Kelas 1 MERAH | Tirana Aduka
Custom Search

Monday, July 9, 2012

Kelas 1 MERAH

Suara Garau dan kuat.....membuatkan kami semua di kelas menjadi senyap...bukan pekikkan tetapi intonasi dengan sebutan jelas yang keluar dari mulut Cikgu Maarob............               "A......................B .................................C..........................D............................ " sEORANG DEMI SEORANG......DIUJI UNTUK MENGGENAL HURUF.........maka sampailah giliran aku.......
"A........B.......C..............." hanya itu yang mampu aku ucapkan..........sudah hampir 3 bulan Cikgu Maarob mengajar semua murinya benda yang sama...kalau nak kata bosan aku suka sekolah...sebab bukan cikgu Maarob saja yang mengajar ada dua orang lagi yang mengajar ketika itu....Ustazah Rozanah dan Cikgu Mariam.....kalau tak silap seingat aku mereka mengajar Agama dan guru ganti Cikgu Maarob.......


                Jantung aku berdegup kencang setiap kali aku diuji untuk menggenal huruf....almaklumlah aku nie di rumah penuh dengan aktiviti praktikal dengan sepupu aku..........
Aku di marah...tapi bukan dengan hinaan,bukan dengan makian......di marah dengan suntikkan semnagat untuk aku sedar supaya aku lebih gigih lagi untuk belajar............Patutlah mak selalu bebel ,menyuruh aku mengulagkaji pelajaran lepas makan tengah hari di rumah.......Rupanaya untuk aku bukan untuk mak...bukan untuk cikgu.......

TiranaAduka
                 Atas kegagalan aku     dikelas , aku di masukkan di kelas PEMULIHAN..........dari jam 8.30 hingga jam 11.30 pagi aku akan berada di sana untuk belajar.
Maafkan aku.................ku mohon Maaf zahir dan batin pada Cikgu yang mengajar aku,,,,cikgu yang mengajar aku menggenal huruf...A hingga Z cikgu yang mengajar aku mengira...dari 1 hingga 100...Yang mengajar aku menulis,memperbaiki tulisan cakar ayamku......memadamkan tulisan ku ketika salah.........
Oh.......Cikgu......aku lupa namamu.......maafkan daku....Disini aku doakan semoga cikgu dilimpahkan RAHMATNYA dan di murahkan rezekimu cikguku.............Amin...........yarobbalalamin....
       
                 Begitu ramah,begitu lembut......kesabaran yang amat tinggi.......sungguh sukar digambarkan disini dengan tulisan maya ku ini....Dengan berbagai kerenah  anak murid disitu...beliau dengan tenang menyusun atur pelajarnya di kelas......Jumlah pelajar beliau kalau tak silap dalam anggaran 35 murid dalam satu kelas............Orangnya sudah berumur  becermin mata tebal berbingkai hitam pada cermin matanya...........tetapi cara mengajar.........amat menusuk kalbu...dengan kata-kata semangat yang ikhlas...menaikkan semagat semua pelajar yang ingin belajar...Dengan bantuan alat pembelajaran pada ketika itu.....seperti guli, batang lidi, pensil warna, biji getah tua, duit syiling mainan dan pelbagai lagi alatan yang menarik minatku untuk terus belajar....Memang lain dengan Cikgu Maarob dan Cikgu-Cikgu yang ku kenali......Setiap guru ada kelebihan masing-masing...itu yang aku sedari....mungkin pengalaman mematangkan beliau dalam bab mengajar ini....
             
             Dari aku buta hingga celik...dipimpim olehnya..........hingga berjaya....kalau tak silap aku...aku duduk di kelas pemulihan hingga Akhir tahun...........aku ada suarakan pada mak dan abah aku...mereka gelak sambil berkata...."Tak pe...belajarlah......" itulah ucapan yang keluar dari mulut mak ku.....
Selepas pandai mengenal huruf aku pun belajar menulis.....apa yang ku pelajari di kelas tambahan ...aku praktikkan di rumah aku dah jarang keluar pada sebelah petang...kadang-kadang sepupuku akan datang mengajak aku bermain.....aku menolak dengan alasan ada kerja sekolah...

16 comments:

5zol said...

masa awal blajar mmg susah kan... tambah2 time blajar membaca.. skrg kita dah cekap sampai boleh bermain sms.. smuanya atas jasa org yg tlh mngajar kita terdahulu.. x kira lah cikgu skolah, mak ayah, kawan2 atau saudara...

TiranaAduka said...

#5zol
Betul tu..
Jasa mereka tak dapat kita lupai

IntaNBerliaN said...

masa mula2 sekolah, nak belajar kita rasa cam susah kan.. tp lama2 kita rs senang je.. mcm sekarang kita dah pun pandai baca.. siap ada blog lg.. hihii

TiranaAduka said...

#IntanBerliaN
memang pada mulanya..
bila dah pandai ramai lupa
pada yang mengajar
termasuk diri Tirana nie..
adus.............

izz iizza said...

x mungkin dpt dilupa jasa-jasa mereka kan..:)

teringat juga disekolah dulu..sy teruk amat subject bahasa english..dan sabar sungguh cikgu masa tu mengajar..:)

TiranaAduka said...

#izz iizza
Zaman dulu dan sekarang lain izz
dulu cikgu rotan kalau balik umah bagi yau mak bapak...
Dapat lagi satu rotan free kat rumah..

Guru dulu dan sekarang tetap sama cuma sistem pengajarannya yang berbeza

Haryati Hamzah said...

seronok baca kisah tu, bila dah ada anak yang sekolah kdg2 terpikir balik, "dulu masa aku skolah camni ke?". maksud dia, cara pembelajaran. dulu takde tuisyen, mak ayah pun jarang nak tunjuk ajar, tp alhamdulillah pandai gak la. sampai sekarang dok teringat cikgu yg pernah mengajar saya.

TiranaAduka said...

#Haryanti Hamzah
Erm......kalau di ingat zaman dulu memang tak de kelas tambahn..

Cuma kita yang kene ajin ulangkaji..
masa tu pun ASTRO tak de PS2 pun tak de....

huhuhuhuhu...so leh la tumpukan sepenuhnya pada pembelajaran

Miftahul Huda said...

kunjungan balik sob .. :)

TiranaAduka said...

#Miftahul Huda
Terima kasih sahabat

Che Rosliza Che mat said...

seronok baca kisah tue...ingat balik zaman sekolah..

TiranaAduka said...

#Che Rosliza Che mat
Terima kasih sis...
Zaman kanak-kanak memang seronok....

Mrs.BuduBilis said...

singgah sini .slm knl.dh follow aw

http://dindamaisarra.blogspot.com/2012/07/segmen-ayu-saya-blogger-dari.html

TiranaAduka said...

Mrs.BuduBilis

Thanks......salam kenal jua....

C'Jai said...

Guru pemulihan ...satu tugas yang begitu mencabar dan perlu kesabaran yang tinggi... guru pemulihan perlu kaya dengan sifat keibubapaan....

TiranaAduka said...

#C'jai
Cikgu dulu garang....tapi kita hormat...
sekarang berbeza sis...erm....dunia semakin maju....