Sekolah Rendah | Tirana Aduka
Custom Search

Monday, July 9, 2012

Sekolah Rendah

Bismillahhirrohmannirrohim......................

        Jam 6.00 pagi , Hari isnin.....Setelah mandi pagi dan sejuk yang amat sangat...mak ku mengenekan baju sekolah baru pada ku......bermulalah episod aku di sekolah rendah..kalau tak silap aku masuk kelas Darjah satu Merah....waktu tu warna menjadi simbol pada kelas-kelas di sekolah aku.....
Abah menghantar aku dengan motorsikal buruknya , setelah aku selesai bersarapan dengan ahli keluarga yang lain di rumah.....Dengan berbaju lengan pendek putih dan seluar pendak biru aku mencapai bag  sekolah aku......


Sungguh meriah waktu ketika itu , Aku lihat mereka semua berbaju putih dan berseluar biru....semua sebayaku.....Dalam hatiku berkata....."Ramainya orang nak sekolah..."berkumpul semua murid di tapak perhimpunan seawal jam 7.45 kalau aku tak silap ,aku dengar sayup-sayup satu suara di depan , memberi arahan satu persatu.......
Setelah selesai berucap panjang dan aku pun rasa lengguh kaki berdiri ...tiba-tiba barisan yang  di sebelahku mula bergerak perlahan....rupanya menuju ke kelas masing-masing......diikuti  dengan barisanku....

Sekolah Rendah
      Aku suka duduk di hadapan, ntahlah mungkin dengan saiz badan ku yang kurus dan kecil aku senang di depan.....
Cikgu Maarob, guru kelas aku......dia mengajar aku dari Darjah satu hingga darjah tiga di sekolah tersebut....

       Perwatakkannya amat garang, hari pertama aku lihat dengan misai yang tebal dan badan yang sasa, bagi aku  amat mengerunkan....

        Hari pertama aku disekolah, sessi pengenalan di kalangan pelajar...walaupun baru 2 jam di kelas.....cikgu sudah memberikan satu tugasan....."Esok bawa buku tulis, buku latihan semua....bawa semua....!" Tegasnya
         
         Tanpa segan silu cikgu Maarob meninggikan suaranya tanpa memperdulikan kehadiran ramai ibu bapa diluar....menunggu anak mereka di beranda sekolah..Aku menjeling abahku di muka pintu....ternyata tiada kelibatnya, hanya ibu bapa yang lain sahaja yang kelihatan.
Jam 1.00  aku di kejutkan dengan bunyi loceng sekolah , menandakan berakhirnya waktu pembelajaran aku, tersentak aku melihat ramai ibu bapa meluru masuk mendekati nak-anak mereka....Tanpa ku sedari abahku sudahpun berada di belakang aku......tersenyum aku.......dibuatnya...............

7 comments:

akubiomed said...

Ketika zaman sekolah dahulu cukup menghormati guru-guru. Kalau nampak guru bawa rotan kelam kabut menghilangkan diri.

TiranaAduka said...

#Akubiomed
seinggat Aduka di zaman sekolah rendah tak pernah kene rotan...
tapi sekolah menengah dahsyat beb

Ruse Sulaiman said...

Jd guru tegas takpe jgn garang. Ada guru garang tak bertempat. Suka hati je tampar kat muka bdk perempuan masa sekolah ren dulu. Tak patut. Bukannya dia buat silap pun. Kalau jenis panas baran elok jgn jd cikgu :(

TiranaAduka said...

#Ummi Iman..
Mungkin ada segelintir yang begitu...
cara penyelesaiannya bawa berbincang..
usah di tambahkan lagi api yang tersedia menjulang tinggi dengan minyak petrol...

SABAR sis SABAR

~~su manje~~~ said...

hai.........
apa khabar.......

~~su manje~~~ said...

nice su suka bace

TiranaAduka said...

#Su manje
kahabar baik su.....
su pekabar...?

Wah singgah blog uncle...ye.....Thanks su

Oh ye ke.....Thanks so much