGIL - KERAS HATIKU


Lumayan juga kalau aku ambik..............duit simpanan aku pun boleh naik cepat kalau aku dapat simpan dengan banyak...................... detik di fikiranku...ntah mengapa aku berubah hati fikiran mula menguasi aku dikala tu...bukan hatiku...

Tapi...adakah  halal dan berkat pendapatan aku itu........... aku tak lena tidur walau mata tu terpejam..........fikiran aku melayang sejauh ntah kemana.........pusing kanan tak kena pusing kiri tak kena...semua tak kena....

Pagi tu.... ..macam biasa aku ke dapur untuk mengambil bekalan makanan yang mak aku sediakan untuk ku...
Aku mendapatkan mak.... aku senyum pada mak........mak lihat kelakuan aku pelik......mesti mak syak sesuatu pada aku........
Memang naluru seorang ibu itu tajam......setajam pedang.........sekilas ikan di air ,tahu jantan betina....sekilas pelik kelakuan aku dia dapat tangkap ada sesuatu yang aku ingin ku sampaikan.... (I LOVE YOU SO MUCH MAK)aku bercerita tentang tawaran yang aku terima...dengan  gaji yang
lumayan ,waktu kerja yang singkat,tidak banyak keluar tenaga dan sebaginya...........Tanggapan mak pada aku betul.....tapi mak tak heran dengan kata-kata manis yang aku berikan   sedikit pun tak dapat merubah......................dia tersentak bila mana mengetahui..'SEBUAH KELAB MALAM"..............berubah terus raut wajahnya.......aku perasan....sebab aku pandang muka mak tepat........hari tu mak tak sempat nak tocangkan rambut aku.......

"Kalau ko nak pakai duit sangat...mak ada simpanan kat tabung haji tu...sekarang jugak mak boleh keluarkan.." Jawab mak aku dengan nada marah.. di akhir perbualan kami........aduh.................................. terkedu aku.. tunduk malu........ yang aku tahu........ itu jelah simpanan mak ...hajatnya untuk menunaikan haji bersama abah.......dengan simpanannya bertahun-tahun dia simpan.......sebab aku tahu akulah yang hantar mak ke bank tabung haji untuk dia buat simpanan.........aku salam dan cium tangannya....walaupun mak tarik muka......sempat juga di usap kepala aku dikala aku cium tangannya......(BAU BAWANG).....akibat menyediakan masakan di pagi tu.....aku ke motor cabukku.........Aku nampak abah........... aku meluru padanya...sambil meninggalkan motor yang telah hidup enjinnya seketika.....abah melirik pada aku.....

Soalan sama yang ku ajukan pada mak tadi.,,,,,,,,, ayat - ayat manis dan indah juga tak ketinggalan....aku dah katakan sebaik mungkin.....moga dapat memujuk abah pula.......sangkaan aku meleset......jauh tersasar........... Abah berkata...
"Hidup ini hanya sementara..... ada sekeping hati dalam badan ko..... jagalah elok-elok.." Abah berpesan ringkas dan padat...
membuatkan aku tak terkata............. adoi kena lagi aku pagi ni..................................aku salam tangan abah......i love you abah  mak......

Longlai dengan jawapan yang berkias oleh mak bapak aku......... dia suruh aku berfikir dengan waras dan matang................... Ilmu pendidikan ...........abah dan mak dah bagi secukupnya padaku. walupun aku tak de "KERTAS" macam adik-adik aku yang lain........tapi.............. aku telah di asuh sejak kecil dengan nilai-nilai murni dan ilmu agama yang padu ............... aku rasa mak dan abah sudah terlepas tanggungjawab terhadapku........................ keputusan di tangan aku..........
Aku tak menuju ke tempat kerja pagi tu...sebaliknya................aku menuju ke rumah Tuan Haji Imam Hambali tempat aku belajar mengaji..........................................kebetulan dia baru selesai solat DHUHA...

