Masih Ada Harapan - TiranaAduka | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, October 7, 2012

Masih Ada Harapan - TiranaAduka


Kawasan Kecemasan _ 1st time aku nampak  kawasan kecemasan dan  keadaan  yang agak kalam-kabut ( huru-hara)  ketika berada disitu...... ku  lihat wajah wanita yang ku pangku ..aku sentuh perutnya dengan tangan kanan ku.........masih lagi bernafas tapi matanya pejam.......masih bernyawa lagi ....dalam hati berkata....(nyawa-nyawa ikan)
lelaki tadi membuka pintu kereta.. lalu segera ke kaunter kecemasan dan berpatah balik dengan troli pengusungan.....aku hanya perhatikan gelagatnya.......begitu juga
kami semua mengangkat wanita tadi dan letakkannya di atas troli......tanganku  (Tangan Kiriku) masih memegang kepalanya, tidak ku lepaskan........aku di bawa bersama ke bilik kecemasan....


Tindakkan pantas doktor yang bertugas ketika itu aku puji .....cekap sungguh.............memang dah kerja dia......tenang menguruskan situasi yang cemas bagi aku....dia membalut kepala wanita itu.....supaya pendarahan dapat di hentikan...aku mengundurkan langkahku ketika itu sambil memerhatikan

"Encik boleh tunggu di luar...." Salah Seorang Jururawat pada ku...
"Kat mana saya nak cuci tangan saya......?" Aku bertanya padanya
"Mari ikut saya..." Jawabnya

Aku di bawa ke sebuah bilik khas.......sejuk aku rasa...mungkin ekon (penghawa dingin)  yang di pasang kuat ketika itu.....aku tak tahan kesejukkan ..apatah lagi bila aku membuka kepala paip dan mula mencuci darah yang melekat pada tangan ,lengan dan seluar jean aku..........Jururawat itu menunggu sahaja aku di balik pintu  ...dapat aku melihatnya sesekali aku menoleh kebelakang...........dia memberikan aku sehelai tuala putih untuk lap tanganku... mungkin dia jururawat pelatih.... aku pun tak banyak nak tanya padanya....sebab aku mula memikirkan sejenak tentang aku......Aku..........ntah tetiba terlintas aku  ingin bertanya pada aku....diri ku sendiri.............

"Sudah siap.....? " Jururawat bersuara dengan lembut sambil tersenyum padaku...
Aku hanya angguk kepala je...dan membalas senyumannya
"Encik boleh tunggu di ruang sana."....sambil ibu jarinya menunjukkan arah yang aku kena tuju...

"Terima kasih." Ucapku pendek....
Memang ramai sungguh waktu tu....aku ...duduk di bangku.....sambil menarik nafas lega atas kejadian ini......Aku toleh kanan....depan belakang....tak nampak lelaki maupun pemandu tadi........
"Dah balik mungkin..." Detik hatiku............

Siapalah yang nak uruskan wanita tadi..? Aku bertanya sendiri............
Fikiran ku mula serabut sedikit...............bukan pasal apa.....aku cuba melihat tentang aku dari awal aku di rumah tadi..................ada sahaja halangan........ntah apa yang tak kena dengan aku hari ni.....
Aku rasa aku tak melawan abah mak...apatah lagi meninggikan suara pada mereka......SOLAT ku selesai..
Aku tak pukul orang atau tak menyakitkan hati orang...........Aku tak khianat orang..........Tapi mengapa aku di duga dengan ini semua.apa salah aku...............aku bermuhasabah tentang diri ku.lama juga aku termenung.sambil memerhatikan sepasang kekasih bermadu kasih di tempat kecemasan.........pergh.!!!!!! budak ni..........erm...............s%^^%$#%% geram jugak rasanya melihat gelagat mereka

Bahu aku di tepuk dari arah belakang................aku menoleh...rupanya lelaki yang bersama wanita tadi...

