Tirana Aduka Belajar Mengenal Spana BHG 2 | Tirana Aduka
Custom Search

Wednesday, October 17, 2012

Tirana Aduka Belajar Mengenal Spana BHG 2

Hujan lebat ketika aku menunaikan solat zohor masih kedengaran hingga selesai bunyi deruan hujan yang meninpa  atap zink rumah aku menenggelamkan suara ketika berkata..
Tikar sejadah ku lipat dengan rapi lalu ku gantung ke tempat asalnya..

Jam 4 petang hujan masih lagi belum reda cuma tak selebat tadi seawal   2 jam berlalu, memang langkah ku terbatas untuk keluar rumah..apatah lagi melakukan aktiviti luaran,
Aku mengambil  sebuah dari tiga buku yang ku pinjam dari Taukey Welly...aku buka aku terus menuju ke bawah rumah ku.. ku selak kain guni yang menutupi motorsikal atuk..
Aku cari bahagian yang sama tajuk dengan apa yang ku lihat di depan mataku


Triumph  Bath Tub.. tajuk utama dan penghuraiannya ada di bawah... pecahan tajuk-tajuk kecilnya sangat banyak   ku perhatikan no siri. nombor tahun dan no kasisnya   sama..
Dari bahagian kanan kebahagian kiri aku tawaf motorsikal atuk ku..

Puas sudah aku membelek buku usang Taukey Welly dan aku akan mulakan langkahku mungkin pada bulan hadapan..kerana aku terpaksa menyediakan peralatan asas.. kalau untuk menukang rumah aku boleh pinjam peralatan atukku tapi ini sebaliknya.. aku sabar..dalam tempuh menunggu hari gaji aku menelaah 3 buah buku tersebut.. macam nak hadapi peperiksaan pulak ..ahakz...
Niatku    aku pendam sejenak..

"Mak..aku ingat gaji nanti aku nak beli tool untuk bukak motor la..." Aku .. sambil memegang buku di dada
"Ai...ko nak jadi pomen ke....?" Balas mak dengan bersahaja..
"Bukan apa mak... nak cuba baiki motorsikal atuk tu...nak belajar repair sendiri.." Jelasku sambil aku menghampiri mak yang sedang membasuh daun ubi...

"Terpulanglah kat ko... jangan hangat-hangat taik ayam je..." Mak
"In-sya-Allah mak ..mak tolong doakan aku ye mak.." Aku merayu
"Erm..... boleh..tapi...kan senang ko hantar je kat kedai .. biar diorang repairkan kan senang" Mak
"Motor ni lain mak...bukan macam motor-motor biasa,,," Jelasku pada mak
"Ada je la alasan ko ni....." Mak...

Mesin ATM tempat aku tuju..almaklum sajalah baru gaji..kad GIRO aku keluarkan dari dompetku..mujurlah hari tu tak ramai yang nak keluarkan duit disitu...aku mengeluarkan sejumlah wang dari situ aku terus menuju ke kedai spare part motorsikal... aku hampa kerana barang yang kucari tiada di situ..
Aku menuju ke pondok telifon kuning oren.....kali ni bukan yang berada di kawasan rumah ku..ada di seberang jalan kedai motor tersebut...
Siapa lagi  kalau bukan Lia..

"Assalamualaikum " Aku
"Hello......." Suara Di telifon lembut menyambut suaraku (mungkin kakaknya) agak hatiku
"Lia ada...?" aku terus pada tujuan asal...
Tanpa membalas soalanku .. aku kedengaran sayup-sayup nama Lia di panggil berulang kali..tak lama kemudian


"Hell.....loh...." Lia
"Ni Lia Ke...? "AKu
"Lia bercakap......" Lia
"Aku nak mintak bantuan ko..." Nada cemas aku..
"Oh kau....!!!!! aik... tanya khabar pun tak..... hahahhahahahha....."Lia
"Pe dia..!!!!!" Lia mula serius...

Nada suara aku Lia dah cam..tak payah nak kenalkan diri dalam telifon...tiba-tiba bunyi
"Bip....Bip...Bip......" kena masuk duit syiling lagi dalam tu....aku menyeluk poket seluar jeanku...ku masukkan semuanya untuk menyambung talian di talifon.( kuat makan duit pulak telifon ni)

"Hari ni ko lapang tak.....?' Aku...
"Aku turun rumah ko..aku bawak ko naik motor...aku bawak HELMET" Aku..
"Ha......seronoknya...biar betul ko ni...selama ni kalau aku ajak nak naik motor sama ko bagi banyak alasan..ni mesti ada sesuatu ni..." Lia hairan
"Ko kena bantu aku Lia..." Aku dengan nada merayu
"Aku memang suka sangat keluar dengan ko...ada peluang ni aku.." Lia


Tanpa berselindung berterus terang pada ku..memang Lia ni manja sedikit orangnya.. aku layan jinak-jinak merpati je.. bukan aku sombong atau ego..cuma aku tak nak kecewa lagi..aku anggap dia macam kawan-kawan aku yang lain

Selesai perbualan kami di telifon , aku menuju rumah Nash... sapa lagi nak ku harap kalau bukan kawan-kawan..
bukan aku tak nak bawak motor cabukku..cuma kurang laju sikiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit je....hahahahhahaaaa.....

Kebetulan nash ada urusan di masjid...giliran dia pulak..ekekekkekeke aku punya minggu lepas dah selesai..