Waktu aku kecil aku di hantar mengaji di rumah Atok Acod...muqaddam hinggalah aku Qatam  Al-Quran.........Kisah aku tentang atok acod ada di sini ...selesai di sana aku di hantar pula mengaji di rumah Tuan Guru Haji Hambali.........Dialah rujukkan ku dalam hal agama selain mak dan abah..kalau aku muskil...aku akan rujuk padanya......
Orangnya sporting dan santai.................

"Apa yang membuatkan engkau berubah hati....:? Duit..." Haji Hambali
Aku hanya menganggukkan kepala tanpa suara..kerana malu......................
"Sebentar ye.." Haji Hambali....bangkit dari kerusi  lalu menuju ke dalam rumahnya sebentar
Keluar dengan membawa sebuah buku , lalu di berikan padaku...............
"Rasanya dah bertahun kau mengaji...................balik baca dan jika tak faham datang sini..." Katanya
"Terima Kasih........." Balas ku

Sampai di tempat kerja .- aku isi borang cuti...selama seminggu.....Terkejut BOSS aku.....nak tak nak...dia terpaksa  luluskan...sebab aku jarang ambik cuti......sampai  cuti bertindih-tindih tahun demi tahun...aku tak pernah ambik tahu...sampai pernah di suatu ketika aku di rayu supaya ambil cuti kalau tidak cuti akan hilang begitu sahaja kerana tahun baru bakal menjelang......aku buat dengar tak dengar je..................yang aku tahu selagi aku  sihat berdaya aku akan kerja......

Aku ke pondok telifon kuning oren......... aku memberi tahu hajat aku bersetuju untuk bekerja...dan aku akan memulakan pada malam minggu ini......Sampai di rumah aku terpandang buku yang Haji Hambali bagi pada ku.....aku hanya perhati kulit luarnya sahaja ..tak ku sentuh.............ku letak di sebelah bantal ku...............

Malam  Minggu - Selesai Solat Is'yak..aku bersiap...aku turun dan start motorsikal cabukku..............
Tak hidup pulak...baru tadi petang pegi kedai elok je...........minyak penuh............napa tak hidup...
Naik berpeluh aku men-YETAT..... baru hidup...... aku tak maki hamun dan aku tak pandai nak maki-maki....aku sabar dan cuba....
Aku keluar dari perkarangan rumahku..............

"GEDEGANG>>>!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!....aku di langgar dari arah belakang oleh 3 biji basikal......budak budak baru balik mengaji rupanya. mujur mereka tak luka.................nak ku marah kanak-kanak.............waktu aku kecik-kecik dulu lagi nakal..huhuhuhuhu.....
Mereka siap gelak-gelak lagi lepas langgar aku...aku tak ambil hati...lagi pun semua bebudak kecik tu aku kenal mak bapaknya.........

"Sori bang tak nampak..!!!!!!!" Pekik mereka beramai-ramai...

Traffik light Pekan.... la.............................pancit pulak tayar belakang......mana nak cari bengkel malam-malam nie..........alahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....... aku mengeluh dan berduka nestapa
Macam-macam hal....................apa lah malang sungguh nasib aku...aku mengeluh lagi.........di dalam hati...

"Ko nak gi mana ni..." Nash..
"Aku ada hal sikit.....motor pulak buat hal..:" Aku
"Aku tolak sampai rumah aku ...pastu ko naik la motor aku ni..." Nash

Mujur Nash lalu....................rezeki aku baik nampaknya..................... lama tak pegang RX-Z.....aku pulas...memang berdesup........tiba-tiba

"Lesen Encik....."
"Road tax..? " sambungnya...............
Pergh.....kat mana pulak Nash letak road motornya ni...adoi...............(suara hati ku berkata)
"Begini cik...ini motor kawan saya....motor saya rosak tadi, saya pinjam motornya.....terlupa pulak nak mintak road taxnya.." Aku berkata..