"Terima kasih dik......" katanya...sambil duduk di sebelah aku...
"Dia tu tunang saya.....kami baru habis menyambut hari jadinya di club tu..." Jelasnya
"Mungkin kami di luar kawalan ketika itu......."tambahnya...
Aku lihat mereka ni.........mabuk sebenarnya...sebab bau air setan memang kuat masa aku mula-mula dekati wanita tu......sang lelaki ni pun sama.....nak muntah aku...(maaf sebab guna bahasa air setan)..
Tu ..hak mereka bebas melakukan apa saja.......di bumi ini.....

"Saya dah uruskan semuanya di kaunter tadi......." Tambah lelaki tu........
"Nah dik...ambik ni..buat duit tambang balik nanti " Katanya sambil menghulurkan sejumlah duit yang agak banyak bagi aku....

"Bang...boleh tak hantarkan saya ke tempat tadi...maksud saya club tadi..." Pinta ku...
sambil menolah dengan kedua belah tanganku duit yang berada di tangannya.....
"Saya tak tahu jalan kat sini...ini 1st time saya datang kuala lumpur...................." aku berpura-pura...
"Sekarang ke dik.....?" lelaki
"Kalau abang tak keberatan.." Aku
Dia membawa aku ke sebuah teksi...disitu memang dah stanby 3 4 biji teksi kosong......

"Encik hantar saudara ni....ke alamat ini.....ni tambangnya....lebih simpan.." Jelas lelaki tadi pada pemandu teksi..sambil memberikan alamat yang di keluarkan dari dompetnya...

"OK...." Pemandu teksi.....
aku duduk di depan...sebelah pemandu teksi tadi.....
Lelaki tadi.......membuka pintu kereta....teksi......sambil menyelitkan sejumlah wang pada baju aku....kali ni agak kasar........................................
"Dik..................ambil dik.........tolonglah.............!!!!!" dia merayu....
"Apa ni bang...................."Aku....
segera dia tutup pintu kereta teksi dan berkata...

"OK...jalan jalan cepat..................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" Teriaknya tanpa segan silu........
tak mampu aku berkata apa-apa....ucapan terima kasih atau ayat untuk aku pertahan pendirian aku pun tak terucap............
Aku pun faham keadaanya....orang tersayang telah di timpa musibah.....berlaku di hadapan matanya....kalau dia seorang yang bijak dia akan menilai..apakah hikmah di sebalaik kejadian itu...

Abang teksi  ramah orangnya ...sungguh tak ku sangka...
"Kat K.L ni dik semuanya duit...............kalau ada duit semua jadi......." Pemandu teksi
"Kalau dia nak bagi ..ambik aje dik....tak payah jual mahal......" Pemandu Teksi
Mungkin dia ada terlihat  lelaki tadi menyelitkan sejumlah wang pada aku....tapi aku menolaknya.....
"hahahahhahahahhahahah..." Gelakku....
20 minit perjalanan dah sampai kelab tadi.......aku rasa tadi aku ke hospital ikut jalan lain...ni sampai sini balik ikut jalan lain.........

"OK bang Terima Kasih..." Kataku sambil menutup pintu kereta teksi
"OK dik.." Balasnya

Mood aku nak masuk kelab tu hilang terus................................bagaikan angin yang membawa hujan di suatu tempat untuk di turunkan seperti yang di arahkan oleh yang Maha ESA....

Aku menuju ke motor Nash..........................  Manggga pada sporket aku buka...suis ku hidupkan......aku balik..terus balik ke rumah aku.tanpa menoleh belakang...yang aku nak lihat adalah kedua orang tua ku..abah mak.aku tak nak tengok orang lain....................
Ntah mengapa aku hanya terbayangkan mak dan abah di kala itu..................
Sekatan lebuh raya masih lagi ada....tak ku sangka hingga ke pagi.....
Aku di tahan lagi............@#%#@
Dengan selamba aku berkata.......

"Tadi saya lalu sini encik dan saya dah kena saman..ini samannya panas lagi.....!!!!" Aku...dengan suara garang nadanya agak tinggi.....keras jugalah....