"Nash aku pakai motor ko nak gi K.L..." aku
"Ko cuma pusing-pusing sini je kan....!? " aku
"Jangan lupa isi minyak...penuh tau..!!!!!!! "Nash


Sambil memberikan kunci motornya pada ku...kami bertukaran kunci..
Minyak ku isi full sebelum menuju ke rumah Lia..takut kalau abis di tengah jalan..

Sampai di depan  rumah Lia..Rumah teres dua tingkat berpagarkan iron work.. Lia dah stanby awal rupanya..enjin motor Nash aku matikan , helmet Magnum ku   aku buka..ku letakkan di tangki motor Nash..
Lia mempelawa aku masuk sebentar..Lia kelihatan sopan.. Alhamdulillah... semakin baik ku lihat moga berpanjangan

Bersebelahan Car PORCH rumah lia ada sedikit ruangan tanah disitu ada bangku dan buaian gantung.. rumput hijau menjadi permaidani dan di hiasi dengan jambangan bebunga yang sedang mekar..
Aku menceritakan tentang hajatku itu pada Lia...

"Kah.................Kah,,,Kah.......!!!!!!!!!" Lia
"Aku ingat hal apa rupanya nak cari spana je.." Lia sambung ketawa
Aku tersenyum..lama dia ketawa..sambil menutup  mukanya jelas kemerahan terpampang di pipinya...merah padam juga...

"dah habis....." Suaraku..
"Sikit lagi..." Usiknya..
"Aku ni  taklah tau hal hal spana...." Lia
sambil menyambung ketawanya yang berbaki sedikit lagi...

"Tak pe kita cari sama-sama" Lia..
"Jom kita gerak" kataku..

Buat pertama kalinya aku bawa Lia naik motorsikal.. seronok sakan aku tengok dia.. saat paling bahagia mingkin baginya...tapi  aku........
Lia menunjukkan jalan -jalan yang dia tahu.. untuk mencari kedai yang  betul..Aku ingat aku dah handal tentang K.L rupanya Lia lagi pakar dalam selok belok jalan pintas..semua ceruk dia tahu....mujur aku bawak Lia...

"Lia..ko takyahlah peluk aku kuat-kuat aku tak boleh napaslah.." Aku
"Ai...kalau aku jatuh cam ner..? saham aku jatuh tau...!!!! " alasan  Lia pada ku yang tak munasabah
Bijak Lia menggunakan peluang..( aku bukan yang jenis suka ambil kesempatan..dalam hatiku hanya satu..niat ku untik mencari spana)

"Rambut ko bau minyak apa ni.." Lia memegang tocang rambutku ,
"Busuk ke...? :" aku..
"Berminyak........!!!! tertumpah ke tadi...?" Lia hairan
"Taklah..memang biasa cam ni..." Aku...

Syukur Alhamdulillah akhirnya sampai jua di sebuah kedai...

"Cuba ko tengok tu.." Lia menunjukkan jari telunjukkan mengarah ke  sebuah kedai..
"Jom kita kesana.." Aku....

Yesssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss.....!!!!!!!!!!!!
Inilah kedainya..aku  meluru masuk di ekori oleh Lia ..helmet ku pegang di tangan ..begitu juga Lia..
Aku berjumpa salah seorang pembantu kedai tu..aku lihat ada 3 4 orang disitu berkemeja yang sama tertera pula logo seperti di luar..pastinya pekerja disini...

"Jauh-jauh datang beli 2 barang je..." Lia
"Tak pe..bulan depankan boleh beli lagi..." Aku
"Nak kut tau..... kita dah tolong awak...." Tiba-tiba bahasa Lia bertukar kita  awak   aku hairan seketika sebelum ni Lia biasa je panggil aku ko dengan aku..tapi kali ni sudah bertukar...ntahlah..

Aku hanya tersenyum...

"Lia...jom aku belanja ko makan...ko nak makan apa aku belanja.." Aku ingin membalas budi Lia
"Eeeeeeeeeeeeee...............bestnya...bulan depan pun nak macam ni gak....Boleh kan.."Lia
"Kita tak nak makan..kita nak bulan depan awak bawak kita kesini lagi...sama-sama beli barang kat sini" Lia berkata

Sambil memakai helmatnya aku hanya mampu terdiam...

"Awak janji tau...kita nak terus balik...letih rupanya naik motor ye..?" Pinta Lia..
"kita minum kat kedai depan tu nak.." Aku memujuk...
"Tak naklah....KOTOR..!!!!" Lia
"Kita cari kedai yang bersih...boleh kan si cantik LIA......" Pujuk ku lagi
"Eheks.." Suara kecil Lia..


Bersambung









11 comments:

Anum said...

bagus2

Cik Muda said...

ahahaha....

comelnye.......

sambung3...

Kakzakie said...

Lia dah lama jatuh hati tapi hati lelaki tu keras kalah batu!!

Hurong entek neh.. sambung ngesok yo..

KakNi said...

penat lah baca TA, bagi orang suspen jek tau.....

tour and travel di surabaya said...

terbaik..

caliph shuriken said...

sy suka jalan citernya ^^

aizamia3 said...

best je baca entry ni. ;)

cerita best said...

cerita pakjoe datang terjah di blog nie... 4 c joe bg dekat blog nie cute,cun,comel,cantik niceeeeeee entry ..terjah sini sama k ada mcm2 tip tuto pakjoe nk kongsi dgn tuan blog..,http://pakjoe-pakjoe.blogspot.com/2011/12/korang-semua-jomlah-join-this-group.html

kiera'sakura said...

Lia tue suka kan 'aku' cuma 'aku' je yg buat2 tak paham kan

cerita best said...

kk pakjoe x kisah...hehehe

eita said...

ita singgah baca