Dia kelihatan curiga dengan aku...
"Kalau tak de Road Tax.......kena saman encik.." Polis
"Motor ni ada road tax cik......tapi saya tak tahu di mana ..mungkin pada tuannya..saya ada hal ni...perlu segera......" Suaraku....
kalau nak aku ceritakan panjang.......akhirnya aku di saman atas kesalahan tidak mempunyai road tax. @ Insurance tak cover..bab lain tak de masalah.................1 jam aku merayu kat situ........saman jua dapatnya..

aku sambung perjalananku....menuju ke kelab.......
Aku parking motorsikalku agak jauh dari kelab....aku mangga( kuncikan) sporketnya....biasalah motor idaman......lagi pun aku pinjam......kena jaga elok-elok.......kalau hilang tak mampu den nak ganti balik...
hahahahhahahah........

Lampu neon dengan pelbagai warna menyinari pintu masuk muka kelab....cantik pandangan mata
Aku menuju kesana.........
"Agaknya inilah tempatnya" Bisik hati kecilku

Bertentangan di muka pintu kelab....aku di seberang jalan........aku perhatikan sepasang kekasih (mungkin) keluar dari situ.......dengan keadaan terhoyang hayang keadaan wanita itu....(mungkin mabuk) ...........di papah oleh lelaki yang berada di sampingnya..... aku nak  seberang jalan begitu juga dengan mereka....

Wanita tadi meluru terus ke tengah jalan....terlepas dari dakapan lelaki tadi...tanpa menoleh ke kiri dan kanan..............

"DUNG>>!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Sebiji kereta meluru dengan pantas dan melanggar wanita tersebut.......kejadian berlaku di hadapan biji mataku...............
dalam hati ku.
Ya..............ALLAH/..............................................."
Kereta yang melanggar tadi terus pecut laju.....aku mendapatkan wanita tersebut........begitu juga lelaki yang bersamanya tadi...........................

Tercungap-cungap dia untuk bernafas... seperti ayam yang baru kena sembelih.....biji mata hitamnya........ke atas.........ku perhatikan darah mula mengalir dari kepalanya aku segera tutup dengan tangan kananku...........lelaki tadi termengu sahaja mungkin tergamam.......dia hanya berdiri di samping kami berdua...tak mampu berkata apa hanya melihat temannya...

"Tahan satu kereta kita bawa ke hospital.." Aku menjerit padanya...........
"Dik.................................!!!!!!!!!!!! LA ILA HA ILALLAH........." Bisikku.di telinganya.....
harapan ku agar dia bisa menyebut hatta di dalam hatinya................

Dia berjaya menahan sebiji kereta...........................mujur ada yang sudi membantu di tengah-tengah kota metropolitan yang indah ini.........

"Dik angkat .......masuk dalam kereta tu." Pinta lelaki tadi ...
"Mana boleh saya angkat...saya tengah tahan darah dia ni......" Aku herdik lelaki tadi
"OK OK........" Balasnya...
Aku hanya tumpukan pada tanganku.....aku menahan....sekuat yang boleh......habis tanganku berlumuran dengan darahnya.......................

Lelaki tadi mendukung teman wanitanya aku hanya mengikut sahaja ...tanpa melepaskan tanganku...aku masuk ke dalam kereta tadi......sambil memangku kepalanya...lelaki tadi duduk di hadapan...............

"Kita bawak di  ke hospital yang dekat." Pinta lelaki tadi pada pemandu kereta....
" Aku berbisik ke telinga wanita tadi dengan ayat yang sama......tanpa putus......tanpa jemu.........
lelaki tadi menoleh ke belakang............................dia menepuk-nepuk dahinya.........mengkin tanda kesal..ntahlah..........

Aku rasakan peha ku basah.............................hangat darahnya sampai keseluar jean aku............sabar.....
Aku dah tak fikir urusan aku tadi...yang ada dalam hati aku .....semoga wanita ini selamat....

bersambung


Mungkin Anda Terlepas Pandang Post Ini

  • Kelas 1 Merah- Sekolah Rendah TiranaAduka

  • 41 comments:

    Anum said...

    great suka baca

    pinky said...

    entry yg pjg...nsb kat opis xde sapa...hehehe....

    Puan Awin said...

    salam khamis yg duka? nape nya?

