Kerana Minat Yang Mendalam | Tirana Aduka
Custom Search

Thursday, October 18, 2012

Kerana Minat Yang Mendalam

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

      Balik kerja aku terus sambung buat motorsikal atuk ku....kadang tu tak sempat naik ke rumah...suis ku matikan pada motor cabukku..adikku dah tak lagi mengganggu motor cabuk ku sejak kebelakangan ini...ntah apa agin dia... Aku perhatikan dia pagi-pagi dah menunggu seseorang di depan pintu rumah.. mungkin menunggu kawannya datang mengambilnya...


Habis berkecai motorsikal atuk aku kerjakan dari sebiji yang lengkap dan sempurna.... sudah ku leraikan satu persatu..aku asingkan  bahagian-bahagia dalam bakul-bakul kecil..besen  plastik pecah  mak punya menjadi mangsa aku...dah berlubang di bawahnya... tak guna aku ambil dan buat bekas barang motor..( motorsikal butuk atuk)
Aku tak pandai tapi  sifat ingin belajar membuatkan aku berkobar-kobar untuk memasang kembali motorsikal atuk....seperti sediakala...

Mengapa aku tak fikir untuk menghidupkannya terlebih dahulu..itukan langkah yang bijak sebelum meleraikan nya satu persatu.. itulah persoalan yang timbul setelah kesemua  bahagian aku leraikan...tinggal kerangka sahaja...huhuhuhuhuhu....alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan..

Nasi sudah menjadi bubur ...itulah ungkapan yang sesuai buat diri ku...Oh Tirana Aduka... tersilap langkah rupanya....pengalaman mematangkan aku....
Satu persatu bahagian aku cantumkan kembali seperti yang asal....bukan seminggu dua  tapi berbulan lamanya..kalau aku sedang khusyuk dengan motor....suara Maklah yang sering menyuruh aku berehat....

"Tak ke mana motor tu...ada kat situ juga..." Kata mak...

Aku akur dengan nasihat mak....terus aku cuci tangan tapi sebelum tu aku kemas sedikit supaya tak nampak berselerak...itulah sikap aku...

sedikit masa aku luangkan dalam seharian rutin perjalanan hidup ku ini....sedikit demi sedikit aku cuba perbaiki...Aku tak lupa juga meminta pendapat dan pandangan serta kepakaran Abang Lan...aku masih mentah dalam soal memperbaiki motorsikal...mujur Abang Lan tak jemu melayan kerenah aku ni..Syukur...

Abah kadang kala ada menghampiri aku semasa aku sedang khusyuk dengan motorsikal atuk...Hanya memandang sejenak dan berlalu pergi..tanpa kata... adik-adik yang lain tak berbunyiu langsung....seperti tiada apa yang berlaku..pada hal aku rasa..perubahan pada jadual aku..

Aku...lebihkan masa untuk motorsikal buruk atuk tu.....kurangnya aktiviti aku di Masjid....dengan alasan ku.... memperbaiki motorsikal...Alhamdulillah mereka faham......Waktu pengajian ku di rumah Iman Hambali juga aku kurangkan...Dalam seminggu hanya 2 kali sahaja daripada 5 hari aku menghadirkan diri....Semuanya kerana MOTORSIKAL BURUK ATUK KU

Lepak.... pastinya sudah tiada....hinggakan mereka ke rumah...takut-takut terjadi sesuatu yang tak diingini berlaku kepada aku.....Teriam kasih kawan-kawanku yang sudi mengambil berat tentang diri ku..... terdetik juga di hati ku.... sayang juga mereka pada aku ahaksss malu aku menulis ni...

Bak kata orang kepayahan aku .....hanya aku sendiri yang tahu....BUKU  USANG DAN ABANG LAN...dua sumber yang ku gunakan sebagai tutor ku......

Adakah aku berjaya...? atau seperti yang pernah Mak ucapkan..
Hangat-hangat taik ayam je...semangat aku ni....


Mungkin Anda Berminat
Belajar Hisap Rokok
Aku Belajar Mengaji Alif Ba Ta
Sekolah Rendah TiranaAduka 
Aku Bukan Bodoh Aku Ingin Belajar





24 comments:

Yana Aina said...

sabar itu kunci ... semoga berjaya ^^

Anum said...

betul2, berkat kesabarab

Tihara said...

as salam,

haah, kepayahan kita hanya kita je yg tau..susah nak luahkan kat org... :)

Ikhwan Suhaimi said...

Selagi ada kemahuan, insyaallah ada jalan.

*olahan cerita boleh buat novel dah :)

wantie said...

make sure bila tau dismantle kena l;au nak pasang semula. jgn smapai yg depan ke belakang dan yg belakang ke depan udah..

hehehe.. pernah gak terjadi . bila beli barang yg kena sambung sendiri. terkebil kebil tengok manual. tu pun salah jugak hahahaha...

Kakzakie said...

Agak-agak berjaya tak? Kalau tak berjaya malulah kan. Anak lelaki kena kuat usaha.

Kok orak entek-entek kakak wes orak sabar..

Miz Tia said...

masih belajar ya.
aku malah gak paham hehe.

Jna marcello said...

BERSABAR~!! apa pun benda kita nk buat mmg bnyk dugaan,ada jee yg xkna..tp kalu TA terus bersabar dan berusaha pasti berjaya..anggap laa kata2 mak tu sebagai cabaran ..fikir yg positive jeee okay TA! semoga berjaya

mamawaiz said...

terima kasih singgah blog saya..
salam perkenalan.

ieja amieja said...

usaha itu tangga kejayaan..
sabar itu jg kunci keimanan..
biar lama diusahakan..
pasti nnt hasilnya tdk mengecewakan..

Izan Ishak said...

salam singgah TA...

maaf ye sbb k.izan baru sempat singgah hari ni. lelaki dgn moto mmg tak boleh dipisahkan ye. sama je dgn anak2 sedara... suka betul kalau suruh betulkan basikal/motor. apapun sabar tulah yg paling penting kan!

selamat berjaya!

kiera'sakura said...

usaha tue tak bagus. cuma tak bagusnya bila semua amalan baik 'berdating' dengan Allah tue dikurangkan hihihihi

Jue Jaynee said...

dtg sini...n follow..
jemput ye ke blog jue

cik azLyzah⊙.☉ said...

InsyaAllah mesti berjaya punyaaa^^

syiela said...

InsyaAllah kuatkan semangat.. hehehhe baik betul kawan2 siap datang bertanya kabar lagi

Mieya Atiera said...

Semoga berjaya hehe :)

miz ruha said...

usaha tangga kejayaan...
teruskan berusaha dan bersabar jika itu yang kamu minat... ^_^

eita said...

chaiyo....chaiyoo

ricoademandana said...

just one word. Sabar.
sangat terinspirasi dari tulisan ini jeng. hehehe

Hanif Idrus said...

Sabarnya berbulan membaiki moto...hehehehe

Remy hazza said...

usaha tu kan tangga kejayaan...lagi lama nak mendaki...lagi byk ilmu yg kita dapat.....

hainom OKje said...

agak2 ambik masa berapa lama nak jadi sebijik motosikal balik...he...

QasehnyaRania said...

as-salam TA..
dah berjaya ke?

qasehnyarania dah datang..hihi
semoga terubat rindu ;D
maaplah lama tak singgah..
QA bercuti,blk kg mkn nuri..
tak sempat nak ngadap blog..hihi

TA sehat?

kembang elok said...

lu memang terbaik bro....