"Jalan........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"   POLIS

Selesai dia melihat surat saman tu...ayat kat atas tulah yang di sebut.......
jam 5 lebih waktu subuh pun akan tiba.....aku mandi......stanby nak ke masjid..........
Baju dan seluar jean aku rendam dan ku berus terlebih dahulu...takut mak sangka apa-apa pada aku nanti......................clear...........aku  iktikaf di masjid......dengan mengimbas kejadian tadi.........
Aku tak tahu keadaannya adakah wanita tersebut selamat atau sebaliknya......aku hanya mampu membantu apa yang terdaya...yang lain aku hanya berserah pada yang maha ESA ALLAH S.W.T
Sambil beriktikaf aku berdoa di dalam hati agar wanita tadi sembuh seperti biasa.......biarlah ALLAH yang menentukannya.....

Haji hambali lalu di hadapanku......bersalaman kami....dia hanya tersenyum tanpa berkata sepatah pun.........aku tak balas senyumannya......dia paham akan aku..............

Rock tetap rock.....

Kisah Tirana Aduka

mungkin ada yang minat
Aku Belajar Mencuri Pertama Kalinya Dalam Hidup
Aku Belajar Mengaji Mula Mengenal Alif Ba Ta
Permainnan TiranaAduka Ketika Zaman Kanak-kanak
Pengalaman Pertama TiranaAduka Di Sekolah Rendah
Darjah Satu Merah Nama Kelasku
Tak Pernah Dapat Nombor Terbaik Dalam Kelas

50 comments:

OKje said...

he...he... panjang sangat pulak citenya...

OKje said...

Luan hati luahan rasa
kita punya blog kita punya suka
orang lain, kalau tak larat nak baca
baca sekerat pun boleh juga
betul tak Tirana Aduka
Okje ni OK jer.....


he...he... boleh tak pantun OKje ni?

Jna marcello said...

alaaa nak taw pasal ppuan tu..ape yg jd kat dye lepas tu heeee... ;)

Nor Zilla Sensei said...

isk... rajin bebeno pegi anto laki tu ke tempat macam tu.

aduka, awk da bole cipta novel la.. huhu..

singgah balik kunjungan aduka. :-)

Nor Zilla Sensei said...

ooo yeke.. sape empunya tuan blog ni ea..bukan Tirana yer? hehe.

tak ade salah pape, sekadar berkongsi luahan cerita. mungkin ramai yang suka mendengar kisah tirana..termasuk saya. :-)

Nor Zilla Sensei said...

ok.. shoutbox tu perlu jugak..senang sy nak tinggalkan jejak..hehe
ok..selamat berkenalan.
happy blogging :-)

CintaZulaikha said...

pandai nya buat cerita...best gak baca..hehhe

Unknown said...

pandai karang cerita~~ ^_^

Kakzakie Purvit said...

dolan-dolan merono meriki
macem-macem cerito seng penak
ono jugak cerito seng podo
penak juga cerito iki
wes kakak agak jugak
pasti ne moh kerjo nang kono

Alhamdulillah... kakak sebener re orak mareng blog lain, melebu kene wahe. Dhino minggu kakak jarang mbukak pc. Lepas solat zuhor arek nganter anak no. loro balik asrama.

QasehnyaRania said...

sedap dibaca.. cer try buat novel..
tak berminat ke?
jempu ke sini ada sesuatu

http://lobaksusue.blogspot.com/2012/10/jom-masak-gulai-nangka-ikan-talang-masin.html

Unknown said...

rock tetap rock tu yg ayie suka...

caliph shuriken said...

singgah sini setelah reply pantun yg panjang tu ^^

nice sharing.. satu citer yg simple tapi penuh makna...

eita said...

seronok membce..rasa mcm berada di alam citer...

tima kasih atas pntun yg pnjg..nk blas tak reti walaupun memng org sastera....

fifie said...

Nie pengalaman awak ke ? Apa jadi dengan perempuan tu.

Everything's Everythings said...

Ni cerita betul ke?
Curious pula nak tahu apa terjadi kt pasangan tu..

THE AUTHOR said...

So tak jadi ketja ler....ummmm

Unknown said...

wah..ni citer betul ke TA ?

macam benar lak peristiwa tuh...


suspen !!

saya enjoy baca,sebab dah lama xmembaca :)

fajar said...

nice artikel sobat

mama ju said...