    Jna marcello said...

    pjgggggggggg nye but it was nice entry ;))

    Nick Nashram said...

    bro, thanks pasal bagi idea tentang segmen tu..skng ni duk tengah rangka sikit2..70% hampir siap dah.

    bada tak idea lain nak bagi segmen tu menarik lagi?? mana tau kot2 saya tak terfikir.

    syiela said...

    tak sabar nak tau kisah selanjutnya.. adakah dia selamat

    nur anis said...

    berdebar tunggu sambungan..

    Nick Nashram said...

    insha allah, esok boleh tengok entri nama-nama pengomen tegar di blog nick nashram :)

    Anonymous said...

    nice n3 begitu dekat dihati KA

    nabila biela said...

    nice entry..well done fllow cini:)

    KakNi said...

    Ha? saya terkedu jua....

    .::: Princess MOMOY :::. said...

    banyak hint yang Allah beri tu
    hmm...live accident depan mata hint yang paling mahal

    sambung sambung sambung lagi dear TA

    .::: Princess MOMOY :::. said...

    tak tido lagi?
    isk isk
    buat apa ni tak tido lagi ni dear TA


    ~ dear kalau nak borak, taip kat shoutbox ye =)

    Unknown said...

    penuh isinye

    suke

    Unknown said...

    Bersambung aduyai !wanita tu mcm mana...selamatkah dia....cepat sambung...

    Unknown said...

    baca pelan2...

    maszull said...

    assalamualaikum Tirana..menarik n3 ni...:)

    Kakzakie Purvit said...

    Dik wes orak sabar kakak arek reti kepiye entk ea cerito ne...

    Allah wes ngaei petunjuk moh lungo kambek macem-macem ujian tapi lungo jugak yo. Emak/bapak mesti orak retilah ki.

    Orak opolah kakak arek mboco meneh lepas iki kepiye..

    Diary Naya said...

    Nice blog...

    kakrose said...

    TA..suspen jer citer.tak sabar nak tau citer seterusnya.jom kita tukar link..ngeee..

    sHiMi sHinHae~ said...

    pandai TA buat cite ^_^

    dhiashahida said...

    cerita ni best...xsabar nak tggu esudahannya..

    wantie said...

    good writing idea. buat orang nak baca selanjutnya,

    nanti sambung k.

    Anisayu Nastutik said...

    terhanyut rasa ikut masuk dalam cerita ...

    menarik sangat :D

    wahida said...

    wah...hebat....

    Dinas Aldi said...

    Huihhh siap bersambung la pulak cerpen ni. Err cerpen ka novel, hehee :)

    fizafantagiro said...

    hebat bercerita :)

    Pwincess said...

    Whoa. great =)

    نورعيم said...

    panjangnya tp kenapa bersambung pulak? cpt2 sambung ye.

    fieda said...

    ada sambungn nya ye..

    Murni Alfathunnisa said...

    kerana duit ada yang sanggup menipu walaupun nilai yang nak ditipu tu tak sebesar mana..dah hilang akal fikir soal halal haram dan keberkatan... nauzubillah..mintak dijauhkan.

    Sii Isni said...

    Hai, salam kenal yaa...
    oya saran nih, tulisan kamu akan lebih bagus kalau penggunaan tanda titik dapat diatur dengan lebih baik. Salam menulis, sobat. :)

    -meeSUPERGIRL- said...

    menarik. .

    THE AUTHOR said...

    Awak memang berbakat buat cerpen ni yek...ni kali kedua saya baca..best.

    CintaZulaikha said...

    nak jd pencerita jemputan dekat warna kaseh tak??

    ni link dia, http://warnakaseh.blogspot.com/

    ps: suda join cni, hehhe

    eita said...

    panjang tapi tak bosan

    sal ya said...

    musibah yang melanda ada cerita yang tersembunyi.

    Meneladani Rosulullah said...

    Semua pasti ada hikmah dan pelajaran yang dapat kita ambil dari berbagai pengalaman orang lain..

    Cik Puan said...

    Cik tau..tu petunjuk Allah :))

    Kira Sakura said...

    tue la Allah dah halang mcm2 pun dia degil jugak nak pegi

    Anonymous said...

    pastinya ramai yang menantikan kisah tuan ini....izin saya ambil Tuan