Aku Mengaji | Tirana Aduka
Custom Search

Sunday, July 8, 2012

Aku Mengaji

Atok Acod.......
Permulaan aku mengenal Muqaddam dan Al-Quran Adalah darinya..............Bapa saudara kepada Abah..
Orangnya tenang dan sungguh mudah tersenyum....... aku selesa disana di samping sepupu dan adik beradik aku yang lain menuntut ilmu.....

  Berbekalkan lampu minyak tanah...........selesai solat Magrib kami semua akan mengambil kitab masing-masing .....
Seorang demi seorang akan memperbunyikan di Ayat-ayat suci Al-Quran  di depan Atok Acod...sambil memejamkan matanya dia meneliti bacaan yang dilafazkan oleh mereka......dan akan membuka matanya jika ada bacaan yang tidak betul atau salah TAJWIDnya......
Itulah yang ku perhatikan pada Atok Acod........

   Waktu tu aku masih lagi Muqaddam........Isnin Hingga Khamis belajar mengaji...Sabtu...Tasqirah dari Atok Acod dan Ahad...Praktikal Fardu Ain...Itulah yang ku ingat ketika belajar mengaji.....
Seawal 6 tahun aku sudah dihantar mengaji oleh abah.......Dua orang adik ku jua turut serta...tapi mereka jarang ikut sebab kecil lagi....


           

   

5 comments:

~~su manje~~~ said...

selamat Kembali Otai

CintaKhadijah said...

rasa macam nostalgia sangat.:)

fardhila fawwazy blogspot said...

bgus la bljr mngaji sjak kcil lg...:) done follow sni..;)

Yana Halim said...

salam kenal ..

kenangan mengaji di zaman kanak-kanak memang meninggalkan nostalgia yg selalu dikenang..

Anonymous said...

Hebat