Salam sejahtera

Terimakasih. yalah cubalah buat novel, mungkin byk manfaatnya.
Sis? no, mama!

menopausal mama said...

Thank you for leaving a comment on my site--I will put up a new blog post late tonight or by tomorrow if you want to check it out. I am now following you on your Google Friend Connect. Thanks again! http://Menopausalmother.blogspot.com

Cik Bayan said...

sambil baca terbaca pula komen dlm bahasa jawa kak zakie,sempat folow TA

sal ya said...

baca hingga ke noktah terakhir.

Kakzakie Purvit said...

Merene arek ndelok ono seng baru rak...

Nor Zilla Sensei said...

singgah tirana disni.. kemane menghilang? hehe.

wantie said...

kisah benar ke ni? ish tetiba rasa mcm dok notnton drama lak.

Anonymous said...

best, tetap nk baca sampai habis

Rasp said...

kisah benar ke tak nie???

tq singgah blog ....

Miss Volvo said...

u nk bt novel ke?

.::: Princess MOMOY :::. said...

menusuk ke dalam hati bila baca
urm...Allah sayangkan dear so dia baca hint suruh berfikir

lama momoy tak blogging bebrapa hari ni. bz dan berukband dah makin lembap. huhuu...

ct rahani said...

salam kenal.. singgah sini pulak.. tq follow blog sy.. :)

kurus said...

alamak macam x leh paham aje akak nie .. apa2 punnn hurmmmmmmmm ..

miss yatie said...

sesuatu yg berlaku memang ada hikmahnya..walaupun tak berlaku pada kita, tapi itu adalah tanda2 supaya kita sedar akan kesalahan yg mungkin pernah kita lakukan...

Cik Puan said...

Adee hikmah nyee...
btw lawak lah jwpn TA tuk polis tu..terbaek! :DD

gemstone said...

hikmah selalu menjadi hal yang hendak dicari dalam suatu cerita kehidupan!

Anonymous said...

Like.Muhasabah diri.Eh.lelaki ke.ingtkn perempuan.

TiranaAduka said...

SALAM SEMUA
Terima kasih atas lawatan ke blog TIRANA ADUKA

Alhandulillah. Semua komen dapat TA balas dengan berkunjung ke blog masing2..syukur..thanks all my best friend

Unknown said...

Banyak idea mengarang cerpen... seronok baca

Unknown said...

terbaik.....nnti wat novel genre lain lak...
thriller ke???
ok X???

Hermanbagus said...

hadir sob, kabar q baik baik saja, sobat sendiri bagaimana? aku mau tinggalkan pesan di chatbox kok tidak bisa ya?

.::: Princess MOMOY :::. said...

dear TA, mana shoutbox?

Desktop said...

happy blogging, Tirana :)

LydSunshine said...

Itu hikmahnya bila semuanya ada halangan. Mungkin tempat yang kamu nak pegi tu kurang baik dan tidak sepatutnya kamu kunjungi? Eh, tapi ni cerita benar kamu sendiri ke?

Munira Yaakop said...

entry y pnjg xsdar tbaca sapai abis =)..tp apepun sy suka ngn entry ni.byk mesej y bguna =)

LYAfrina said...

lya terlalu biasa dgn situasi kelam kabut di kecemasan.. sbb lya slalu mjadi pnghuni zon kritikal...

cheryna zamrinor said...

waahhhh, lain kali boleh dtg sini! macam syok je ceritanya. tapi byk dot..dot...dot...kalau tak lagi syok baca pasal awek tu.

Unknown said...

boleh tak nak jawab no komen?

heee

Kira Sakura said...

Alhamdulilah dia x keja kat situ. Allah sayangkan dia tue

Cik Ai said...

aiseh..
pnjg bejela..baca dgn semangat smp abis..hehee

Anonymous said...

Menarik kisah tuan....tak habis saya baca 1 hari....

yanmaneee said...

michael kors handbags
michael kors handbags
ferragamo belts
nike lebron 16
michael kors uk
kyrie shoes
bape hoodie
curry 5 shoes
golden goose outlet
goyard handbags